Novo fado. Från
och med åren kring 1990 har en ny generation musiker framträtt med en modern
fado, sångare och musiker som ofta är födda på 70- eller 80-talen. Till de mest
kända namnen hör Camané, Cristina Branco, Katia Guerreiro och Mariza. Musikaliskt
är den nya fadon inte enhetlig. En del musiker bygger på klart traditionella
mönster, andra prövar experiment med nya sorters intrumentering, breddad
repertoar och inslag från andra musiktyper. Det nya med denna novo fado är
marknad, musiker och publik snarare än själva musiken.
Popular.
Ordet kan finnas i upphovsmannauppgifterna till musik och text. Betyder
folklig, det vill säga att ingen vet vem som står bakom verket.
Telma Pereira sjunger på A Tasca do Jaime i Graça, Lissabon. |
Rapsódia.
Flera melodier kombineras i ett stycke, vanligt i gitarrmusik men förekommer
även i vokal fado. Exempelvis kan olika stycken av samma kompositör eller
sådana som är lanserade av samma artist kombineras.
Saudade. Det
fundamentala begreppet för fadons stämning eller livskänsla, starkt förknippat
med ödestron. Saudade betyder vemod eller
sorg, men har också en mängd andra betydelser som längtan, hemlängtan, saknad
... Saudade är ett sammansatt och svåröversatt begrepp som man ständigt möter i
fadons texter. Poeten Vasco Graça Moura har i en lärd essä med åtskilliga
historiska referenser utrett hur begreppet definierats genom tiderna. (Essän
ingår i Thomas Nydahls bok Musiken som
föddes bortom haven.) Moura till och med delar in det i sju
underavdelningar. Alla har dock med längtan att göra, och i flera fall med en
sinnlig nostalgi. ”Begreppet saudade är alltid förbundet med tanken på ett ’förlorat
paradis’, med en person, ett ting eller en situation som givit upphov till något
gott som sedan förfyktigats och som man skulle vilja vinna åter.”
I sin bok om
fadons historia citerar Paul Vernon akademikern Aubrey Bell:
”Portugisernas
berömda saudade är en vag och ständig längtan efter något som inte existerar
och inte kan existera, efter något annat än det nuvarande, en inriktning mot
det förflutna eller framtiden; inte ett aktivt missnöje utan en håglös
drömmande trängtan.”
Jag rekommenderar
Richard Elliotts utförliga diskussion om saudadebegreppet i boken Fado and the Place of Longing. Han
behandlar bland annat dess förhållande till företeelser som förlust, minnen och
klagan med många jämförande exempel, de flesta hämtade från modern litteratur
och musik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar