Ett av Londons mest kända
museer kallades förr Tate Gallery. Sedan museet för modern konst, Tate Modern,
öppnades har Tate Gallery bytt namn till Tate Britain. Det är inte så att Tate
Modern innehåller modern konst och Tate Britain gammal. Det finns gott om
modern och samtida konst på Tate Britain också. Och det är brittisk konst genom
flera sekler som visas där.
Man kan ta sig till fots
mellan museerna men får då räkna med en rejäl promenad. Bekvämare att ta båten
från Millbank, där Tate Britain ligger, till Milennium Bridge vid Tate Modern.
Tate Britain är värt ett
besök bara för den stora samling av William Turners (1775–1851) konst som finns
där. Målningarna är intressanta i sig själva men också för att de ger
associationer till så mycket annat i konsthistorien.
Turner reste mycket. Han var
flera gånger i Venedig. När han målade venetianska motiv kände han säkert till
stora venetianska 1700-talsmålare som Francesco Guardi och Canaletto. Men
Turners bilder liknar inte deras.
Den engelska landsbygden gav
också många motiv. Turner var ungefär samtida med den berömde engelske
landskapsmålaren John Constable. Men Turner bilder liknar inte Constables. Den
gulaktiga färgskala som dominerar många av Turners verk präglar också hans
landskap.
William Turner hämtade många
av sina motiv från havet och från kustområden. En tidig bild som denna Fiskare till havs kan påminna den
svenske målaren Marcus Larson, verksam mest i Tyskland. Larson och Turner var
också samtida, men de liknar inte varandra särskilt mycket i havsbilderna.
Larson målade dramatiska bilder med skeppsbrott, stormar, åskväder och bränder,
ofta med åskådliga detaljer. Hos Turner blir konturerna mera upplösta,
detaljerna mera skissartade. Bilderna blir nära nog abstrakta. Jag kan
associera till Strindbergs dramatiska havsmåleri.
I den lilla akvarellen med
ryttare på stranden är själva ryttarna närmast stiliserade, en svart och en
vit. Är det någon mer än jag som kommer att tänka på schackpjäser?
De flesta av de stora franska
impressionisterna var födda på 1830- eller 40-talen. När de föddes hade Turner
större delen av sin karriär bakom sig. När han dog var de småpojkar eller
tonåringar. Det är en märklighet att en målare som var äldre än de han
inspirerade i dag uppfattas som långt mera modern.
Hur såg samtiden på William
Turner? Som ett kufiskt original som ingen vettig människa kunde förstå?
Tvärtom – han var berömd och uppskattad, var ordförande i Royal Academy under
fem år i slutet av sitt liv. Han blev mycket rik på sin konst.
Även i våra dagar är högt
värderad. Ett par av hans målningar har sålts för över motsvarande hundra
miljoner kronor vardera under senare år. Så det är tur att man kan se hans
konst på museer. Den som strövar omkring i Turnerrummen på Tate Britain kan
förstås fundera över hur många miljarder som hänger på väggarna.
De flesta av bilderna här har
jag fotograferat på museet. Några kommer från Wikipedia, Wikimedia eller Wikipaintings. Särskilt det sistnämnda är ett Internetmuseum av stort värde.
Mycket mera Turner finns där. Det är inte riktigt samma sak som att se målningarna
i verkligheten. Men det är en bit på vägen till Tate Britain.
Så här såg han ut enligt ett
självporträtt.
William Turner är främst känd som "ljusets konstnär". Trots att han är känd för sina oljemålningar, räknas Turner även som en av grundarna av det engelska landskapsmåleriet i akvarell. https://www.konstbilder.se/konsttryck/konstnaerer-william-turner.html
SvaraRadera