Gisela João. Nua. Montepio. ****1/2
Gisela João fick ett snabbt genombrott när hon gav ut sin första skiva Gisela João (Montepio) 2013. Sedan dess
räknas hon till de intressantaste rösterna inom dagens fado. Hon är en udda
sångerska som skiljer sig från mängden, lätt att känna igen. Vid sidan av åtskilliga
sångerskor med klara lyriska sopranröster utmärker hon sig med en röst som
närmast kan beskrivas som en dramatisk, beslöjad alt och ett sångsätt med stor
tyngd och attack. Hon kan påminna lite om sångerskor som Ana Moura eller Filipa
Cardoso, men inte så mycket att de kan förväxlas, och för mig är Gisela
João ännu bättre.
På detta nya album framstår hon som en förvaltare av
traditionell fado och äldre standardrepertoar som till exempel Alain Oulmans kompositioner för Amália Rodrigues av vilka Gisela João
tolkar två på skivan. Hennes version av Naufrágio
känns definitiv. Att sjunga med sådan täthet och intensitet kräver inte bara
röst och styrka utan också känsla för form och förmåga att variera frasering
och dynamik. Ett par traditionella fados, Quando
os Outros Te Batem, Beijo-te Eu (Fado
Aracelia) och Naquela Noite em Janeiro
(Fado Acácio) är av samma klass
liksom den inledande Fado Para Esta
Noite. Den spanska sången Llorona är en mäktig avslutning. Gisela João kompas av Ricardo
Parreira, portugisisk gitarr, Nelson Aleixo, spansk gitarr, Francisco Gaspar, basgitarr. De är
skickliga musiker, men i Fado Vianinha
och ett par andra spår tycker jag Parreira slamrar på med gitarren så mycket
att det mera liknar en tävling än ett samspel. Lite diskretare gitarrklanger
hade varit en fördel. Men Gisela João är suverän raktigenom på ett mycket jämnt
album, ett av de bästa från 2016. Den finns även tillgänglig, till ungefär
dubbla priset, som vinylskiva.
António Vasco Moraes. Silêncio.
Primetime Records. ***
António Vasco Moraes är en 46-årig sångare som har funnits på fadoscenen i
åtskilliga år utan att göra något större väsen av sig. På den här skivan visar
han sig vara en trevlig bekantskap med en distinkt och tilltalande röst och en
enkel rättfram fado som vilar på den traditionella fadons melodiskatt. Bakom
musiken, som är opretentiös och robust och starkt förankrad i traditionen, kan
man ana influenser som João Braga, Carlos Zel eller António Mello Correia, och den påminner om sådan fado som man kan
höra på amatörställen i Lissabon, men António Vasco Moraes sjunger förstås
bättre än de flesta amatörer.
Detta slags fado kommer alltid att ha sin publik
och sina utövare. De senare kommer inte att efterfrågas av världens stora
konsertscener men har sin självfallna plats i det lokala musiklivet. Här finns
Moraes tolkningar av Fado Esmeraldinha,
Fado Zé Negro, Fado Dois Tons,
Fado Pedro Rodrigues och flera andra
traditionella melodier. Allt kompas av Dinis
Lavos, portugisisk gitarr, Jaime
Santos, spansk gitarr, och Francisco
Gaspar, basgitarr. Det är kompetent och funktionellt. Skivan går inte till
historien men är sympatisk och seriös. Jag skulle gärna höra António Vasco
Moraes i verkligheten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar