Diamantina. Com Tributo. País Real SPA.
***1/2
Diamantina, nu i 40-årsåldern, är en sångerska som varit med länge i den nya
fadon men aldrig tillhört de mest berömda namnen. Det har också varit glest
mellan hennes skivor. Men hon är en bra sångerska med en fin röst i
mellanregistret och en frasering och texttolkning som vittnar om att hon väl
känner sin fado och har rutin och kunnighet. På denna skiva kompas hon antingen
av Eurico Machado eller Hugo Afonso, Luís Ribeiro eller Pedro de
Castro på portugisisk gitarr, medan Miguel
Gonçalves, Francisco Gonçalves
eller Eurico Machado spelar spansk
gitarr. Dessutom medverkar Artur
Caldeira på en extra klassisk gitarr. På tre av spåren kompletteras
Diamantina av Rodrigo, João Braga eller Luís Matos. De manliga stämmorna tycker jag inte tillför albumet
några speciella plusvärden men det instrumentala kompet fungerar fint och
följsamt.
Att dagens artister
sjunger äldre material är vanligt, fadons äldre standardrepertoar utnyttjas ännu
flitigt. Det originella med den här skivan är att Diamantina avstått från
sånger som lanserats av Amália Rodrigues
och andra kvinnliga storheter i det förflutna utan bara sjunger sånger som
blivit kända genom män. Och det är stora namn i fadons historia som lanserat
materialet, som Carlos Ramos, Tristão da Silva, Tony de Matos, Fernando
Maurício och andra. Samtliga dessa sångare, som presenteras i texthäftet,
har gått ur tiden. Idén fungerar för det mesta bra, och här finns exempelvis en
mycket fin tolkning av Fernando Farinhas
Eu Quis Demais. I enstaka andra fall,
som i Alfredo Marceneiros A Lucinda Camareira, som hon sjunger
tillsammans med Rodrigo, är musiken blek och energilös i jämförelse med den
version som Fernando Maurício och Francisco
Martinho gjorde på skiva på 80-talet. Men som helhet låter det klart
hörvärt.
Diamantina är en
skicklig sångerska som sjunger med stort lugn och en återhållen behärskning.
Skivan är jämn men också en aning ensartad, och det kan inte hjälpas att
samlingen av dessa ålderstigna sånger låter en aning gammaldags, vilket inte
nödvändigtvis behöver vara något negativt. Tolkningarna sticker inte ut med en
oväntad originalitet åt något håll, och man skulle kunna kalla dem för
mainstream-fado, av god klass men utan den där extra gnistan som drar till sig
uppmärksamhet. Jag har haft nöje av att höra den och tycker det är roligt att
någon åter plockar fram de här sångerna, men kommer sannolikt inte att
återkomma särskilt ofta.
Mico da Câmara Pereira. A Tua Voz É
Saudade. Mike Davis/ctt. ***
Mico da Câmara
Pereira är yngre bror, född 1962, till den populäre sångaren Nuno da Câmara Pereira och uppvuxen i
staden Évora i regionen Alentejo söder om Lissabon, men sedan länge bosatt i
huvudstaden där han har varit verksam som sångare. Urvalet av sånger på denna
skiva är gjort med ambitionen att skildra avgörande skeenden i Mico da Câmara
Pereiras liv som person och musiker.
Ett ganska stort
antal andra musiker är inbjudna att delta på skivan, till exempel bröderna Nuno
och Gonçalo da Câmara Pereira, den
senare också en äldre bror som sjunger fado, och sångerskan Mafalda Arnauth. Kompet varierar också
och är i flera spår utbyggt med flera instrument som piano och slagverk, och
jag nöjer mig här med att nämna de gitarrister som medverkar på de flesta
spåren: Fernando Silva, portugisisk
gitarr, och Filpe Vaz da Silva,
basgitarr. Sångaren spelar själv spansk gitarr men avlöses av flera andra, oftast
Paulo Ramos. Pedro de Castro och Bernardo
Couto dyker upp på portugisisk gitarr i var sitt nummer.
Brodern Nuno da
Câmara Pereira har gjort många skivor och står för en robust, enkel fado med
stadig förankring i traditionen, en opretentiös och direkt musik som är lätt
att tycka om. Jag tycker att även Mico da Câmara Pereiras musik står för ungefär
samma sak, men de två bröderna går knappast att förväxla eftersom Mico har en
tunnare röst som ligger lite högre. Av de två sångarna föredrar jag Nuno da Câmara
Pereira, men Mico är lyckad framförallt i de snabbare, mer rytmiska numren,
medan hans röst inte riktigt övertygar mig lika mycket i de långsammare och mer
känslosamma.
Han har själv skrivit
flera av sångerna, och i övrigt handlar det om den vanliga blandningen av
gammalt och nytt. Texterna saknas tyvärr; och eftersom det är flera som är nya
tror jag det är svårt att hitta texterna på internet. Till skivans förtjänster
hör att den är väl varierad, både vad gäller tempon och instrumentering. Det är
okomplicerad och respektabel musik som jag ändå är måttligt imponerad av.
PS. Det är ibland
svårt att begripa vilket skivbolag som står bakom utgåvan. Mike Davis och ctt
står på baksidan, men det är möjligt att de bara är sponsorer till en
produktion som Nico da Câmara själv producerat och möjligen också är utgivare
av.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar