8 november 2013

Lissabons utsikter

Lissabon är en backig stad. En långpromenad genom stadens äldre delar känns i benen, det är backe upp och backe ned. Många sånger berättar att Lissabon är byggt på sju kullar. Om kullarna är sju eller färre eller fler har jag aldrig kontrollerat. Det ter sig bara naturligt att om Rom är byggt på sju kullar, så kan Lissabon vara det också. Och eftersom det finns backar, höjder och sluttningar, så finns det också utsikter.

Lissabon är utsikternas stad inte bara för att många punkter är högre belägna än andra, utan också för att det finns något intressant att titta på. Olika delar av staden kan beskådas från skiftande håll, i olika ljus, med olika skuggor och dagrar. Bebyggelsen är sällan monoton och storskalig, tvärtom skiftande mellan olika stilar, storlekar och färger.

Mest självklar som utsiktspunkt är för besökaren Castelo de São Jorge, borgen som ligger högst upp på kullen öster om Baixa, det affärsområde som är stadens egentliga centrum. Borgen liksom tittar ner på centrum och människorna som sitter på uteserveringarna eller rör sig över torgen Rossio och Praça da Figueira. Det är lätt att promenera upp till Castelo, om än något tröttsamt för den som behöver bättre kondition. Men man kan ta spårvagnen en bra bit, och en buss går från Praça da Figueira nästan ända upp.

Utsikt från Castelo mot floden Tejo.


Första gången jag var där var det bara att promenera rakt in i området. Ett par år senare kostade det plötsligt fem euro att komma in. Sist jag var där, förra året, kostade det tio euro. Vad det kostar i år vet jag förhoppningsvis om några veckor. För all del, Castelo kan vara värt några euro. Området är ganska vidsträckt och där finns mer att se än utsikten. Borgen i sig är en sevärdhet som ännu inte har avslöjat alla sina hemligheter – de utgrävningar som nu äger rum kanske kan bidra till en ännu större attraktion i framtiden.

Vill man se på Lissabons utsikter kan man ändå komma billigare undan. Bilderna här ger några tips. Allt är gratis utom hissen Elevador de Santa Justa. Promenaden upp till Senhora do Monte kanske känns i benen efteråt. Men den är värd att göra. Detta är inte bara en av Lissabons vackraste utsikter utan också en lugn oas utan serveringar, souvenirbutiker och turistbussar.
Castelo sedd från Bairro Alto.

Utsikt mot Alfama och Sé-katedralen från Elevador de Santa Justa.

Från Bairro Alto mot Castelo, Graça, Alfama och Mouraria. 

Från Castelo mot Graçakyrkan (till höger) och Senhora do Monte (till vänster).

Samma utsikt lite senare.


Från Edvard VII-parken mot Baixa, Castelo (till vänster) och Bairro Alto (till höger).

Från Largo das Portas do Sol mot Graça.

Från Largo das Portas do Sol mot Alfama och Santo Estêvão-kyrkan.

Från Senhora do Monte mot Graçakyrkan och Castelo.

Från Senhora do Monte mot Baixa och Castelo.



6 kommentarer:

  1. Fina bilder! Miradouro är ett nyckelord. Rossio-torget vore också värd en egen mässa ... Kanske du skrivit om det tidigare? Det bilderna inte kan få fram är förstås fukten, dofterna, värmen, det subtropiska klimatet.

    Sven-Erik Klinkmann

    SvaraRadera
  2. Rossio har jag inte skrivit om än men jag har många bilder därifrån så kanske det dyker upp något framöver. Omslaget på min fadobok är från Rossio! Det är ju mycket som man inte kan få med på ett foto, men jag hoppas komma till Lissabon kring jul, så jag får vara med om det då. Miradouro betyder utsiktspunkt, ett bra ord att känna till i portugisiska miljöer – även de backiga Porto och Coimbra har sina./ Ulf

    SvaraRadera
  3. Apropå det där utkikstornet/hissen i järn som du nämner om kommer man ju dit upp också bakvägen s a s via den fantastiska kyrkoruinen Carmo, som för min fru och mig var en av de stora upplevelserna när vi var där för snart sju år sedan.

    Sven-Erik

    SvaraRadera
  4. Jag har kommit till hissen båda vägarna och även sett kyrkoruinen, men jag mindes inte att den hette så. Annars är jag mest på den andra sidan, i Alfama, som för mig är den trevligaste stadsdelen i Lissabon.

    SvaraRadera
  5. Ulf, hur mycket fado tänkte du hinna med där i Lissabon?

    Sven-Erik

    SvaraRadera
  6. Det får jag se, jag har inte någon klar bild av utbudet ännu. Det är delvis en ekonomisk fråga också. Och sedan beror det på om några musiker jag känner är på plats. Men nog kommer jag att höra en hel del./ Ulf

    SvaraRadera