3 april 2016

Höjdpunkter inom fadon (4). Carminho, Escrevi Teu Nome no Vento (2009)


Få artister har fått en så flygande start på sin skivkarriär som Carminho (1984) då hon gav ut sitt debutalbum Fado 2009 – succé både bland kritiker och publik och en stor kommersiell framgång. Ändå var det inte någon överraskning. Carminho hade sjungit länge på Lissabons fadoscener och var redan ett välkänt namn. Henne förtrogenhet med fadon grundlades redan i barndomen. Modern Teresa Siqueira är en känd sångerska, brodern Rodrigo Rebelo de Andrade sjunger också fado. På sina album framträder Carminho med traditionell fado och standardrepertoar, men bidrar också med egna texter och kompositioner. Med sin energi och sin livfulla, ornamenterade frasering är hon en av de mest individuella rösterna inom dagens fado.


Escrevi Teu Nome no Vento är en traditionell fado som heter Fado Carriche, komponerad av Raúl Ferrão (1890–1953) till en text av Jorge Rosa. Ferrão är en av fadons mest kända kompositörer, upphovsman till bland annat filmmelodin Coimbra och flera populära så kallade marchas, det vill säga sånger som förknippas med folkfester i Lissabon. Fado Carriche förekommer i många andra textsättningar, men Escrevi Teu Nome no Vento är den mest spridda. Carminho kompas på inspelningen av Bernardo Couto, portugisisk gitarr, Diogo Clemente, spansk gitarr, och Marino de Freitas, basgitarr.

Escrevi teu nome no vento
Convencido que o escrevia
Na folha dum esquecimento
Que no vento se perdia.

Ao vê-lo seguir envolto
Na poeira do caminho
Julguei meu coração solto
Dos elos do teu carinho.

Pobre de mim, não pensava
Que tal e qual como eu
O vento se apaixonava
Por esse nome que é teu.

E quando o vento se agita
Agita-se o meu tormento.
Quero esquecer-te, acredita
Mas cada vez há mais vento.

Carminhos tolkning av sången finns här:
Jag skrev ditt namn i vinden,
övertygad om att jag skrev det
på ett glömskans blad
som var förlorat i vinden.

Och när jag såg att det ännu var dolt
i vägens damm
trodde jag att mitt hjärta var befriat
från kärlekens band till dig.

Stackars jag hade ingen tanke på
att precis som jag
skulle vinden bli förälskad i
det namn som är ditt.

Och medan vinden virvlar runt,
så gör även min plåga det.
Jag vill glömma dig, tro mig,
men vinden bara tilltar hela tiden.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar