18 maj 2016

Höjdpunkter inom fadon (12). Maria da Fé, Até Que a Voz Me Doa (1980)

Maria da Fé är född 1945 och kommer från Porto. Med ålderns rätt har hon nyligen slutat att uppträda, men hon lever inget lugnt pensionärsliv utan fortsätter att driva fadokrogen Senhor Vinho, ett av de mest renommerade (och dyraste) fadoställena i Lissabon, tillsammans med sin man, poeten José Luís Gordo. Hon kom till Lissabon i tonåren och blev snart uppmärksammad som sångerska, band annat för ”pop-fado” på 60-talet. Men hon är i stort en traditionellt orienterad sångerska och en av de mest betydande under senare decennier, med en kraftfull sångstil som är lätt igenkännbar.

Até que a voz me doa har förblivit hennes mest kända inspelning, från 1980. Texten är skriven av José Luís Gordo och melodin av gitarristen José Fontes Rocha. Det är också han som spelar portugisisk gitarr på inspelningen, tillsammans med Pedro Leal på spansk gitarr och Joel Pina, basgitarr.
Cantarei até que a voz me doa
P’ra cantar, cantar sempre meu fado
Como a ave que tão alto voa
E é livre de cantar em qualquer lado.

Cantarei até que a voz me doa
Ao meu país, à minha terra, à minha gente,
À saudade e à tristeza que magoa,
O amor de quem ama e morre ausente.

Cantarei até que a voz me doa
Ao amor, à paz cheia de esperança,
Ao sorriso e à alegria da criança
Cantarei até que a voz me doa.

Här kan man höra inspelningen:

Jag ska sjunga tills min röst gör ont
av att sjunga, alltid sjunga min fado
liksom fågeln som flyger så högt
och är fri att sjunga överallt.

Jag ska sjunga tills min röst gör ont

för mitt land, min värld, mitt folk,

för vemod och smärtsam sorg,

för kärleken från den som älskar och dör frånvarande.

Jag ska sjunga tills min röst gör ont
för kärleken, freden fylld av hopp,
för barnets leende och glädje

ska jag sjunga tills min röst gör ont.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar