8 november 2016

Tv-reklam i Portugal och Sverige

Vid besök i Portugal har jag ibland tittat på tv. Det finns många portugisiska kanaler där glada människor ägnar sig åt musikunderhållning och olika slags tävlingar och lekar, exempelvis frågesport. Massvis med fotboll. Och så finns program där allvarliga personer talar länge, ibland i diskussioner, ofta som monologer. Och så nyheter förstås. Amerikanska serier som sänds här, som Vänner, NCIS, CSI, The Big Bang Theory och liknande, sänds även i portugisisk tv med textade översättningar. Och så finns reklam, mycket reklam.



Här kan man se människor som är saliga över sina framsynta val av rengöringsmedel, kosttillskott, bilar, mobiltelefoner eller matfett. Det är en sak som är slående om tv-reklamen i Portugal – den påminner om reklamen som den en gång såg ut här i Sverige. 




Sverige brukar beskrivas som ett modernt land där folk gärna hakar på populära trender. Och det finns en modernitet som uppenbarligen inte nått portugiserna ännu. I Sverige har vi företag som gör vad de kan för att göra tillvaron spännande och rolig för oss. De heter sådant som

Unibet
Betsafe
Casumo
Mr. Green
Betsson
Folkeautomaten
Casinostugan
CasinoHeroes
Vera & John
Cherry Casino
Poker Stars
Bet365
Sverigeautomaten
Maria Casino
Get Lucky
Voodo Dreams
Videoslots
Svea Casino
LeoVegas
Bingo.com
Comeon!
Euro Jackpot …

… och säkert mycket mer än så. Om man ska se reklamen som ett svar på mänskliga behov, så har alltså svenska folket ett närmast omättligt behov av att förlora pengar på spel. Detta behov har förstås funnits även förr, men då köpte man lotter i stället, spelade på tips eller lotto eller bingo. Nu kan man ha det lika roligt och spännande i sin dator eller mobil. Tekniken har givit nya möjligheter.


Glädjen och spänningen i tillvaron visar sig genom att många spelare – och då handlar det mest om yngre män – i fortsättningen kan sluta tänka på att köpa lägenhet, hus, bil eller en utlandssemester i framtiden. Ska man ha roligt får man finna sig i att bli fattig och ordentligt skuldsatt och jobba på att betala sina skulder i många år. De som går vinnande från spelet är spelbolagen. Enligt en TT-artikel som publicerades i  flera tidningar, bland annat Sydsvenskan den 23 september, har Stödlinjen, som kan hjälpa spelmissbrukare, märkt av fenomenet. ”Det är inte många som tar kontakt, men bland dem som gör det går det att utläsa en tydlig tendens: de har fastnat i kasinospel på internet. Den andelen har ökat kraftigt de senaste åren, varannan som anger spelproblem/beroende spelar på nätkasinon, enligt Stödlinjen.”

Nu börjar det tydligen bli brist på nya ungdomar att ruinera, och enligt samma artikel satsar nu spelbolagen på nya målgrupper: kvinnor och äldre. Däremot nämns inget om portugiser – men att fotbollsstjärnan Cristiano Ronaldo fungerar som reklamman för en av spelsajterna kanske säger något. Tills vidare får de fortsätta att köpa sina lotter och har ingen aning om vilken lycka som väntar när de hinner ikapp Sverige i utvecklingen. Medan spelbolagen ockuperar allt mer av tv-reklamen här och spelarna gläds över sina 400 free spins.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar