Med det tredje och avslutande inlägget från Coleção
Berardo, konstmuseet i kulturcentret i Belém i Lissabon, förflyttar vi oss två
trappor ner, till avdelningen där den nyaste konsten visas. Konst från de
senaste decennierna.
Denna samtida – eller nästan samtida – konst borde väl
vara den som är lättast att uppskatta och förstås av en nutida publik. Men ofta
är det tvärtom – det är just den samtida konsten som uppfattas som obegriplig,
mystisk, förbryllande. Och hos många konstnärer finns väl också avsikten att
skapa något nytt och oväntat, till och med provocerande. Men fler än jag tycker
nog att det finns något vackert i amerikanens Frank Stellas (1936) The
Broken Jug från 1999, en stor skulptur som står vid ingången till hallen.
Frank Stella är upphovsman också till en stor målning,
Hegamatana II, från 1967.
Många av de samtida, eller nästan samtida, verken är i
mycket stort format. En målning som amerikanen Robert Mangolds Four Color
Frame Painting #2 från 1983 är ingenting för vardagsrumsväggen. Ett verk
som detta hör mera hemma i offentliga miljöer där det tål att betraktas på lite
avstånd.
Japanen On
Kawara (1932–2014) blev omtalad även i vårt land när han presenterade
bilder som bestod av ett datum ljust målat på svart bakgrund. Bilderna heter
det som man kan läsa på dem. Som gammal förlagsredaktör med vissa yrkesskador
blir jag mindre upprörd över motivet än avsaknaden av mellanslag.
Engelsmannen Richard
Long (1945) har gjort Sandstone Line
från 1981, en skulptur som är uppbyggd av 151 stenar. Vad olika betraktare än
anser om den kan de säkert vara överens om att den tar rejält med plats.
Återigen: inget för vardagsrummet.
Som ett mera ”normalt” konstverk framstår italienaren Giovanni Anselmos (1934) Un Giro Piú del Ferro från 1969. En
innehållsrik bild.
Mario Metz (1925–2003) är också
italienare och svarar för en gåtfull komposition som heter
Près de la Table från 1980. Det ska
sägas att mannen till höger inte ingår i verket.
Grek-italienske Jannis
Kounellis (1936–2017) kan också förbrylla publiken med ett verk från 1971
som saknar titel.
Det sista exemplet inifrån hallen är av amerikanen Joseph Kosuth (1945). Verket i neon
från 1965 heter Self-described and
Self-defined.
Till sist några skulpturer som kan ses i trädgården
bakom museet. Fransk-amerikanska Niki de
Saint-Phalle (1930–2002) är välkänd för stockholmare genom den stora
skulpturgruppen Paradiset, som finns
på Skeppsholmen utanför Moderna museet. Hennes bidrag till Coleção Berardo
heter Les Baigneuses och är från
1985.
Här finns också en stor skulptör av den kanske mest
kände av alla 1900-talets skulptörer, engelsmannen Henry Moore (1898–1986). Reclining
Figure: Arched Leg från 1969–70 är imponerande.
En portugisisk skulptör finns också representerad med
ett verk som först kan uppfattas som en liggande trädstam med nakna grenar.
Skulpturen från millennieskiftet heter mycket riktigt Árvore (träd) och är av Alberto
Carneiro (1937–2017).
Portugiserna är annars inte säskilt många på Coleção
Berardo, som visar internationell konst med tyngdpunkt på Europa och USA. De
kvinnliga konstnärerna är, som på så många museer, i mycket klar minoritet.
Därför avslutar jag bildsvepet från Coleção Berardo med ett verk av en konstnär
som är kvinna och från Portugal. Starkt solljus och blank metall gör statyn
svår att fotografera, så vi ser den här från olika håll. Fernanda Fragateiro (1962) svarar för Caixa (Desmontagem) 2 från 2006.
Som sagt: konsten på Coleção Berardo ska ses i
verkligheten. Passa på om Lissabon ingår i resplanerna. Det är ett förstklassigt
konstmuseum.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar