Verket
Henry Purcells musik har
jag för överskådlighetens skull indelat i kammarmusik, musik för kyrkan, musik
för hovet, musik för teatern och sånger, väl medveten om att grupperna ibland
går i varandra. Amerikanen Franklin B.
Zimmerman har svarat för den systematiska genomgången av Purcells verk;
därav bokstaven Z, som musikstyckenas namn ofta suppleras med.
Kammarmusik
Purcells kammarmusik pekar
både bakåt och framåt. Hans fantasior (”fancies”) för stråkinstrument, troligen
komponerade 1680, bygger på en specifikt engelsk tradition med rötterna i den
elisabetanska consort-musiken,
vidareutvecklad i mitten av seklet, då Matthew
Locke var den ledande exponenten för denna kammarmusik. Purcells fantasior
är skriva i tre och fyra stämmor för stråkinstrument och har alltid setts som
höjdpunkten – men också slutpunkten – i en lång tradition; på det sättet skulle
jag vilja jämföra dem med den unge Heinrich
Schütz madrigaler, som komponerades en god tid efter det att den klassiska
madrigalkonsten hade nått sin kulmen. Purcell fick redan av sin samtid ta emot
kritik för att han ägnade sig år en musikform som ansågs som hopplöst passé.
Matthew Locke. |
Man kan se Purcells fantasior som en
hälsning bakåt till föregångarna, till hans lärare och den brittiska
musiktraditionen. Hans stycken är mycket välgjorda, harmoniskt mer drivna än
tidigare musik av samma slag och kännetecknade av ett bärkraftigt melodiskt
språk och smidiga kontraster. Musiken är mycket vacker, stillsam och inåtvänd,
den leder snarare tankarna till lugna innesittarkvällar framför eldstaden än
till friska vindar och fågelsång. Om Purcells fantasior ska anses som
överlägsna allt annat i genren är tveksamt; John Dowlands berömda, ungefär 80 år äldre svit Lacrimæ or Seven Teares har värdighet,
en sorgsen ton och en formell enhetlighet som talar starkt även till nutida
lyssnare. Men Purcells fantasior visar fram en introspektiv sida hos
tonsättaren och kan uppfattas som mera ”privata” än merparten av hans musik.
Detta är den unge Purcell hemma, försänkt i tankar, men noggrann och
inspirerad.
John Dowland. |
Purcells 22 trestämmiga sonator för två
violiner, gamba samt orgel eller cembalo (eller liknande) pekade framåt och
hade hämtat inspiration från utlandet. Samlingen kompletterades av några
fyrstämmiga sonator som utgavs av Purcells änka efter hans död. Ur det ofta
citerade förordet till den trestämmiga samlingen från 1683 hämtar jag några
belysande rader:
... its Author, he has faithfully
endeavor’d a just imitation of the most fam’d Italian Masters; principally, to
bring the seriousness and gravity of that sort of Musique into vogue, and
reputation among our Country-men ... He is not ashamed to his own unskilfulness in the Italian
language; but that’s the unhappiness of his Education, which cannot justly be
accounted his fault, however he thinks he may warrentably affirm, that he is
not mistaken in the power of the Italian notes, or elegancy of their
Compositions, which he would recommend to the English Artists ... It remains only
that the English Practioner be inform’d that he will find a few terms of Art
perhaps unusual to him, the chief of which are these following: Agadio and
Grave, which import nothing but a very slow movement: Presto, Largo, Poco
Largo, or Largo by itself, a middle movement: Allegro, and Vivace, a very
brisk, swift or fast movement: Piano, soft ...
Avsikten att introducera
en utländsk musik i engelsk praktik och för engelsk publik är således uppenbar.
Att Purcell ger sig till att förklara några vanliga italienska
tempobeteckningar kan tyckas pedagogiskt i överkant, men tydligen var dessa
obekanta för engelsmän vid den tiden.
Vilka är de italienska mästare som Purcell
anger som förebilder? Den som ligger närmast till hands är Arc’Angelo Corelli, vars musik i samma genre fick ett snabbt
genomslag och blev ett föredöme för många tonsättare runtom i Europa. Men
Corelli var bara sex år äldre än Purcell, och hans första samling sonate da chiesa utkom 1681, då Purcell
kanske redan var i färd med att komponera de första av sina sonator. Vi vet
inte om Purcell kände till Corelli vid denna tid, men det är inte omöjligt.
Arc'Angelo Corelli. |
Purcells sonator är ganska förbisedda numera,
och det är också ont om skivinspelningar. Sonatorna är påfallande korta, de
enskilda satserna ofta bara någon minut och hela sonatorna kanske fem–sex
minuter. De bygger på den italienska sonata
da chiesa-formen med en växling mellan snabba och långsamma satser, som har
namn efter tempo och karaktär. Sonatorna har, som den 1600-talsmusik de är,
haft svårt att hävda sig mot 1700-talets mera virtuosa och expansiva sonatstil,
men musiken förtjänar att bli ihågkommen. Liksom när det gäller fantasiorna är
Purcells detaljarbete imponerande. Musiken är vacker och till karaktären inte
så skild från fantasiornas, även om samtidens publik säkert hade en annan
uppfattning.
Sonatorna tycker jag likväl inte tillhör den
musik som passar Purcells begåvning bäst; kanske är det också så att den
pedagogiska biavsikten med denna musik något hämmar hans uttryck. Vi bör också
komma ihåg att Purcell var en ung tonsättare då han komponerade denna
kammarmusik och att han med den kanske ville visa upp sin kunnighet och
mångsidighet.
Henry Purcell komponerade också
instrumentalmusik för orgel och cembalo. Hans musik för soloinstrument
förekommer i dag sällan på repertoaren.
Musik för kyrkan
Purcells kyrkomusik är
kanske den del av hans produktion som är minst allmänt bekant. Huvudsakligen
utgörs den av så kallade anthems,
merparten komponerade under Charles II:s regim. Anthem betyder enligt lexikon
hymn eller motett, men den översättningen är i de flesta fall inte tillräcklig.
Purcells anthems bjuder stor variation, från kompositioner för enbart kör till
verk för kör, solister och stråkorkester. Variationen i omfång är också
betydande. De större av hans arbeten borde kallas kantater. De består av flera
avsnitt som är sammanlänkade utan mellanliggande pauser, till skillnad från
bland annat Bachs kantater.
Sammanlagt finns 65 anthems av Purcells hand. I inspelad form kräver de åtta
kompaktskivor (i den version som Roger
King och hans King's Consort har gjort på Hyperion).
Texterna är huvudsakligen rena bibelexter,
mestadels ur Predikaren, och de borde
därför inte innebära något hinder för en översättning till andra språk. Men
Purcells musik för kyrkan har haft svårt att nå över gränserna. Det är synd,
för en del av hans vackraste musik faller just inom denna kategori.
Vissa av styckena, med Blow up the Trumpet in Sion av en ung Purcell som ett exempel, innehåller
kromatiska passager som ger ett överraskande modernt intryck. Men det är inte
säkert att Purcell själv såg dissonanser som något modernt eller utmanande; det
är känt att han var bekant med Claudio
Monteverdis musik (han gjorde ett
stråkarrangemang av den kända madrigalen Cruda amarilli, som
komponerades ungefär 80 år tidigare).
Här är en inspelning av Blow up the Trumpet in Sion:
Mycket av Purcells djupaste, innerligaste och
uttrycksfullaste musik komponerades för kyrkan. Roger King menar att
kyrkomusiken utgör Purcells mest personliga musik. Tonsättaren förefaller ofta
obekymrad om tiden, försjunken i budskapet, som om musiken lyssnade till orden.
Det är musik med glöd och hängivenhet. Några fina exempel på verk inom den är
genren är My Heart is Inditing, O Sing
unto the Lord, Let Mine Eyes Run Down with Tears och Rejoice in the Lord Alway.
Utöver den religiösa musik som Purcell
komponerade för kyrkan finns också ett antal devotional songs, sånger med andligt innehåll som var avsedda och
sjungas och spelas i hemmen.
Musik för hovet
Purcells världsliga musik
för det engelska hovet utgörs av oden och så kallade welcome songs. De yttre anledningarna till musiken var i allmänhet
händelser i stil med kungliga namns- och födelsedagar, kungafamiljens återkomst
till London efter vistelse på något lantligt slott eller kungens hemkomst från
utlandet. Till Purcells musik för hovet kan vi också räkna den bekanta
sorgemusiken vid drottning Marys död
1694.
Drottning Mary, målning av William Wissing. |
Musiken var alltså komponerad för att användas
vid särskilda tillfällen. Så snart de var förbi hade musiken fullgjort sin
uppgift. Purcell själv torde aldrig ha kommit på tanken att någon skulle
intressera sig för den hundratals år efter hans verksamhet.
Av Purcell finns 24 oden och welcome songs
bevarade. De framförs sällan numera, vilket är synd eftersom musiken, liksom
kyrkomusiken, ofta är av högsta klass. Ett stycke som Welcome, Welcome Glorious Morn, komponerat till drottning Marys
födelsedag 1691, innehåller betagande melodier och utgör en väl sammanhållen
och rikt varierad helhet. Det verkar som om Purcells inspiration inte ett
ögonblick falnade på grund av musikens tillfällighetskaraktär eller det
inställsamma i texterna. De flesta av odena är ganska omfångsrika och påminner
i uppbyggnaden om de största av hans anthems; man skulle kunna kalla dem för
rojalistiska kantater. Ofta förekommer pampiga och ceremoniella tonfall liksom
en positiv och entusiastisk attityd.
Av Purcells verk inom genren är fyra ägnade
S:ta Cecilia-dagen, det vill säga hyllningar till musiken. Det mest kända, Hail! Bright Cecilia (1692), kallat
Cecilia-odet, är ett av Purcells mest kända verk, tillgängligt i åtskilliga
skivinspelningar. Musiken tar över trekvart att framföra och är en typisk
blandning av instrumentala partier, solosånger, ensemblesång och körer. Det
stort anlagda verket blev populärt och fick flera efterföljare av andra
tonsättare.
Drottning Mary var kung Williams
hustru, en kompetent regent och bland folket en mycket populärare person än
kungen. Till skillnad från honom hade drottningen ett starkt musikintresse. Det
är troligt att Purcell kände sympati för drottningen. Hans sorgemusik till hennes
begravning (1694) är stram och koncentrerad, präglad av tung sorg, ett av
Purcells känslomässigt starkaste verk. Samma musik kom att användas ett år
senare, då för att föra tonsättaren själv till graven.
Kung William (of Orania). |
Musik för teatern
Det viktigaste av
Purcells musik för teatern komponerades under hans sista år, då tonsättaren,
frivilligt eller av nödvändighet, vände sig mot en ny marknad som kunde nyttja
hans talang. En särställning har den enda renodlade operan, Dido and Æneas, som har kommit att bli
hans mest kända verk överhuvudtaget.
Dido and Æneas uppfördes av eleverna vid en privatskola för
flickor av förnäm börd i Chelsea 1689. (Varifrån man hämtade rösterna till de manliga
rollerna har diskuterats mycket, men utan att det lett till något svar på
frågan.) Det är emellertid inte säkert att operan komponerades för detta
framförande. Margaret Campbell
redovisar i sin Purcellbok Glory of His Age
starka skäl för en tidigare datering, till exempel till 1684. Några flera
offentliga framföranden av operan förekom inte den första tiden, och det som i
efterhand har kommit att kallas den första – och bästa! – engelska operan gick
alltså samtidens publik ganska obemärkt förbi.
Berättelsen i operan grundas
naturligtvis på Vergilius, men
ursprungsversionen har genomgått en kraftig bearbetning av en Nahum Tate, som fått ta emot mycket
kritik för sin insats. I
korthet handlar operan om hur Æneas
under sin flykt från Troja förälskar sig i drottningen Dido av Kartago. Gudarna kallar honom emellertid till Italien för
att grunda ett nytt Troja och han tvingas överge Dido, som dör efter att ha
sagt farväl till sin älskade.
Vergilius. |
Av de två huvudpersonerna är det Dido som
dominerar starkt; hon är ett tidigt exempel på att operans historia ofta
porträtterar kvinnor med mod, utstrålning och personlig styrka. En viktig roll
har också hennes trogna tjänarinna Belinda.
Operan innehåller få melodiskt slutna enheter, däremot många ariosopartier,
något som kan bero på en påverkan från John
Blows opera Venus and Adonis. Orkestreringen är sparsam men effektiv. Operan är
indelad i tre korta akter och tyngdpunkten ligger i den tredje, som avslutas av
Didos klagosång When I Am Laid in Earth
med omgivande recitativ och köravsnitt. Operan är elegant konstruerad – mycket
av Purcells musik förtjänar att kallas elegant – med smidiga övergångar mellan
partierna, utan longörer och med uppseendeväckande inslag som de två häxorna
eller sjömannen i början av tredje akten, som med rustikt folkliga
melodislingor i Come Away, Fellow Sailors
förefaller att komma med sejdeln i hand direkt från puben.
Att Dido
and Æneas är ett betydelsefullt och stort verk kan det inte råda någon
tvekan om. Däremot tycker jag inte att det är enastående i Purcells produktion;
det finns ganska mycket musik av honom som är ungefär lika bra. Undantaget är
Didos klagosång, som efter många genomlyssningar fortfarande växer i uttryck.
Detta är ett av operalitteraturen märkligaste ögonblick, en stund av storslagen
sorg, av mod och ömhet. Det finns en mängd inspelningar av operan; vill man finna
en sångerska som maximalt personifierar Dido och förmedlar hennes känslor i
dödsstunden är Janet Baker mitt val (inspelningen från 1962 med English Chamber
Orchestra under Anthony Lewis, Decca). Janet Baker sjunger Didos klagan här
(upptagningen har sina brister i ljudkvalitet men kan vara intressant att se):
Purcells semi-operor är Diocletian (1690), King Arthur (1691), The Fairy Queen (1692) och The Indian Queen (1695). Om The
Tempest (1695) ska hänföras till samma kategori finns det numera olika
uppfattningar om; frågan är hur mycket av musiken som verkligen är komponerad
av Purcell.
En semi-opera är en blandform av taldrama och
musikdrama. Musiken hade i engelsk 1600-talsdramatik aldrig någon plats i
avsnitt som för fram den dramatiska handlingen. Den förekom i stället i partier
som skulle fördjupa känslan eller stämningen, som en sorts närbilder av en
rollgestalt eller situation, som variation eller avbrott och i avsnitt när
något måste ändras i scenbilden eller när skådespelarna behövde byta kläder
eller liknande. Huvudrollerna besattes med skådespelare som inte sjöng. Den som
hör en inspelning av musiken till någon av Purcells semi-operor kommer inte att
begripa vad den handlar om, men väl njuta av förstklassig musik. Man kan säga
att musiken egentligen är onödig för själva innehållet; men å andra sidan
skulle de semi-operor som Purcell skrev musik till ha blivit fullständigt
bortglömda utan musiken. Mängden musik till dessa pjäser var avsevärd. En
inspelning av till exempel The Fairy
Queen kräver två fullmatade CD. Lägg själva taldramat till detta och hela
föreställnigen blir minst fyra-fem timmar.
Purcells största framgångar inom den här
genren är The Fairy Queen och King Arthur. Den förra är en brutal
bearbetning av Shakespeares A
Midsummer Night’s Dream, möjligen gjord av Thomas Betterton. Det är
Purcells största semi-opera till omfånget. Apparaten kring uruppförandet var
ståtlig och mycket dyr; här medverkade ett hundratal sångare, dansare och
musiker. Musiken i The Fairy Queen är
emellertid lätt och luftig; även om mycket av texten i Shakespeares pjäs har
försvunnit, så finns stämningarna där. Mycket av Purcells musik är allvarlig
och elegisk, men The Fairy Queen
visar ofta fram hans humoristiska sidor. Mycket bekant är ”Den druckne poetens
sång” Fill Up the Bowl Then med en
stammande sångare i förgrunden.
I slutet av 1680-talet hade Purcell kommit i
kontakt med diktaren John Dryden. Det är tydligt att de två blev goda
vänner eller i alla fall trivdes med att arbeta tillsammans, ty resultaten blev
åtskilliga. King Arthur är det mest
anslående. Musiken är inte fullt så omfattande som till The Fairy Queen, men den är minst lika bra, dramatisk och
koncentrerad. Flera avsnitt ur semi-operan har levt vidare så att säga på egen
hand; främst den bekanta ”frost-scenen” What
Power Art Thou, den muntra visan Your
Haw, It Is Mow’d – ett av de tillfällen då Purcell komponerar i en folkligt
medryckande stil – samt den vackra sången Fairest
Isle. Men det finns mycket mera förstklassig musik i King Arthur – lyssna på ”passacaglian” för solister, kör och
orkester How Happy the Lover, till
exempel! Frågan är om inte gamla Nordisk Familjebok från 50-talet hade rätt i
sin värdering av verket ... (På skiva är Trevor Pinnocks version med English
Consort & Choir samt fina solister utmärkt; Archiv.)
John Dryden. |
Barbara Bonney sjunger Fairest Isle här:
Utöver sin opera och semi-operorna komponerade
Purcell musik till ett fyrtiotal teaterpjäser.
Sånger
Henry Purcell komponerade ett
hundratal fristående världsliga sånger och cirka femtio duetter. Precis som man
kan vänta sig består detta arbete av allt möjligt, från muntra små visor till
lyriska scener med stark intensitet. Purcell komponerade både i enkla strofiska
former och mera recitativiskt. En betydande del av sångerna är visartade och
underhållande, inte minst vad gäller texterna, som Purcell i en del fall kan ha
gjort själv. Han komponerade gärna catches
med lättsamt eller ekivokt innehåll som satte lyssnarnas fantasi i rörelse.
Många av sångerna spreds i tryck och torde i hög grad ha bidragit till att
tonsättaren blev känd utanför hov och musikerkretsar, även på landsbygden.
Purcell hade stor framgång med sina utgåvor, som ofta fick tryckas i nya
upplagor. Mest känd är den postumt utgivna och synnerligen omfattande Orpheus Britannicus från 1698.
Antalet sånger kan multipliceras med minst
två, kanske tre eller fyra, om vi också räknar de sånger som förekommer i hans
sceniska verk, i oden och anthems.
Hur många sånger han komponerade beror egentligen på vad man menar med en sång;
Purcell var en sångens tonsättare och hans främsta tillgångar är hans melodiska
fantasi och hans känsla för engelsk text. Det verkar som om till och med hans
instrumentala musik lyfter lite extra när den utgörs av ritorneller i
anslutning till en sång eller av avsnitt mellan sångerna i ett sceniskt verk.
Flera av Purcells sånger är mästerverk som väl
kan ställas vid sidan av mera ryktbara verk av till exempel Schubert
eller Brahms. Han är expert på eftersinnande, lyssnande och mjukt
lyriska stämningar. Han beskriver kärlekens kval och glädje på ett återhållet,
lite reserverat sätt som likväl inte saknar intensitet och djup.
Purcell är också en av de ganska få tonsättare
som har begåvning för långa melodiska
linjer. Trots att musiken i hans sånger ofta inte är bunden i strofer med
repeterande mönster, förblir den melodisk; Purcell kan som få andra skapa en
melodiskt bärkraftig linje av bara några få toner. Hans sånger är, när de är
som bäst, mjuka och plastiska, eleganta, värdiga och poetiska. Han är en
nyansernas man och det krävs sångare med känsla för de små detaljerna för att
föra musiken rättvisa. (Sopranen Nancy Argenta har gjort en lyckad sångskiva på
Virgin, för att ta ett exempel). Till Purcells bästa sånger hör Draw Near, You Lovers, O! Fair Cedaria, Hide those Eyes och O Solitude – men många andra skulle
kunna nämnas.
Nancy Argenta sjunger O Solitude här:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar