Vid besök i Portugal
har jag ibland tittat på tv. Det finns många portugisiska kanaler där glada
människor ägnar sig åt musikunderhållning och olika slags tävlingar och lekar,
exempelvis frågesport. Massvis med fotboll. Och så finns program där allvarliga
personer talar länge, ibland i diskussioner, ofta som monologer. Och så nyheter
förstås. Amerikanska serier som sänds här, som Vänner, NCIS, CSI, The
Big Bang Theory och liknande, sänds även i portugisisk tv med textade
översättningar. Och så finns reklam, mycket reklam.
Här kan man se människor
som är saliga över sina framsynta val av rengöringsmedel, kosttillskott, bilar,
mobiltelefoner eller matfett. Det är en sak som är slående om tv-reklamen i
Portugal – den påminner om reklamen som den en gång såg ut här i Sverige.
Sverige brukar
beskrivas som ett modernt land där folk gärna hakar på populära trender. Och det
finns en modernitet som uppenbarligen inte nått portugiserna ännu. I Sverige
har vi företag som gör vad de kan för att göra tillvaron spännande och rolig
för oss. De heter sådant som
Unibet
Betsafe
Casumo
Mr. Green
Betsson
Folkeautomaten
Casinostugan
CasinoHeroes
CasinoHeroes
Vera & John
Cherry Casino
Poker Stars
Bet365
Bet365
Sverigeautomaten
Maria Casino
Get Lucky
Voodo Dreams
Videoslots
Svea Casino
LeoVegas
Bingo.com
Bingo.com
Comeon!
Euro Jackpot …
… och säkert mycket mer
än så. Om man ska se reklamen som ett svar på mänskliga behov, så har alltså
svenska folket ett närmast omättligt behov av att förlora pengar på spel. Detta
behov har förstås funnits även förr, men då köpte man lotter i stället, spelade
på tips eller lotto eller bingo. Nu kan man ha det lika roligt och spännande i
sin dator eller mobil. Tekniken har givit nya möjligheter.
Glädjen och spänningen
i tillvaron visar sig genom att många spelare – och då handlar det mest om
yngre män – i fortsättningen kan sluta tänka på att köpa lägenhet, hus, bil
eller en utlandssemester i framtiden. Ska man ha roligt får man finna sig i att
bli fattig och ordentligt skuldsatt och jobba på att betala sina skulder i många år. De som går vinnande från spelet är
spelbolagen. Enligt en TT-artikel som publicerades
i flera tidningar, bland annat
Sydsvenskan den 23 september, har Stödlinjen, som kan hjälpa spelmissbrukare,
märkt av fenomenet. ”Det är inte många som tar kontakt, men bland dem som gör
det går det att utläsa en tydlig tendens: de har fastnat i kasinospel på
internet. Den andelen har ökat kraftigt de senaste åren, varannan som anger
spelproblem/beroende spelar på nätkasinon, enligt Stödlinjen.”
Nu börjar det
tydligen bli brist på nya ungdomar att ruinera, och enligt samma artikel satsar
nu spelbolagen på nya målgrupper: kvinnor och äldre. Däremot nämns inget om
portugiser – men att fotbollsstjärnan Cristiano Ronaldo fungerar som reklamman för en av spelsajterna kanske säger något. Tills vidare får de fortsätta att köpa sina lotter och har ingen aning om vilken
lycka som väntar när de hinner ikapp Sverige i utvecklingen. Medan spelbolagen
ockuperar allt mer av tv-reklamen här och spelarna gläds över sina 400 free spins.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar