I universitetsstaden
Coimbra i mellersta Portugal uppstod i slutet av 1800-talet en fadomusik som på
många sätt skiljer sig från Lissabons. Sångartisterna är män. Musiken är en syntes av
folkmusik, gamla ballader och inflytanden från klassisk musik. Sångarna syftar
tydligt mot ett klassiskt stilideal, de sjunger som om det gällde romanser
eller opera. Sångerna handlar till skillnad från Lissabons fado aldrig om
Lissabon, men däremot om Coimbra eller landsbygden däromkring eller episoder
från studentlivet. Men sånger om längtan, ensamhet och saknad är lika vanliga
som i Lissabons musik. Sångarna kompas av portugisisk och spansk gitarr, men
spelsättet är annorlunda än i Lissabon: mera ackordsbaserat, ofta med brutna
ackord. Själva den portugisiska gitarren i Coimbras musik är något större än i Lissabons
och har en lite kraftigare klang. Det finns många andra skillnader mellan de
här två fadotraditionerna, och möjligen återkommer jag till ämnet längre fram.
Coimbra ligger vid floden Mondego i mellersta Portugal. |
Coimbras fado är en
mycket särpräglad musik, lätt att känna igen. Den typiska fadon från Coimbra är
en långsam, känslosam, oftast vemodig sång. Snabbare och mera dansanta
tongångar förekommer också, men är mindre vanliga. Coimbrafadon kräver mycket
skickliga sångare för att komma till sin rätt.
Coimbrafadons rykte
vilar till stor del på gamla meriter. I slutet av 20-talet gjorde sångare som
António Menano och Edmundo de Bettencourt musiken känd med hjälp av talrika
skivinspelningar. De bidrog också till att skapa en repertoar som ännu
utnyttjas. Sångare som Fernando Machado Soares och Luiz Goes förde från
50-talet och framåt Coimbrafadon till nya höjdpunkter. Under diktaturen var trubadurerna
José Afonso och Adriano Correia de Oliveira, som båda utgick från Coimbras
fado, modiga röster för oppositionen mot regimen. Coimbra har också en stolt
gitarrtradition med förgrundsgestalter som Artur Paredes, Carlos Paredes och António
Portugal.
António Menano. |
Men Coimbras fado har
inte varit så delaktig i den framgångsvåg för fadon som inleddes omkring 1990
och ännu inte har mattats. Dagens artister från Coimbra har exempelvis varit
svåra att hitta på skiva. Därför är det roligt att kulturcentret Fado ao Centro
i Coimbra nu utgivit två album med den fado som i dag praktiseras i universitetsstaden.
De heter Fado de Coimbra (Fado ao
Centro).
Volym ett innehåller
15 äldre sånger med dagens artister. Här kan vi finna flera av de mest kända
sångerna inom Coimbras fado, som Augusto Hilários Fado Hilário och Francisco Menanos Solitário. Även den välkända filmmelodin Coimbra från filmen Capas
Negras (1947) finns med. Volym två är en dubbel-cd där den första rymmer 21
sånger: en del äldre nummer, annat som är nyskrivet. Den andra cd:n är rent
instrumental med 20 spår på portugisisk gitarr.
Sammanlagt medverkar
12 sångare och 19 gitarrister, 13 av dem på portugisisk gitarr. Jag måste
erkänna att jag av alla dessa musiker tidigare bara hade hört talas om sångaren
João Farinha och gitarristen Luís Barroso. Detta är musiker som har sin publik
i hemstaden, de är inte några namn som är kända av en bredare portugisisk
publik. João Farinha är den helt dominerande sångaren i denna utgåva och
sjunger nästan hälften av sångerna. Han är en bra och kunnig representant för
Coimbras fado, med en ljus, känslig tenor, utomordentlig sångteknik och en
kombination av elegans och uttrycksfullhet. Troligen kommer han på sikt ändå inte
att kunna jämföras med redan legendariska namn som António Menano och Fernando
Machado Soares, men han är en av de allra bästa sångarna inom dagens
Coimbrafado.
Staden har ungefär
140 000 invånare och kan inte rimligen producera hur många stora sångare som
helst. Och de övriga rösterna här är inte riktigt i klass med Farinhas,
bortsett från Gonçalo Mendes, en överraskande fin tenor med slank, smidig
stämma som påminner mycket om Farinha. Men även de andra sångarna, de flesta
tenorer, är klart hörvärda. Det här albumet visar att traditionen är obruten
och att musiken i hög grad lever vidare.
Skivan med
portugisisk gitarr är mycket njutbar. Luís Barroso har sex spår och nio andra
gitarrister medverkar med egna solonummer. Jag har svårt att uppfatta någon
skillnad i kompetens mellan dem. De är alla bra och rätt lika varandra,
säkerligen med en likartad musikutbildning som bakgrund. Coimbras fado, med den
starka anknytningen till universitetet, är i största allmänhet en mer standardiserad
fado än Lissabons. Även bland sångare som med skiftande kompetens sjunger på
samma sätt och ofta också samma sånger.
Flera av
gitarrstyckena är skapade av gitarrfamiljen Paredes: Carlos Paredes förstås,
den mest kände av dem, hans far Artur Paredes, Coimbramusikens store
stilbildande gitarrist, och i ett fall även Gonçalo Paredes, som var far till
Artur Paredes. Inspelningarna påminner om Carlos Paredes och anknyter till
klassisk musik från sent 1800-tal och 1900-talet.
Denna utgåva med
aktuell Coimbrafado tycker jag är värdefull eftersom den ger en bild av musiken
som den låter i dag. Den vittnar också om hur starkt Coimbras fado lever vidare
och hur skickliga dess uttolkare är, inte minst gitarristerna. Därför är det
lite synd att Fado ao Centro inte lagt ner mera möda på att presentera musiken
och musikerna. Informationen är torftig, tyvärr, men musiken är så pass vacker
att jag skulle vilja veta mera.
Coimbra är lite av en
portugisisk motsvarighet till Uppsala. Städerna är i samma storleksordning. Uppsala
är Sveriges fjärde största stad. Coimbra är nummer tre, fyra eller fem i
Portugal, lite beroende på hur man räknar, till exempel om man ska räkna
Amadora, ett konglomerat av förstäder till Lissabon som utgör en kommun, som
stad eller inte. De har landets äldsta universitet, i Coimbra från 1308, i
Uppsala från 1496. Det finns en Fyriså i Coimbra också, men där heter den
Mondego. Båda städerna har botaniska trädgårdar. I universitetens hägn har
musiktraditioner utvecklats som i första hand förts fram av manliga musiker –
Uppsala har manskören Orfei drängar och Gluntarna, Coimbra har sin akademiska
fado. Sedan finns förstås skillnader också. Coimbra är en mycket kuperad stad
där uppförsbackarna leder till universitetet som tronar högst. Coimbra har
också en välbevarad medeltida stadskärna och en tät gammal stadsbebyggelse med
de för Portugal så typiska kakelfasaderna.
Så här ser det ut i centrala Uppsala. |
Marknad i Coimbras äldre del. |
Skylten vid botaniska trädgården i Coimbra innehåller viktig information för besökare – som att man inte får plocka trädgårdens växter eller spela fotboll där. |
Efter den fina presentationen må man avlyssna de nämnda gossarna, Ulf. Och vyerna från staden väcker lusten att göra ett besök framöver. Jag minns den där schlagern man hörde på 1950-talet. Till och med namnet på staden klingar vackert.
SvaraRaderaCoimbra är en vacker och trevlig stad. Kommer du till Lissabon kan du göra en utflykt över dagen med tåg. Den berömda schlagern är en filmmelodi från 1947 och den finns med på de skivor jag beskriver här. Faktiskt på båda.
SvaraRadera