Den polske tonsättaren Karol
Szymanowski tillhör enligt min mening 1900-talets intressantaste, även om inte
särskilt mycket av hans musik fått en större publik i vårt land. Främst gäller
det hans två violinkonserter, Stabat
Mater, operan Kung Roger och
kanske också baletten Harnaise samt
ett par av hans fyra symfonier. Szymanowski var en produktiv tonsättare och
komponerade i många olika genrer, också i mindre format som i dessa sånger som
tillsammans inte tar mer än cirka tio minuter.
Szymanowski levde mer än de
flesta i en brytningstid med stora dramatiska händelser och förlopp. Inom
musiklivet avlöste olika strömningar och stilideal varandra eller levde
parallellt. Szymanowski var uppväxt i en kulturellt privilegierad miljö, son
till en polsk godsägare i Ukraina och en svensk adelsdam, Anna Taube, och där
kunde han följa vad som hände, liksom under hans studier i Warszawa och under
många resor runtom i Europa senare. I hans musik kan vi under olika skeden höra
influenser från tonsättare som Skrjabin, Wagner, Mahler, Reger, Richard
Strauss, Debussy, Ravel … Möjligen inspirerad av Bartók använde han ibland
folkmusik som inslag i sina verk. Samtidigt har hans musik, tycker jag, en
individuell ton, en egenart.
Jag tror den mest beror på
två saker. Szymanowski var mycket skicklig på att använda orkesterns
klangmöjligheter, särskilt violinernas. Den popularitet som hans första
violinkonsert vunnit har säkert att göra med hans känsla för instrumentets
klang. För det andra hade han ett starkt intresse för asiatiska kulturer,
främst arabiska och persiska. Szymanowski tonsatte flera gånger dikter av
poeter därifrån, och hans musik har ofta en obestämt ”orientalisk” ton, den kan
låta som en modern efterföljare till Nikolaj Rimskij-Korsakovs Scheherazade. Om Szymanowski verkligen
påverkades av arabisk och persisk musik är jag för okunnig för att kunna
avgöra, men den har gärna en svävande, drömmande och exotisk ton. Den är
färgrik och skapar stämningar, associationer.
Det gäller i hög grad även
dessa sånger som på polska heter Piesni
ksieznicki z basni, med en lätt impressionistisk prägel. De komponerades
till texter av systern Zoia Zsymanowska år 1915 och orkestrerades år 1933.
Texternas innehåll eller kvalitet kan jag inte bedöma av språkliga skäl, men
det är uppenbart att sångerna kräver en mycket skicklig sopran. Det är verkligen Jadwiga Gadulanka på
inspelningen med Polska statliga filharmoniska orkestern under Karl Stryja.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar