Amália Rodrigues var ett stort namn i Sverige redan under 50-talet. I
den mån det då fanns svenskar som speciellt intresserade sig för fado, så kan
en och annan också ha känt till namn som Fernando
Farinha eller Hermínia Silva. Men
för en musiklyssnande allmänhet var det Amália som var synonym med fadon. Hon
och bara hon. Nu är det annorlunda, men fortfarande är hon fadomusikens
odiskutabelt största namn, en djupt beundrad förebild för dagens unga artister
som för traditionen vidare.
Amália Rodrigues 1949. |
Amália Rodrigues
talang upptäcktes tidigt. Hon debuterade på scenen på fadohuset Retiro da Severa
i Lissabon 1939 och uppträdde på teatern från och med året efter. Men hon
spelade inte in något i Lissabon förrän 1951. Det spelades över huvud taget in
lite fado under 40-talet på grund av kvardröjande depression och krig i
omvärlden. Amálias skivdebut skedde i stället i Rio de Janeiro, där hon var på
turné, 1945: sexton sidor bestående av fjorton fados och två spanska sånger.
Jag har alltid varit
förtjust i dessa inspelningar, där Amália redan har rutin men sjunger med
naturlighet, inlevelse i texterna och en osviklig precision i ornamenteringar
och frasering, dessutom i lyhört samspel med kompmusikerna Fernando de Freitas, portugisisk gitarr, och Gonçalves
Dias, spansk gitarr. Rösten
är lite ljusare än på senare inspelningar. Lyssna på Troca de Olhares:
https://www.youtube.com/watch?v=rfbQupz2224
Denna inspelning,
liksom de andra femton, finns med på albumet The Very Best of Amália Rodrigues (Disconforme 2 cd), jämte 34
inspelningar från 50-talet. Detta är ett av mina mest spelade album, en
utomordentlig presentation av sångerskan som ung. Men det är gammalt och kan
vara svårt att få tag på i dag. Inspelningarna från 1945 har emellertid givits
ut flera gånger på cd och bör vara lätta att hitta. För närvarande finns de
exempelvis på Amália Rodrigues – ”A Diva
do Fado” – 1945 a 1952 (Tradisom).
På den nyutkomna Amália no Chiado (SPA – Edições Valentim de Carvalho 2 cd) finns hennes
första studioinspelningar från Lissabon (Chiado är ett område i centrala
Lissabon). När de kom ut hade publiken kunnat bekanta sig med hennes musik även
via ett par långfilmer som hon medverkade i under slutet av 40-talet. De flesta inspelningarna är från 1951, några
från 1953 och 1954. På portugisisk gitarr medverkar Raul Nery, Jaime Santos
eller Domingos Camarinha, på spansk
gitarr Santos Moreira.
Det är verkligen
ordning och reda i denna utgåva. Här får vi veta vilka av inspelningarna som är
de enda som existerar eller vilka övriga inspelningar som Amália gjorde av
samma sånger samt när de gjordes. Vi får även veta vilka som ingår i filmer och
att texten till Minha Canção É Saudade också spelats in till en annan melodi.
Fadoinspelningarna är till stor del traditionell fado. Rösten har djupnat
något, det dramatiska utspelet är starkare och ornamenteringarna av fraserna
lite mera elaborerade, men skillnaderna jämför med 1945-inspelningarna är
egentligen inte så stora. Den första skivan innehåller bara fado och är
enastående.
Den andra cd:n rymmer
mera blandat material, flera sånger på spanska och några på franska och
engelska. Man kan fråga sig varför hon sjöng dessa nummer. Dels var Amália
Rodrigues nyfiken på ny repertoar och lanserade genom flera decennier flera
hundra sånger som hon fått fram i samarbete med olika kompositörer och
textförfattare. Hon var inte främmande för folkmusik, musik från andra kulturer
eller schlagermusik. Dels ville hon nog ha något annorlunda att visa upp för
den utländska publik hon mötte på konserter. Den franska publiken uppskattade
säkert att hon sjöng La vie en rose,
den amerikanska att hon valde Half as Much,
och så vidare. Naturligtvis sjöng hon även annat material än fado på ett
övertygande sätt, och denna lite udda repertoar är rolig att ta del av. Några
av inspelningarna har tidigare inte givits ut. Men det är förstås fadoskivan
som jag oftast kommer att återkomma till.
Lyssna till Fria Claridade, liksom Troca de Olhares en sång full av blickar
och ögonkast, från 1951:
1952 begav sig
sångerskan till London. Med på resan var Raul Nery, portugisisk gitarr, och
Santos Moreira, spansk gitarr. Ett resultat var den musik som finns på Abbey Road 1952 (EMI – Valentim de
Carvalho). Här är Amália i samma form som på Chiado-inspelningarna. Flera
sånger finns med i båda utgåvorna. Liksom på Chiado-albumet är innehållet
ganska blandat. Skivan har funnits i över tio år men finns fortfarande kvar på
marknaden. Här finns några av fadons klassiker: fenomenala tolkningar av Foi Deus, Há Festa na Mouraria, Novo
Fado da Severa och Os Meus Olhos São Dois Círios (Fado Menor), med flera. Om jag skulle välja mellan
Chiado-skivorna och Abbey Road-skivan, så blir det Chiado-skivorna, helt enkelt
för att de innehåller mera fado. Men det var i Abbey Road-studion i London som
den överlägset bästa versionen av Alberto
Janes sång Foi Deus gjordes.
Denna berömda inspelning ingår i flera samlingsskivor och antologier med fado.
Här är den:
https://www.youtube.com/watch?v=5HC7UDLmAnM
Amália Rodrigues
blev egentligen aldrig bättre än hon var 1945 eller i början av 50-talet. Med
tiden blev hon något mera ojämn, men det går inte att säga att hon blev en
svagare sångerska, utom under de allra sista åren hon var verksam. För den som
vill ha mera fullständig bild av sångerskan räcker det inte med dessa tidiga
inspelningar. 60-talet var det decennium då Amália Rodrigues lanserade ett
stort antal sånger som kompositören Alain
Oulman skrev åt henne till framstående poeters texter. Det innebar
genombrottet för en mera litterär fado, samtidigt som Oulmans melodier innebar
en expansion av fadons standardrepertoar. ”Alla” sjunger numera en del av dessa
sånger. Jag menar också att 70- och 80-talens musik är väsentliga delar av
Amálias konst, framförallt för att hon då själv svarade för texterna till en
rad sånger som ofta komponerades av hennes dåvarande gitarrist (portugisisk gitarr)
Carlos Gonçalves.
Raul Nery, Amália Rodrigues och Santos Moreira. |
Inspelningarna med
den unga Amália Rodrigues, som vi kan höra på de album jag presenterar här, är
en god ingång till en av 1900-talets stora sångerskor. Att lyssna till denna
musik är att ta del av ett nyskapande. Amália Rodrigues tillförde fadon något
nytt i tolkningstradition, gestaltning och inte minst repertoarbyggande. Den
som missar just de här skivorna behöver inte misströsta: jag är säker på att
musiken kommer att ges ut igen. Och igen och igen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar