Även dessa tre recensioner har ursprungligen publicerats i musiktidskriften Lira.
Gisela João
Gisela João
Nua
Montepio
Bland
sångerskorna på dagens fadoscen, där många har ljusa, klara röster, är Gisela João en udda stämma som blev uppmärksammad vid skivdebuten 2013. En
sångerska med en beslöjad, kraftfull altröst och ett energiskt och intensivt sångsätt,
omöjlig att förväxla med någon annan. På sitt nya album visar hon sig stå nära
traditionell fado och äldre standardrepertoar, som de sånger som Alain Oulman komponerade åt Amália Rodrigues, varav två finns med.
Gisela João är
inte bara en egen röst utan också en fadosångerska med kraft, känsla och
auktoritet. Oulmans Naufrágio och
traditionella fados som Fado Aracelia
och Fado Acácio liksom den avslutande
spanska sången Llorona får lysande
utttolkningar.
Gisela João
kompas av Ricardo Parreira,
portugisisk gitarr, Nelson Aleixo,
spansk gitarr, och Francisco Gaspar,
basgitarr. Skickliga musiker, men jag tycker att Parreira i ett par spår
slamrar på lite väl mycket, det liknar mer en tävling än ett samspel med
sångerskan. Men Gisela João är suverän raktigenom.
(Lira nr 1
2017)
Maria Armanda
O
Fado de Maria Armanda
CNM
Maria Armanda debuterade på skiva i
slutet av 60-talet och äldre inspelningar med henne är vanliga i olika
antologier med fado. 74 år gammal uppträder hon fortfarande på fadoställen i
Lissabon, respekterad av yngre musiker som ser veteranerna som förebilder. Vid
denna ålder brukar fadosångerskors röster ha djupnat lite och diverse
ofullkomligheter dyka upp i tonbildning och frasering. Detta kan förvisso också
sägas om Maria Armanda. Jag tycker emellertid att hon väl kompenserar det genom
sin entusiasm. Detta är en sångerska som laddar orden med kraft, hon biter
ifrån och trycker till stavelserna så att musiken får en sträv, lite kantig
karaktär och ger den en engagerad och livfull laddning. En kontrast till den
lugna sofistikering som är vanlig inom dagens fado. I huvudsak är Maria Armanda
traditionellt orienterad. Luís Petisca
spelar portugisisk gitarr och Armando
Figueiredo spansk gitarr. Kompet är
kompetent utan att utmana sångerskans dominerande roll. Skivan är jämn. Maria
Armanda visar att den äldre generationen inom fadon inte bara bidrar med
erfarenhet, utan också energi och lidelse.
(Lira nr 1
2017)
Antologi
Male
Voices of Fado
ARC/Naxos
Det finns
massvis med samlingar med fado. Tanken att bara ta med män på ett album har
realiserats flera gånger tidigare. Men nu är det på en skiva som distribueras i
Sverige, vilket lyckligtvis inte är det enda skälet att rekommendera just
denna. Det är en bra antologi med rejält tilltagen speltid. 17 sångare visar i
19 spår upp inte bara en stor variation i röster, utan också i olika
sångstilar. Flera av dagens ledande sångare finns med, men också några viktiga
namn ur den äldre generation som dagens musiker ser som förebilder. Lyssnaren
inser lätt varför musker som Alfredo
Marceneiro, Fernando Maurício, Fernando
Farinha, Max och Carlos Ramos fortfarande har stor
aktualitet. Urvalet i en antologi kan man alltid ha åsikter om. Jag saknar
främst ett par av de äldre, Carlos do
Carmo och Vicente da Câmara, och
yngre sångare som Pedro Moutinho
eller Marco Rodrigues hade lika
gärna kunnat få plats som de valda. Men det är marginella synpunkter. Detta är
en bra introduktion till fadons manliga sångare som förhoppningsvis kan leda
till ett större intresse även för dem som inte fått plats.
(Lira nr 5
2014)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar