Slutligen ytterligare tre recensioner som varit publicerade i musiktidskriften Lira.
Ricardo Ribeiro
Ricardo Ribeiro
Largo da Memória
Parlophone
Ricardo Ribeiro, som nu utkommer med sin
fjärde cd, har i flera intervjuer betygat sin aktning för fadons traditioner
och äldre förebilder som Alfredo
Marceneiro och Fernando Maurício.
Musikaliskt kommer detta till uttryck i en musik som inte i första hand
eftersträvar elegans, utan satsar på uttrycket. Riberos musik bygger på tydliga
kntraster mellan starkt och svagt, han vill tolka ordens betydelser och sjunger
med inlevelse. Han har en bra, stark, mogen och aningen dov röst med stort
uttrycksregister. Repertoarmässigt dominerar traditionell fado, men Ribeiro har
också intresse för arabisk musik, vilket märks i ett par av spåren. I kompet
dominerar gitarrerna. Att Pedro Caldeira
Cabral, Ricardo Rocha och Pedro de Castro gör gda insatser på
portugisisk gitarr är ingen överraskning. Jaime
Santos på spansk gitarr och Francisco
Gaspar på basgitarr är också pålitliga. Veteranen Joel Pina – 93 år! – medverkar på basgitarr i ett par spår. Detta
är nog Ricardo Ribeiros bästa album, om än med knapp marginal.
(Lira nr 1 2014)
Carlos do Carmo
Fado É Amor
Universal
Efter en karriär på femtio år är Carlos do Carmo
fortfrande en uttrycksfull sångare med en röst som inte har åldrats särskilt
mycket. På denna nya skiva sjunger han duetter tillsamman med en rad av de
viktigaste sångartisterna i den yngre generationen. Och han hävdar sig väl vid
sidan av storheter som Camané, Carminho, Mariza, Ricardo Ribeiro,
Cristina Branco och Ana Moura. Mötet mellan nestorn do Carmo
och de yngre musikerna resulterar av avspänd och vänlig fadomusik, ett
attraktivt knippe sånger som är väl framförda, även av de yngre musikerna där
jag tycker att Marco Rodrigues
utmärker sig speciellt. Kompet med José
Manuel Neto, portugisisk gitarr, Carlos
Manuel Proença, spansk gitarr, och José
Marino Freitas, bsgitarr, är idealiskt. I ett spår sjunger Carlos do Carmo
duett med en inspelning från 1960 av Lucília
do Carmo – en 74-årig sångare tillsammans med sin 41-åriga mor! Det blir
mest konstigt. Detta, plus en lite snålt tilltagen speltid, är mina enda
invändningar mot en ovanlig skiva med bra fado.
(Lira nr 1 2014)
Cristina Branco
Idealist
Universal 3 cd
Efter tretton album har sångerskan Cristina Branco sammanfattat vad hon
hittills gjort i denna samlingvolym om tre cd. Även om jag saknar några
favoriter, är detta utan tvekan ett myket gott urval. Här finns många av hennes
bästa inspelningar, hämtade från alla tidigare album utom det allra första, och
bredden i hennes verksamhet kommer väl fram. Tre nyinspelningar samt 55 äldre
inspelningar, tillsammans nästan tre och en halv timme musik. Skivorna heter Fado, Poemas och Ideal – den
första med enbart fado, de andra med lite mer blandat material.
I äldre material är Cristina Branco beroende av sin förebild
Amália Rodrigues. Jämförelserna blir
inte särskilt pinsamma eftersom de två sångerskorna sjunger så olika, och
Branco kan lyfta fram andra kvaliteter i sångerna än Rodrigues. För båda
förefaller fado vara mera en känsla och en attityd än en bestämd repertoar. De
är måtligt intresserade av traditionell fado och utforskar hellre nya sidor av
fadon och båda har också passerat gränserna till annan musik, i Brancos fall
mest tango, chanson och brasiliansk musik. Och ingen annan artist i den nya
fadon har lanserat så många nya sånger som Cristina Branco.
I hennes tidigare produktion är kompet alltid
gitarrer, och Custódio Castelo på
portugisisk gitarr komponerade en stor del av hennes repertoar. Sedan hon
började samarbeta med den skicklige pianisten Ricardo J. Dias ingår också piano i kompet, stundtals även andra
klanger, och musiken har ofta en kammarmusikalisk ton.
Cristina Branco har en vacker lyrisk sopran och
sjunger med stor precision och omsorg, men också ledigt och naturligt. Hennes
musik bygger på innerlighet, närvaro och koncentration. Hon är kräsen med
texterna, och därför är det synd att de inte finns med i denna utgåva. Musiken
är sober, elegant, noggrann och sökande. För en del lyssnare är hon lite för
fin i kanten, för sofistikerad. Det händer att musiken påminner om klassisk
romans, och hennes sång har en perfektion i tonträffning, tonbildning och
fraseraing som antyder en klassisk skolning. Utöver hennes musik uppskattar jag
hennes integritet, höga amibitioner och mångsidighet. Det är inte alltid som
detta resulterar i förstklassig musik, men lyckligtvis har det hänt många
gånger.
Cristina Branco kan knappast förväxlas med någon annan
inm den nya fadon. Inte för att hon nödvändigtvis är bättre utan för att hon
utformat ett eget revir, ett eget musikaliskt landskap. Personligen trivs jag
så bra där att jag lyssnar på Cristina Branco oftare än någon av hennes begåvade
kolleger. I sina bästa stunder är hennes musik hänförande vacker, och det finns
många sådana stunder här. Albumet Idealist
är en utmärkt ingång till en artist som vid det här laget framstår som verkligt
betydande – och som sannolikt har många år framför sig än.
* * *
Med denna recension i repris avslutas denna serie
blogginlägg – för att eventuellt återkomma någon gång i framtiden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar