Fernando Maurício. O Melhor de FM. CNM. ****1/2
Ny och ny … detta handlar om nya återutgivningar av äldre
inspelningar. Fernando Maurício
(1933–2003) tillhör 1900-talsfadons största namn och åtskilliga av de inspelningar
han gjorde finns alltid tillgängliga på ett eller annat sätt. Denna nya
sammanställning från CNM är fullmatad med 25 spår och en speltid på över 73
minuter. De flesta av inspelningarna föekommer också i andra utgåvor. CNM har
givit ut många fina fadoskivor med bra dokumentation, och det är därför
förvånande att det här saknas uppgifter om både kompmusiker och inspelningsår.
För den som vill att fado ska vara en ”äkta” folkmusik
utanför den kommersiella musikmarknaden är Fernando Maurício en idealisk
artist. Han sjöng bara fado, ingen schlager eller pop, med en stark övervikt för traditionell fado, som
dominerar på denna skiva. Han var uppvuxen under mycket fattiga förhållanden i
Lissabons mest besjungna stadsdel, fadons verkliga hembygd Mouraria, där det nu
finns ett hus som fungerar som utställningslokal om sångaren. Han hade en
proletär bakgrund och var skomakarlärling innan musiken tog över. Lokala krogar, barer,
caféer och andra samlingslokaler var miljön för denna artist, som sällan var
utanför Lissabon. Han sjöng alltid med fadons traditionella komp av portugisisk
gitarr, spansk gitarr och ibland basgitarr.
Det finns många inom fadon som vårdat en sober, jämn
bel canto-sång, och Fernando Maurício är raka motsatsen. I grunden har han en
varm, fyllig röst. Han sjunger mycket expressivt med stora kontraster mellan
starkt och svagt och med hårda accenter på vissa stavelser, särskilt i början
på fraserna. Därigenom uppstår en varierad dynamisk linje som är dramatisk och känslostark.
Det kan jämföras med sångstilen hos vissa amerikanska bluessångare som på samma
sätt laddar frasernas början med så mycket energi att resten av fraserna nästan
faller ihop. Även innehållsligt kan musiken närma sig bluesen, som i Um Copo Mais um Copo, där den ensamme
mannen lite narcissistiskt tycker synd om sig själv och tröstar sig med vin och
cigarretter efter det att kärleksförhålladet har havererat. Men Fernando
Maurícios musik är inte påverkad av främmande impulser utan av de sångare han
hörde i grannskapet när han växte upp. Även motivmässigt är han lokal och
sjunger åtekommande om fadon och om Mouraria.
Mouraria som det ser ut i våra dagar. |
Skivan inleds med A
Igreja de Santo Estêvão, en berömd inspelning som finns med i många
antologier och är en tillämpning av Joaquim
Campos melodi Fado Vitória. En
rad andra inspelningar med traditionell fado som grund tillhör de många
höjdpunkterna på denna skiva, som A
Grande Ausente (Fado Proença), Terra Irada (Fado Franklin de Sextilhas), Escrevi
Teu Nome no Vento (Fado Carriche),
História de uma Guitarra (Fado Meia-Noite) med flera. De
kompletteras av andra fina sånger som Ou
Tarde ou Cedo, Mulher de Lisboa
och Nasci Fadista.
Fernando Maurício var inte särskilt produktiv på
skiva, men det finns ändå många inspelningar av samma halt som de bästa på denna
cd och som borde vara tillgängliga även nu. Materialet på skivan är inte helt jämnt i nivå, men topparna är många och höga. För många fadolyssnare, och då särskilt för dem som omhuldar
traditionell fado, är Fernando Maurício den störste av alla sångartister på den
manliga sidan. Jag har inget att invända mot den värderingen.
Ett tag sedan jag var här och kikade, Uffe. Välformulerat och mycket läsvärt som alltid. Mera spännande detta än Ishiguros romaner, och Frostensons deprimerande poesi!
SvaraRaderaFrostenson har jag inte läst men tre av Ishiguros romaner, som jag tyckte var bra. Så det lär ta ett tag innan jag börjar närma mig honom. Men tack för uppmuntran från en som alltid är avundsjuk på dem som hört Fernando Mauricio i verkligheten.
SvaraRadera