Här är tre skivor till som jag recenserat i tidskriften Lira.
Tânia Oleiro
Tânia Oleiro
Terços de Fado
Egeac/Museu do fado
Tânia Oleiro, född 1979, har sjungit fado på olika scener i Lissabon
under lång tid. Tidigare har hon kunnat höras på ett par antologier med ny
fado. Hon är ett känt namn och hennes debutskiva är eferlängtad. Terço betyder tredjedel, och
skivan är indelad i tre avdelningar med fem spår vardera och olika kompmusiker.
På portugisisk gitarr hörs Ricardo
Parreira, Pedro de Castro och Bernardo Couto, alla lika skickliga;
dessutom spansk gitarr och basgitarr.
Avdelningarna heter Mouraria, Alfama – gamla
stadsdelar i Lissabon – och Cercanias, ett ord för järnvägsförbindelser och
lokaltrafik i storstadsområdet. Men mellan avdelningarna märker jag ingen
musikalisk skillnad. Tânia Oleiro är van vid och kan fadons
speciella frasering och texttolkning. Här är kärlek och Lissabon återkommande
teman. Hon sjunger återhållet med en klar sopran och ett genomgående närvarande
litet vibrato som ger musiken ett känsligt, rentav lite nervigt drag.
Tradtionell fado och nyskrivet i samma anda överväger. Oleiro är en bra och
kunnig sångerska som kommer att hävda sig väl på fadoscenen. Hennes debutskiva
är geomtänkt, jämn och angelägen.
(Lira nr 2 2017)
Cristina Branco
Menina
Universal
Efter över ett dussin album är det tydligt att Cristina Branco alltid gått sin egen
väg, och det är inte alltid den väg som vänner av traditionell fado föredrar.
Hon har lanserat flera nya sånger än någon annan i dagens fado, sjungit tango
och chanson, experimenterat med oväntade arrangemang. På denna nya skiva
sjunger hon genomgående på portugisiska. Bland de tolv numren finns en enda
standardsång, resten är nytt material. Tonen är intimt kammarmusikalisk, och Bernardo Couto på portugisisk gtarr, Paulo Figueiredo på piano och Bernardo Moreira på kontrabas svarar
för ett luftigt, lyhört komp. Cristina Branco sjunger som alltid med en
glasklar sopran, stor omsorg om varje detalj och tekniskt obesvärat. Några
nummer låter så knepiga att de knappast kommer att sjungas av någon annan. Men
den melodiskt ljuva Alvorada är lätt
att ta till sig, och tillsammans med den lågmält poetiska och romansliknande Quando Julgas Que Me Amas är den
höjdpunkten på ett album som inte tilhör Cristina Brancos mest lättillgängliga,
men som vinner i längden. Menina
vittnar om en artist med stor integritet och en respektingivande konstnärlig
medvetenhet.
(Lira nr 1 2017)
António
Laranjeira
Luz
Ovação
António
Laranjeira,
som nu presenterar sig med sitt första album, är välkommen på dagens fadoscen,
som domineras av sångerskor. Han är även upphovsman och svarar för de flesta
texterna. Flera sånger tar upp motiv från norra Portugal, så jag antar att han
kommer därifrån. Laranjeira är en utmärkt sångare med en bra, stark röst och
ett nära förhållande till texten. Bakom hans uttrycksfulla sång med intensitet
och kraft kan man ana en avsevärd rutin. Laranjeira är tydligt förankrad i
traditionell fado med kompositörer som Alfredo
Marceneiro och José António Sabrosa.
Han kan påminna om äldre sångare som Carlos
Zel och António Mello Correia.
Kompet med Armindo Fernandes på
portugisisk gitarr, Rogério Ferreira
på spansk gitarr och Francisco Gaspar
på basgitarr, fungerar fint. Särskilt uppskattar jag närvaron av Susana Santos cello, som mjukar upp
gitarrklangerna på ett njutbart sätt. Skivan, som är jämn, ger även
sångtexterna i översättning till engelska. Detta är en fin prestation med fado
som är förankrad i traditionen. António Laranjeira tror jag är ett namn att
lägga på minnet.
(Lira nr 1 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar