Nu har sångerskan Lina
Rodrigues utkommit med sitt första egna album, Carolina (Sony Music). Tidigare har hon förekommit på ett par
antologier med enstaka spår. Genom detta, och talrika framträdanden på
fadoställen i Lissabon, har hon blivit ett välkänt namn och hennes debutskiva
är efterlängtad. Det är också en av de bästa under senare år, och Carolina (som
hon numera kallar sig) sällar sig till Carminho, Cuca Roseta och Gisela João i
raden av nya begåvade sångerskor.
Av dessa påminner hon mest om
Cuca Roseta. Liksom hon är Carolina en utpräglat lyrisk sångerska i sopranläge.
Hennes främsta tillgång är en mycket vacker röst, men det framgår med all
tydlighet att Carolina också har en grundlig förtrogenhet med fadons
ornamenteringsteknik och frasering. Musiken är lyrisk, innerlig och mild. Sångerskan
kommer bäst till sin rätt i långsamma tempon eller mediumtempo. När jag hör
hennes skiva minns jag de tillfällen då jag hört henne sjunga på Clube de Fado
i Alfama i Lissabon – den fina röstens uttryck understryks då av ett måttfullt
och delikat kroppsspråk. På skivan finns en blandning av standardrepertoar och
nyskrivet; ja noterar till exempel en vacker tolkning av en av den
traditionella fadons bästa melodier, Fado
Perseguição. Två av de bästa numren är Lua
Branca och Veio a Saudade. Men
skivan är jämn och hyggligt varierad.
Carolina kompas av Bernardo
Couto på portugisisk gitarr, Luís Pontes på spansk gitarr och Ricardo Cruz på
basgitarr eller kontrabas. I några spår förekommer ytterligare några
instrument. Alla musikerna är bra, men det jag speciellt uppskattar i kompet är
Bernardo Coutos fantasifulla och lediga gitarrsspel. Med tiden har denna
musiker utvecklats till den grad att han kan jämföras med mästaren José Manuel
Neto.
Sångerskan Cristina Nóbrega
har inte varit lika sparsam med inspelningar som Carolina. Nu kommer hennes
tredje cd, Fado para Fred Astaire,
som hon uppenbarligen givit ut i egen regi. Titeln är hämtad från en av
sångerna på skivan, och albumet som helhet har inget att göra med Fred Astaire.
I stället är det Cristina Nóbregas hyllning till traditionell fado. Tillsammans
med kompmusikerna Rodolpho Godinho, portugisisk gitarr, Rogério Ferreira,
spansk gitarr, och Rodrigo Serrão, kontrabas, presenterar hon ett knippe av den
traditionella fadons melodier till nya texter, däribland de välkända Fado Tango, Fado Cravo och Fado Meia-Noite.
Det låter bra om detta album.
Cristina Nóbrega är en sångerska som jag gärna skulle gå och höra under ett
Lissabonbesök. Hon är en klart kompetent sångerska med en röst i
mellanregistret och tydlig rutin. Hennes kompmusiker är också bra. Ändå: det finns
en skillnad mellan Nóbregas kompetens och Carolinas lysande talang. Det är
ingen tvekan om att jag skulle välja Carolina om jag tvingades. Hennes
debutalbum kommer i det långa loppet att väga tyngre. Men, som sagt, inget fel
på den fado som Cristina Nóbrega presterar. Hon kommer förmodligen aldrig att
tillhöra de allra största affischnamnen inom fadon, men den livaktiga scenen i
Lissabon behöver fler sångartister än de stora stjärnorna, och jag tror
Cristina Nóbrega skulle vara välkommen som artist på vilket fadohus som helst.
Vad är det som förenar
Portugal och Grekland, bortsett från en usel ekonomi? Ganska mycket, skulle jag
tro. Sjöfartstraditioner, vackra öar, havet, vin och mat … och musiktraditioner
som folk utomlands finner attraktiva. Den grekiske musiken Alexandros
Nathanail, pianist och kompositör, har på skivan Onde Sonho (Ocarina) samarbetat med några ledande fadosångare som
sjunger hans musik. Även den grekiska sångerskan Karerina Polemi medverkar i
ett spår. Kompet är en liten ensemble där bland annat Ricardo Parreira på
portugisisk gitarr ingår (till vardags kan han höras på fadohuset Senhor Vinho
i Lissabon). Nathanail har skrivit musiken och spelar piano. Han har en
bakgrund inom klassisk musik men har också sysslat med jazz, och hans intresse
för fado ledde honom in i detta samarbete där han inspirerats av sin
favoritstad Lissabon.
Detta har blivit en trevlig
skiva med duktiga musiker, betagande melodier och sydligt söta harmonier. Men
att kalla den fado är nog fel. Musiken låter inte direkt som fado, även om här
finns stämningar som påminner om fadons, och om annan melodisk sydeuropeisk
musik. De fadosångare som medverkar gör ett bra jobb, med särskilda plus för
Maria Ana Bobone, Gisela João och Joana Amendoeira. Här finns också några
instrumentala nummer med en liten ensemble och ett pianosolo. För den som är
intresserad av fado är albumet inte nödvändigt, men det rymmer behaglig musik
med en drömsk och varm ton. Onde Sonho
får väl här översättas ”där jag drömmer” och det är denna stämning som
Nathanail och hans musiker fångar – och här finns väl ytterligare ett förenande
drag mellan de två länderna i Europas sydliga ytterkanter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar