Moderna stadsdelar
byggs för moderna människor och ska leva upp till deras krav på komfort, miljö
och service. När moderna människor reser, så borde de alltså resa till miljöer
som är skapta för att motsvara deras behov. Men turister som besöker Stockholm
intresserar sig inte för Hallonbergen, Östberga eller ens Hammarby Sjöstad. Däremot
är Gamla stan full av turister under högsäsong. På liknande sätt söker sig
svenska resenärer till ”gamla stan” om det finns en sådan på resmålet, inte
till de moderna miljöer som skapats för moderna människor. Gamla stan har samma
lockelse oavsett om den ligger i Stockholm, Málaga eller Prag.
Lissabon är en av
Europas äldsta huvudstäder. Egentligen är den riktigt gammal bara i vissa delar.
Det mesta av stadens låglänta områden förstördes av den tsunami som blev
resultatet av en jordbävning till havs år 1755. Staden byggdes upp så snart det
var möjligt efter ett framsynt beslut av den lika driftige som hårdföre
markisen av Pombal, som i praktiken var landets diktator, och Lissabons gamla
affärscentrum, Baixa, är huvudsakligen från 1800-talet.
Stadsdelarna som låg
högt belägna klarade sig bättre och därför är gamla stan i Lissabon uppdelad på
flera stadsdelar, som i några fall ligger åtskilda från varandra. Alfama, som finns
öster om Baixa, är den äldsta av dem, belägen på en höjd och dess sluttning ner
mot floden Tejo.
Alfama med sitt
virrvarr av trappor, gränder och små öppna platser är en kontrast till Baixa,
vars gator lagda i ett prydligt rutnät mellan de omgivande torgen vittnar om
ordning och reda. I Alfama är ingenting i rutnät. Vad det fanns för stadsplan
för stadsdelen – om den fanns – är en
gåta. Snarare verkar det som om Alfama byggts ut lite efter hand, utan någon
planering, en ny gränd här och ett nytt hus där vid behov, i alla möjliga
konstiga sträckningar och vinklar. Och allt som en gång var nytt har med tiden
blivit gammalt.
Den äldsta stadsdelen
i Lissabon byggdes ursprungligen under den tid då morerna ockuperade staden och
andra områden i Portugal (716–1147). Men det fanns bebyggelse på platsen redan
tidigare. Romarna var där före vår tideräknings början. Sedan germaner och
andra folk som kom under folkvandringstiden, före morerna.
Det borde vara lätt
att gå vilse i Alfama. Men eftersom det finns gott om backar och trappor, så
finns det också höjder och utsiktspunkter som kan ge överblick. Den gamla
katedralen Sé är en landmärke som är synligt från många håll. Flera andra
kyrkor, som Santo Estêvão (se den första bilden i inlägget) och São Vicente de Fora, är också karakteristiska profiler i
stadsbilden.
Det finns få stadsmiljöer
där historien är så närvarande – inte i form av minnesmärken eller monument,
utan i själva stadsplanelösningen, eller snarare avsaknaden av en sådan, i byggnaderna
och de små öppna mötesplatserna.
Butiker, kaféer, små
krogar och hantverkares verkstäder finns lite varstans, ofta oansenliga utan så mycket
till yttre skyltning. Alfama är en levande stadsmiljö där många människor bor och arbetar.
Det sägs att de uppfattar Alfama som en liten stad i sig, och ska de ta
promenaden in till Baixa kan de säga något i stil med ”i dag ska
jag till Lissabon”.
En gång bodde jag en
kort period i Alfama i en tillfälligt hyrd lägenhet. Huset såg nedgånget ut men
var fint och modernt på insidan, med flera hushållsmaskiner och hjälpmedel än
jag var van vid hemifrån. Ytorna var maximalt utnyttjade, och utrymmet mellan
våningarna gav bara plats för trappor så branta att de såg farliga ut. Då jag på
kvällen öppnade fönstret mot gränden steg doften från grillade sardiner upp;
grannarna hade samlats nedanför och grillade fisk tillsammans med grillen direkt på
gatstenen. Småpojkar och småflickor spelade fotboll i gränden utan att hotas av
någon trafik. Blomkrukor fanns utsatta längs vägen för att ge en accent av
grönska. Inget sopnedkast, ingen soptunna. I stället ställde man ned soporna i
plastpåsar vid portarna. Där samlades de upp dagligen som av osynliga väsen.
Sopsamlarna rörde sig genom gränden så tidigt att ingen ännu hade vaknat i
husen. Från fönstret kunde man se de jättelika atlantkryssarna avlösa varandra
vid kajen en bit bort.
Alfama tillhörde fattig-Lissabon,
de kvarter där underklassen levde – arbetare, sjömän, hantverkare, arbetslösa, invandrare
från framförallt Brasilien, portugisiska återvändare från Brasilien och
nyanlända från landsbygden som sökte trygghet undan arbetslösheten där. Så var
det på 1700- och 1800-talen då detta var en miserabel miljö med utbredd
prostitution och brottslighet, epidemier och ibland svält.
Att det varit fattigt
är fortfarande märkbart. Inne i husen finns de moderna bekvämligheter som även
portugiserna tar för självklara, som elektricitet, avloppssystem och
vattenledningar. Men tvätten som hänger på tork i många fönster och längs
väggarna vittnar om att tvättstugor, eller åtminstone torkskåp, inte gjort sitt
intåg i Alfama.
Många av fasaderna verkar
hårt åtgångna av väder och vind och vanvård, de är ofta slitna och i behov av
renovering, och en fortgående sådan sker steg för steg. Som alltid när en
genuin stadsmiljö ska renoveras finns det delikata spörsmål om hur invånarna
ska ha råd att bo kvar om förnyelsen blir kostsam. En charmig och trivsam
stadsdel som Alfama kan om femtio år i värsta fall ha förvandlats till grälla
nöjeskvarter eller klinisk museimiljö. Men till skillnad från det närliggande
Mouraria, som under diktaturen (1926–74) till hälften raserades i ett saneringsprogram
som kallades Salvação Barreto,
så har Alfama förblivit intakt, och en stadsdel att vårda med omdöme. När man
vandrar i Alfamas gränder är det lätt att inbilla sig att tiden stått stilla.
Men även här finns fri wifi på krogarna.
Liksom Mouraria är
detta fadons kvarter, en av de stadsdelar där den uppkom i början av 1800-talet
i ett möte mellan olika kulturella influenser. Fadon är närvarande på många
krogar och kaféer; jämte Bairro Alto, på kullen på andra sidan om Baixa, är det
här de flesta fadoställena finns, både i form av krogar av god klass med hög
prisnivå och enklare matställen eller barer där amatörerna har sitt utrymme. Och eftersom fado är nattlig musik lever gränderna lika intensivt vid midnatt som på eftermiddagen. Till och med i klottret gör sig fadon påmind.
Det finns en sång som
heter Vielas de Alfama (Alfamas
gränder), inspelad 1967 av fadosångaren Max, som kom från Madeira. Melodin
dyker ofta upp i huvudet när jag promenerar genom gränderna. Den finns också
med andra artister än Max, till exempel Mariza, men det är alltid Max gamla inspelning
om Alfama i månsken som jag kommer att tänka på och som på ett oförklarligt sätt
harmonierar med Alfamas fasader och gatsten. Här är, som avslutning, Max i Vielas de Alfama, till komp av Raul
Nerys Conjunto de Guitarras:
Tack för dessa rader - med fantastiska bilder! - från en vacker och fascinerande del av Lissabon. Jag gick där senast i våras, men blir väldigt lockad att återvända, inte minst nu i denna snöslaskande november.
SvaraRaderaJa, vem lockas inte i denna väderlek? Jag kom vid månadsskiftet oktober/november från ett sommarvarmt, soligt Lissabon till det värsta snöovädret på decennier. Jag bodde just intill Alfama och promenerade dagligen genom området.
SvaraRadera