Cristina Branco. Branco. Universal. ****
Sedan fadomusiken under början av 90-talet började
återvinna lite av den popularitet den hade under 50- och 60-talen har
sångerskan Cristina Branco varit den
mest produktiva på skiva med nu fjorton album och ett par samlingsvolymer, plus
flera antologibidrag, bakom sig. Ingen annan har heller varit tillnärmelsevis
så intresserad av att lansera nytt material. Det borde vara en pluspoäng, men
konservativt sinnade fadolyssnare reagerar ibland med misstänksamhet inför nya
sånger och föredrar många gånger att höra dem som de redan känner till. Att
Cristina Branco dessutom ofta överträtt fadons diffusa gränser mot annan musik
och sjungit tango, chanson med mera ses inte heller alltid med blida ögon.
Håller hon på att lämna fadon? Det är en fråga som hon fått besvara hundrafemtio
gånger eller så.
I en aktuell intervju i samband med lanseringen av den
nya skivan Branco liknar hon fadon
vid den stora stjärna som alltid sitter i toppen på julgranen. Varje jul
återkommer den, medan julgransdekorationerna i övrigt kan variera. Fadon är
alltså en fast punkt att återvända till, och den andra musikaliska verksamhet
hon sysslar med ett sätt att betrakta den på distans. Den nya skivan är inte
fado, enligt samma intervju. Dock liknar flera av skivans sånger den
sofistikerade fado hon ofta bjuder på.
Hennes album brukar vara samlade kring ett
innehållsligt tema, men så är det inte denna gång. Branco betyder vit, och vit är färgen som innehåller alla färger,
vilket antyder möten mellan olika musikaliska influenser. Men skivan är ändå
tämligen enhetlig. Alla de tolv sångerna är nyskrivna av kompositörer och textförfattare
som inbjudits att medverka, flera av dem yngre förmågor som här kommer till
tals. För lyssnaren innebär det att ingenting på skivan känns igen, det finns
inga andra versioner att jämföra med, så musiken kräver en viss tillvänjning. Också
för min del är detta en skiva som vinner på att höras flera gånger.
Cristina Branco är en sökande och djärv artist som inte eftersträvar publikens bekräftelse utan snarare dess öppenhet, och hon är föga
publikfriande. Inget på den nya skivan siktar in sig på topplistor eller
trender. Några nummer är knepiga inte bara för lyssnaren. Sånger som Namora
Comigo eller Perto är så pass svårsjungna att vi torde få vänta
förgäves på alternativa versioner. Mest lättillgänglig är kanske en munter sång
som ”simlektionen” Aula de Natação i snabbt tempo. Skivans vackraste
inslag är för mig en sång som heter Casa i långsamt tempo. Cristina
Branco sjunger snabba sånger lätt, obekymrat och lekfullt, men hennes
egenskaper som sångerska – hennes omsorg, musikalitet och behagliga klang – är
tydligare i långsammare nummer. Som vanligt sjunger hon osvikligt med
innerlighet och precision, och hennes ljusa sopran liknar ingen annan röst i
dagens fado.
Hon kompas här av Bernardo
Couto, portugisisk gitarr, Luís
Figueiredo, piano, och Bernardo Moreira, kontrabas. De har arbetat
tillsammans rätt länge nu, är lyhört samspelta och har skapat en klangbild som
är speciell med luftighet, exakthet och sinnrikhet i detaljarbetet. Musiken är alltså enligt
Branco själv inte fado. Men jag vet inte vad man annars ska kalla den. Visor kanske? Den är
långväga från pop och rock. Vissa lätta influenser från jazz kan höras framförallt
i pianospelet. Och Cristina Brancos tekniska skicklighet och nogrannhet kan,
liksom åtskilliga gånger tidigare, föra tankarna till klassisk romans. Jag tycker
mycket om Cristina Brancos sång liksom det förnämliga kompet, men anser att
flera av hennes tidigare skivor rymmer en större andel förstklassigt material.
Detta är ett album som kompletterar bilden av en artist med en sällsynt integritet
och nyfikenhet. Sångerna slår följe med en ansenlig rad av tidigare mästerstycken
som för mig väger tyngre.
Den som befinner sig i Stockholm och har biljetter
till sångerskans konsert på Fasching den 9 maj kan själva bedöma hennes musik. Cristina
Branco kommer där att presentera sitt nya album. Men ett album räcker inte för
en hel konsert, så jag förmodar att hon kompletterar skivans innehåll med
fadosånger. Den som inte kommer dit rekommenderas ändå skivan, men helst i
kombination med tidigare som Murmúrios,
Ulisses, Cristina Branco Live, Não Há
Só Tangos em Paris, Menina eller den
fina samlingsutgåva om tre cd som heter Idealist.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar