Belém är en stadsdel i Lissabon som ligger sex sju
kilometer från stadens mest centrala delar, så pass långt därifrån att de
flesta föredrar ett kommunikationsmedel av något slag framför en promenad genom
delvis rätt tråkiga kvarter. Och det är också lätt att ta sig till Belém från
centrum. Flera bussar, spårvagn 15, lokaltåg, taxi och till och med båt om
någon skulle önska det. För visst ska man till Belém, stadsdelen som förvaltar
minnet av de stora sjöfärderna för över 500 år sedan med Sjöfartsmonumentet och
den gamla försvarsanläggningen Belémtornet. Där finns det storslagna
Jerónimoklostret och konditoriet där den berömda Belémkakan uppfanns och
fortfarande bakas efter hemligt recept. Belém har också blivit Lissabons
speciella kulturstadsdel med det stora kulturcentret samt flera museer.
Coleção Berardo ligger i Beléms
kulturcentrum.
Redan innan man kommit in i lokalen förstår man att
det handlar om ett museum för modern konst. På annat sätt att det svårt att
tyda närvaron av två stora modernistiska skulpturer som står utanför ingången. Dels
en röd konstruktion utan titel från 1968 av amerikanen Alexander Calder (1898–1978).
Just intill ingången finns också L’arbre biplan från samma år av fransmannen Jean Dubuffet (1901–1985). (Jag använder här titlarna som museet
anger i stället för försök till svenska översättningar.)
Ordet coleção
betyder kollektion, samling. Det låter för mig som något mindre än ett museum, men
på skylten vid ingången har man lagt till ordet museu, så därför är det inte alltför överraskande att Coleção
Berardo visar sig vara ett ganska stort museum som förfogar över tre
våningsplan i en av sidobyggnaderna i kulturcentret. Två av planen presenterar
konst från början av 1900-talet fram till nutiden. Det tredje, mellersta, hade
vid mitt besök en specialutställning om modern brasiliansk konst. Det ska
nämnas att museet är internationellt med bara ett fåtal portugisiska verk. Vill
man bekanta sig med modern portugisisk konst finns museer som Museu do Chiado
och Gulbenkianmuseets moderna avdelning att tillgå; båda ligger i centralare
delar av Lissabon.
Coleção Berardo visar både bilder och skulpturer. Här
är Scotch Vapour från 1989 av amerikanen
John Chamberlain (1927–2011).
Konsten visas kronologiskt med beskrivningar av de
stora konsthistoriska strömningarna som i hög grad är internationella med
påverkan i många olika länder. Här kan man lära sig om kubism, naivism, suprematism,
popkonst, surrealism, minimalism med flera samt se representativa verk för alla.
Många av de stora namnen från 1900-talets konst finns med. Som amerikanen Andy Warhol (1928–87), vars porträtt av
Judy Garland är från 1979.
Just ledande amerikanska konstnärer har en
framträdande plats på museet. Men här finns förstås många europeiska
konstnärer. För dem som är mera bevandrade i modern konsthistoria än jag finns många
bekantskaper, men även för den som möter mest obekanta namn är utställningen
fängslade.
Jag låter detta och följande blogginlägg bli en liten
bildkavalkad med ett snävt urval av vad som finns att se på detta mycket
intressanta museum. Vid varje bild finns namn på konstnär och verk, och den som
så önskar kan säkert finna ytterligare information på Wikipedia och andra
ställen på nätet.
Avbildningarna här ska absolut inte ses som
ersättningar för de verkliga verken, som är mycket mera imponerande i verkligheten.
En fotograf med kompetens som sådan och avancerad utrustning kan avbilda verken
med trovärdighet, men till den kategorin hör inte denna bloggare. Bildena är
tagna med en enkel digitalkamera eller mobiltelefon, och mycket spelar in för
resultatet. Skulpturer är ofta tacksamma objekt att fotografera. Här kan man
förstås tveka om vilken betraktningsvinkel som är den bästa, och vädret kan också
lägga hinder i vägen. Det är svårt att ta lyckade skulpturbilder i motljus, och
solsken kan också skapa skuggor och kontraster som inte finns när himlen är
mulen.
Bilderna är ofta beskurna en aning i någon kant. Det
kan bero på att det är svårt att fotografera dem så att de blir helt rektangulära
och i stället ser lite sneda ut på någon kant. Därför har jag tagit bort
ramarna och ibland ett smalt band av bilden. Det kan ockå handla om att en ram
lämnar en skugga som faller in över bilden. Belysningen i lokalen spelar också
in. Det är i allmänhet mörkare ju närmare golvet man kommer, vilket också
avspeglas i en del av fotona. Bilder bakom glas är praktiskt taget omöjliga
utan att armaturen avspeglas i glaset eller fotografens spegelbild kommer med.
Så alla bilder i det här svepet är oglasade.
Här är amerikanen Mel
Ramos (1935) Virnaburger från
1965.
Engelsmannen Patrick
Caulfield (1936–2005) har gjort Lit
Window från 1969.
Från Storbritannien
kom också Pauline Boty (1938–66), som har gjort Celia Burtwell and Some of Her Heroes från
1963.
Louise Nevelson (1899–1988) är ytterligare en
amerikansk konstnär vars möbelliknande skulptur från 1960–64 heter Royal Tide, Dawn.
Den enda svenska konstnär som jag kunde upptäcka på
museet är Öivind Fahlström
(1928–76), och hans målning från 1963 heter Babies
for Africa.
Lourdes Castro (1930) kommer från Portugal
och hennes siluettbild från 1964 heter Sombra
Protejada de Claudine Bury.
Fransmannen Eugène
Leroy (1910–2000) har gjort Nu Debout från
1958.
Flera bilder från Coleção Berardo kommer i följande
blogginlägg inom kort.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar