Nyss hemkommen från en
avkopplande resa till den vackra grekiska ön Samos konstaterar jag att det
starkaste intrycket lämnade ruinstaden Efesos som besöktes under en dagsutflykt
till Turkiet. Byggnaderna, statyerna, kolonnerna och vägarna i denna stad är imponerande
i sig, men med en kunnig guide som kan berätta om hur livet levdes i Efesos och
vad de olika områdena i staden hade för funktion kan besöket bli en upplevelse.
Faktauppgifterna i denna text kommer från skicklige turkiske guide som visade
vår besöksgrupp runt.
Arkeologiska fynd i trakten
visar att det fanns en befolkning nära Efesos för 5000 år sedan. Men staden
uppfördes av grekerna kring 1000 f. Kr. Det var antikens tredje största stad,
efter Aten och Rom kan man förmoda, och viktig även under romarriket och då
kristendomen började spridas. Både romarriket och tidig kristendom har lämnat
synliga spår efter sig. Den anatoliska befolkning som fanns i trakten från
början dyrkade en modergudinna som kallades Kybele. Grekerna ersatte henne med
en annan kvinnlig gudomlighet, jaktgudinnan Artemis. Det väldiga Artemistemplet
i Efesos var ett av antikens sju underverk. I dag är Efesos en attraktion som
drar till sig besökare från hela världen, nästan i klass med Egyptens pyramider
eller kinesiska muren.
Det tar en bra stund att
promenera genom resterna av denna antika storstad, som hade 250 000 invånare
som mest. Men bara omkring en femtedel av Efesos är synligt, och det är de mest
centrala delarna av staden. Den styrdes av ett råd på över hundra medlemmar där
de rikaste och mäktigaste dominerade. Rådet, ett slags ”stadsfullmäktige”, hade
sina möten i den byggnad som bilden nedan visar resterna av.
Vanliga bostäder hade inte
tillgång till vatten. System för att distribuera vatten till många tappställen blev
därför av stor betydelse. Särskilt romarnas skicklighet att utforma sådana
system kan bevittnas på flera orter än Efesos. Offentliga badanläggningar bidrog
till att gynna hygien och hälsa. På bilden resterna av ett badhus för Efesos
rika befolkning, just intill den gata som fungerade som led för processioner
till Artemis ära.
Grekiska och romerska gudar
och så småningom Kristus hyllades och dyrkades av Efesos befolkning. Stundtals
fick de konkurrens av romerska kejsare som betraktades som gudar och åtminstone
i mera omdömeslösa fall betraktade sig själva som sådana. På bilden nedan syns
en fot, vilket är det enda som finns kvar av statyn av kejsar Trajanus
(53–117). I den rad av envåldshärskare, där en del hade rent psykopatiska
drag, som den romerska kejsarföljden uppvisar förefaller Trajanus ha varit en
av de mest kompetenta ledargestalterna. Under hans regim nådde romarriket sitt
territoriella maximum.
Biblioteket, tillika
mausoleum, i Efesos är en av de mest kända byggnaderna från antiken. Lärdom och
läsande stod högt i kurs, och biblioteket i Efesos var det tredje största i
världen efter de i Alexandria och Pergamon. Den senare ligger i Turkiet och var
den plats där pergament uppfanns och blev skrivmaterial efter det att egyptisk
papyrus hade blivit svårt att få tag på. I Efesos bibliotek ska det ha funnits
25 000 böcker. Men jag har oklara begrepp om vid man menade med bok på den
tiden.
Mittemot biblioteket låg vad
man tror var en bordell, intill den väg som förde sjömän, handelsmän och andra
besökare från hamnen till stadens centrum. Efesos ligger i dag en bit in i
landet men var under antiken belägen vid kusten och en betydande sjöstad.
Uttorkningen av en flod är förklaringen till att fastlandet sedan dess vunnit
terräng.
På vägen finns
instruktionen nedan som vi nu närmast kan se som en rebus. Foten pekar ut
riktningen, att det är en vänsterfot betyder att man ska hålla utkik åt
vänster. En vagare kontur av en kvinna med krona antyder att där ska finnas
kvinnor. Kronan symboliserar ”vacker”. Det som lite liknar ett hjärta med små
prickar i är antagligen en börs eller penningpung där prickarna betyder mynt.
Sålunda kan man tyda anvisningen: ”Gå framåt och till vänster. Där finns vackra
kvinnor för den som har pengar.” Men någon bergsäker tolkning är inte detta.
Det måste rimligen ha funnits
många fattiga i Efesos, men när man besöker resterna av staden är det lätt att
föreställa sig att det var en välmående stad. Butiker som sålde ett varierande
utbud av varor fanns praktiskt taget överallt där människor passerade.
Butikerna låg tätt ihop, som på Ponte Vecchio i Florens eller Rialtobron i
Venedig. Därtill fanns marknadsplatsen, άγορά. I varje stad fanns en liten och en stor άγορά. Bilden visar den stora marknaden i Efesos. En gång
låg här butikerna rad i rad. Vägen till höger var avsedd som transportled för
de varor som skulle säljas. Den leder ner till hamnen där varorna lastades av.
Teatern i Efesos är en av de
största i den antika världen och rymde 25 000 åskådare. Det är vanligt att de
teatrar som fanns i olika städer kunde ta emot ungefär en tiondel av
befolkningen, vilket alltså gäller även för Efesos. Den som ser de antika
teatrar som finns på många håll i Grekland, Turkiet, Cypern etc. kan förundra
sig över det enorma teaterintresse som folk hade under den här tiden, speciellt
med tanke på att repertoaren var rätt begränsad långt före Shakespeare, Ibsen och
Strindberg. Men teatern hade inte samma roll som våra teatrar. De var
mötesplatser för folkfester, politiska sammankomster, musik, idrott och mycket
annat. Teatern i Efesos användes för gladiatorspel under den romerska tiden
(själva teatern är från hellensk tid). Teatern motsvarade, för att citera
lokalguiden, det som vi i dag kallar medier och som folk ägnar timmar åt under
varje dag.
Den plana ytan längst ner
kallades på grekiska för ὀρχήστρα,
som vi har fått ordet orkester från. Men det var inte där man spelade teater.
Själva teaterscenen var byggd uppepå pelarna till vänster i bilden nedan. De som satt
på de nedersta – och dyraste – platserna på läktaren betraktade teatern på
samma nivå som de själva var placerade. Däremot användes en ὀρχήστρα
av kören som kommenterade handlingen i
teaterstycket. Som nämnts kunde den rymma många andra aktiviteter också.
Här en bild från den sida av
Efesos som vette mot hamnen. Här har legat en skola, och i anslutning till
skolan anläggningar för fysisk träning och gymnastik.
Efesos ligger nära den
turkiska storstaden Izmir och ännu närmare den stora turistorten Kuşadasi. Det tar
ungefär 25 minuter med buss därifrån till Efesos. Turisterna strömmar till, och
man kan förstå dem. Efesos är enastående. Ett extra plus för att all kommers i
form av souvenirbutiker, glassförsäljare och caféer hålls utanför området, där
det finns desto mera av det. Men det egentliga Efesos som kan beskådas i dag är
fritt från kommers. Så kan det gå för en gammal handelsplats dit folk en gång kom
från när och fjärran just för att sälja och köpa.
Tack för dessa inspirerade och inspirerande reseintryck! Jag ska själv till Turkiet ffg nästa vecka, men tyvärr lär Efesos få vänta till ett annat tillfälle.
SvaraRaderaSynd, men jag får väl önska trevlig resa i alla fall!
SvaraRaderaVar där i april i år... Så fantastiskt man blir helt tagen när man ser vilket arbete som lagts ner där. Efesos var helt klart resans höjdpunkt.
SvaraRaderaVar där i april i år... Så fantastiskt man blir helt tagen när man ser vilket arbete som lagts ner där. Efesos var helt klart resans höjdpunkt.
SvaraRaderaVar där i april i år... Så fantastiskt man blir helt tagen när man ser vilket arbete som lagts ner där. Efesos var helt klart resans höjdpunkt.
SvaraRaderaDet var det för mig också när jag såg det under en dagsutflykt från Samos. Ett fantastiskt historiskt minne!
SvaraRadera