Tonsättaren
Wolfgang Amadeus Mozart var under slutet av sitt liv känd bland musikerkolleger
och konkurrenter i Wien och den överhet som hade anlitat hans tjänster, men för
en bredare allmän var han ett ganska okänt namn. I Stockholm torde inte många
ha hört talas om honom. Att Carl Michael Bellman ändå kände till honom är
kanske inte så märkligt med tanke på hans umgänge och samarbete med olika
musiker. Med sin receptivitet, bildning och musikalitet insåg Bellman att
Mozart inte var vilken dussintonsättare som helst. Som en hyllning skrev han
denna dikt, som kanske inte tillhör det allra bästa i hans omfattande
produktion, men som jag tycker är värd att uppmärksamma.
Carl Michael Bellman, målning av Per Krafft 1779 |
Mozarts död
Mozart,
man din grift upplåter,
Värmd
af tusen facklors sken,
Sångerskan
ditt namn begråter
I
en stämma hög och ren.
Ögats
gråt nedströmmar åter
Med
en blick till Eliséen.
Ädla
Skugga, till din ähra
Bäfvar
fleuten öm och svag;
Lutan
hörs sin klagan bära
I
de sorgligaste slag.
Pukorna
din liksång nära,
Mumla
ömhet och behag.
Flyg
från jordens däld och dimma
Till
de Sälla Andars tal
At
i Englars chor förnimma
Nya
stämmor till ditt val.
Mozart, vid din sista timma
Krossas
borde hvar cymbal!
När
den portugisiske poeten Vasco Graça Moura nyligen avled spreds beskedet snabbt.
Jag fick se några Facebookkommentarer som portugisiska vänner hade lämnat bara
någon timme efter händelsen. När jag slog upp poeten på Wikipedia fanns
dödsdatum noterat – samma dag! Information sprids snabbt i dag. Annat var det
på Bellmans och Mozarts tid.
Mozart
avled den 5 december 1791. Fastän informationen spreds långsamt på 1700-talet
måste Bellman ha fått reda på saken mycket snart. Han fattade vad det var fråga
om, skrev sin dikt, bad sin vän tonsättaren Joseph Martin Kraus tonsätta dikten. Enligt en tysk Internetkälla kan dikten och musiken
dateras till början av januari 1792. En häpnadsväckande snabbhet och
företagsamhet av en poet och en musiker som inte hade Facebookkonton (fast
Bellman har det nu!) eller e-post. Inte ens fax eller telefon. Vad som vore
intressant att veta är om det någonstans, på något språk, skapades en poetisk
och musikalisk hyllning till Mozart så kort tid efter hans bortgång.
Wolfgang Amadeus Mozart. |
Bellmans
dikter och sånger lever vidare i alla möjliga sammanhang. Mozart hörs alltid,
överallt. Kraus är väl inte heller direkt bortglömd, men mycket av hans musik
framförs sällan. Eftersom han levde så tidsmässigt parallellt med Mozart
(1756–91, Kraus 1756–92) är det inte så konstigt att han kallats för ”den
svenske Mozart”, ett epitet som inte är rättvisande för någon av dem. Som
musikaliska förebilder ligger det närmast till hands att nämna den så kallade
känslosamma stilen inom rokokon med tonsättare som Bachsönerna Carl Philipp
Emanuel och Wilhelm Friedemann samt tonsättarna i Mannheimskolan. Även Haydn,
som Kraus tillägnade en av sina symfonier.
Joseph Martin Kraus. |
Kraus
var född i Miltemberg am Main i Tyskland och kom till Sverige 1778.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar