Cláudia Leal. Quarto Crescente. Egeac.
***1/2
Cláudia Leal är en av
de många unga sångerskor som i flera år stått i kö för att komma ut på
skivmarknaden och därigenom kunna möta en större publik. Före denna debutskiva
har vi bara kunnat höra henne på en antologi med nya artister. Två saker
framgår snart för den som tar del av albumet: 1) Hon är inte någon av de bästa
sångerskorna, och 2) hon är inte heller någon av de svagare, och hennes skiva
är ambitiös och hörvärd.
Till förtjänsterna
hör kompmusikerna, där Rodolfo Godinho
på portugisisk gitarr och Rogério Ferreira på spansk gitarr är säkra och
lyhörda. På två spår låter kompet ännu bättre för att José Manuel Neto ersätter Godinho och Carlos Manuel Proença tar Ferreiras plats. Genomgående spelar Daniel Pinto basgitarr. Flöjtisten Rão Kyao och gitarristen Pedro Jóia medverkar i ett par av
spåren. På skivan sjunger Leal (som för övrigt också medverkar som gitarrist –
spansk gitarr – i ett nummer) en variant av Fado
Menor, två sånger ur Maria Teresa de
Noronhas repertoar, Fado das Horas
och Fado da Defesa, samt en ur Fernanda Marias, Francisco Carvalhinhos Fado e
Lisboa, som i mitt tycke är skivans bästa spår. Resten är nyskrivna sånger
av bland andra Pedro Jóia, Rogério Ferreira och Fernando Girão. Leal har själv skrivit den avslutande O Sal Vem da Suadade, som tillhör det
bästa på skivan.
I Noronhas och
Fernanda Marias sånger kommer Cláudia Leal inte i närheten av originalen, men
de hade knappast någon väntat. Hon är emellertid en engagerad sångerska som
visar intresse för vad hon sjunger och prov på både en mera lyssnande och
inåtvänd sida och en mera expressiv där hon trycker på lite mera. Hon förefaller
också erfaren i fadons frasering och uttrycksmedel. Rösten i mellanregistret är
lätt att känna igen på den beslöjade klangen. Den verkliga lyskraften må saknas
i Cláudia Leals debutskiva, men hon gör så gott hon kan och kan en hel del.
Möjligen har jag varit i snålaste laget med asteriskerna ovan.
Antologi. Caixa Ribeira ’16. Sony
Music 2 cd. ***
Det finns massvis med
antologier med fado, en musikform som passar att presenteras i antologier, och
nya kommer hela tiden. För det mesta kan man räkna med att det finns en hel del
bra musik i en fadoantologi, och synpunkter på dess kvalitet har därför också
att göra med hur den presenteras.
Denna antologi har
sitt namn efter en fadofestival i Porto. Inspelningarna är inte gjorda för
denna samling utan hämtade från olika tidigare utgivna skivor. Tidsmässigt
omspänner de minst 30 år, och det hade varit intressant att veta när de är
gjorda, och denna uppgift finns för några av inspelningarna men saknas för de
flesta. Upphovsmännen är angivna för de sammanlagt 29 numren, men vilka som är
kompmusiker – en väsentlig uppgift eftersom gitarristerna har så vital
betydelse för fadon – får man sväva i okunnighet om. Det finns ingen
presentation av sångartisterna. Att sångtexrterna inte finns med är mera
normalt för en antologi. Någon linje eller princip bakom urvalet är svår att skönja.
Huvudintrycket är att antologin är ganska slarvigt gjord.
”De största
fadisterna i vår tid på 2 cd” står det på omslaget. Detta är rent nonsens när
en lång rad av de viktigaste artisterna i modern fado saknas. Men några finns
med, tillsammans med några namn som är förbisedda eller mindre kända, plus ett
fåtal som är så gott som nykomlingar på fadoscenen. I genomsnitt är det de mera
bekanta namnen som svarar för den bästa musiken här. Det finns exempelvis fina
inspelningar med Ana Moura, Mafalda Arnauth, Joana Amendoeira, Gisela João, Pedro Moutinho, Raquel
Tavares, Helder Moutinho, Jorge Fernando och José Manuel Barreto. Vackrast
på hela albumet är i mitt tycke Teresa
Tapadas Ave Maria. Dessa
etablerade namn ställs vid sidan av
riktiga veteraner som Maria
Armanda, Maria da Fé och Rodrigo. Och relativa nykomlingar som Beatriz och Miguel Ramos. Det är roligt att höra den lovande, ännu tonårige Kiko i São João Bonito. Kanske är han det stora framtidlöfte som han
ibland nämns som.
Som en översikt över
hur fado låtit under de senaste 30–35 åren duger det här albumet bra.
Presentationen av musiken kunde och borde ha varit omsorgsfullare och mera
genomtänkt. Och, som sagt, det finns många antologier med fado. Flera som ännu finns
på marknaden skulle jag välja före denna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar