Artikeln, som här delas i tre avsnitt, skrevs för ganska länge sedan för en tidskrift som inte funnits på många år och hade en mycket begränsad läsekrets då den fanns. Enstaka mindre ändringar har gjorts i samband med att jag gått igenom texten. Det som möjligen kan vara lite föråldrat är det fåtal skivtips jag ger på några ställen. Skivorna har knappast blivit sämre med tiden, men däremot har de troligen fått sällskap av många andra goda inspelningar som jag inte har följt upp. Men jag har låtit skivtipsen stå kvar. Denna inledande del följs av ett avsnitt om Purcells musik och en avslutning som sammanfattar och drar vissa slutsatser.
*****
På det mest spridda porträttet av Henry Purcell, en oljemålning av en J. Closterman från 1695, ser vi en man med intelligent men samtidigt lite frånvarande ansiktsuttryck. Han har en omfångsrik peruk och har klätt upp sig inför besöket hos målaren. Näsan är kraftig, ögonbrynen markerade, ögonen något utstående, underläppen tjockare än överläppen. Ögonen ser trötta ut, som om porträttet gjordes sent en kväll efter arbetet, och tonsättaren tittar inte rakt på betraktaren utan snett framåt, mot något okänt, som han ändå inte verkar direkt intresserad av. Mungiporna har en Mona Lisa-liknande gåtfullhet. Ler han eller ler han inte? Porträttets Purcell undviker att möta vår blick, hans tankar tycks upptagna av hans egna bekymmer. Bilden utstrålar hemlighetsfullhet.
Likadant är det med de
personbiografiska uppgifterna om tonsättaren. Det är välbekant att Purcell blev
känd och uppskattad bland både musiker och uppdragsgivare i London och att hans
tryckta utgåvor spred hans rykte. I England var han nog så känd som en
tonsättare kunde vara i slutet av 1600-talet. Ändå är de biografiska
uppgifterna om Purcell mycket knappa. Försökte han undvika uppmärksamhet kring
sin person?
Även Purcells musik tycks vända sig bort från vår tid
och vår tids publik. Få tonsättare, om ens någon, har skrivit så mycket musik
som passar nutida institutioner och lyssnarvanor så illa som hans. Hans enda
opera är för kort för att kunna erbjuda en helaftonsföreställning. Hans så
kallade semi-operor, en egendomlig hybrid av tal- och musikdrama, tillhör en
genre som aldrig efterfrågats utanför England. Hans sånger, av vilka många är
underbara, låter bara konstiga om de framförs med piano. Kyrkomusiken är nästan
genomgående skriven på engelska och anpassad till den anglikanska kyrkans
behov. Hovmusiken komponerades för speciella tillfällen och var förbrukad i och
med uruppförandet. Och så vidare.
Men alla vet att Henry Purcell är en av
musikhistoriens stora och den mest talangfulle inhemske engelske tonsättaren någonsin.
Det är också lätt att tycka om mycket av Purcells musik. Men bortsett från de
mest kända styckena, kanske ett tiotal, vad vet musiklyssnaren i gemen om
Purcell och Purcells musik? Han komponerade oerhört mycket musik under sitt
korta liv, och bara en bråkdel av den har fått ett vidare genomslag bland
publiken.
Grammofonskivan har varit betydelsefull för att lyfta
fram Purcells verk, liksom andra tonsättare som haft svårt att hitta sin plats
i det moderna konsertlivet. Tydligen har hans rykte också varit i stigande
under de senaste decennierna. I Nordisk
Familjeboks utgåva från början av 50-talet omtalas han bara på fyra
spaltcentimeter (hela verket är på 22 volymer i stort format och dubbelspalt):
Purcell, Henry, engelsk tonsättare (1659–95), utbildad
i Lullys anda av P. Humfrey. Han blev 1682 hovorganist och skrev huvudsakl.
kyrkliga verk. 1685–90 skrev han en del musik till skådespel och blev högt
ansedd som dramatisk tonsättare. Efter 1690 begynte han skriva operor i en ny,
självständig stil med noga hänsynstagande till textens innehåll
(”musikskådespel”), ”Diocletian” (1690), ”King Arthur” (1691; hans främsta
verk), ”The Fairy Queen” (1692), men fortsatte att komponera skådespelsmusik
och kyrkliga verk. P:s stil är individuell och i hög grad dramatisk.
Nordisk Familjebok är
inget musiklexikon och utrymmet är knapphändigt för tonsättare överhuvudtaget.
Men man kan notera att 1600-talstonsättare som Schütz, Buxtehude och Monteverdi alla ges ungefär det dubbla
utrymmet.
Heinrich
Schütz. |
Hur får vi då en uppfattning om denne hemlighetsfulle
och undflyende personlighet? Genom musiken förstås, och genom att ställa frågan
i vilken mån Purcells musik var ett uttryck för hans personlighet och
konstnärliga estetik.
Förutsättningar
Henry Purcell var född i
London under andra halvåret 1659, son till Elizabeth
och Henry Purcell, nummer tre av sex
barn. Fadern var musiker, ”gentleman” med anställning och en blygsam lön från
Chapel Royal. Han avled då Purcell var sex år och farbrodern Thomas Purcell tog sig an den unge
Henrys uppfostran och försörjning, något som bör ha varit en lättnad för
modern, som tvingades sörja för familjen på en liten pension efter fadern.
(Enligt en del källor var det fadern som hette Thomas och farbrodern Henry.)
Det var farbrodern som fick ansvar för
Henrys utbildning under den första tiden. Purcell blev ett av ”the children of
the Chapel Royal” och kom sedan att på ett eller annat sätt att tjäna det
engelska kungahuset under resten av sitt liv. Som barn utbildades Purcell i den
militäriskt disciplinerade tradition som utformades av Henry ”Captain” Cooke. Undervisningen var mångsidig och omfattade
sång, instrumental träning samt kompositionslära.
Senare under sin ungdomstid kom Purcell i kontakt med
flera av tidens ledande pedagoger och musiker, bland andra Pelham Humfrey
och John Blow, den senare Englands mest betydande tonsättare under
1600-talet vid sidan av Purcell själv. Åldersskillnaden mellan Blow och Purcell
var bara tio år, det är troligt att förhållandet mellan dem mera var vänskap än
en strikt lärare-elevrelation.
John Blow. |
I olika dokument kan vi följa de uppdrag Purcell fick
i sin kungliga tjänst. Han blev exempelvis organist vid Westminster Abbey 1679
och vid Chapel Royal tre år senare. Notabelt är att Purcell aldrig blev enbart
tonsättare; han behöll alltid någon tjänst som krävde en del av hans tid, och
hans väldiga produktion ter sig än mer märklig med tanke på att han inte
komponerade på heltid.
Purcell kom att tjäna under tre kungar: Charles II
(1660–1685), James II (1685–1688) och William III (av Oranien,
1688–1702). Varje byte på tronen kom att medföra en svängning i Purcells
produktion. Charles II var en musikälskande kung som kostade på sig en
musikalisk apparat som han egentligen inte hade råd med – kungen betalade ofta
inte musikerna de löner de hade rätt till enligt anställningskontrakt, men
Purcell tillhörde inte dem som drabbades mest av denna nyckfullhet. Under Charles
II:s regim fanns en stark efterfrågan på Purcells kompositionstalang, särskilt
inom kyrkomusiken.
Charles II. |
Katoliken James II organiserade om Chapel Royal
kraftigt, anlitade många utländska musiker och behövde inte Purcells tjänster
till kyrkomusiken. Men tonsättaren komponerade oden och så kallade welcome songs för hovet i stället,
liksom sånger och andra mindre verk som gavs ut och spreds till en bredare
krets.
Som en huvudorsak till att Purcell vände sig mot
teatern brukar anges kung Williams ringa musikintresse, som inte kunde
kompenseras av den populära drottning Marys kontakter med ledande
musiker; kungen befann sig för övrigt ofta utomlands. Purcells större verk för
teatern komponerades under hans sista år.
Egendomligt lite är känt om Purcells privatliv. Han
bodde hela sitt liv i Westminster i centrala London och hade nära till lantliga
omgivningar. Han var aldrig utomlands. 1680 gifte han sig med en kvinna vid
namn Frances Peters, och paret kom att få sju barn, varav dock bara två
överlevde spädbarnsåren. Om familjens ekonomiska ställning vet vi inte mycket.
Purcell var inte rik och torde tidvis ha haft problem med ekonomin, men i stort
kan man gissa att han klarade sig hyggligt. Lönen från den kungliga tjänsten
var visserligen måttlig, men Purcell bör ha tjänat en del extra på den musik
han spred i tryck (han annonserade själv ut häftena i pressen; London hade två
tidningar på den här tiden) och på den musik kan komponerade för teatern.
Purcell avled i november 1695, enligt legenden i sviterna av en förkylning som
han ådrog sig när hans hustru hade låst honom ute sent en kväll, trött på
makens ständiga kvällsarbete.
The London Gazette, en av de tidningar som Purcell annonserade ut sin musik i. |
Purcell började komponera tidigt, men han var inget underbarn som Mozart eller Mendelssohn. Den första komposition som man tillskriver honom har den krångliga titeln Adress of the Children of the Chapel Royal to the King, and their Master, Captain Cooke, on his Majesties Birthday, AD 1680 och gjordes då han var elva år. Vi kan förmoda att Purcell redan under sin ungdomstid komponerade i flera av de genrer som han kom att verka i som vuxen, men i anspråkslösare format och struktur. Veterligen är åtskilliga av hans tidiga verk sånger.
Purcell komponerade snabbt men noggrant. Han var väl
medveten om sin talang och sina konstnärliga avsikter, och hade förmåga att
driva igenom sina idéer. I de sparsamma yttrandena om hans person framgår dock
inte att han skulle ha varit svår att ha att göra med; snarare kan man
misstänka att Purcell hade gott umgängesvett eftersom han nådde så snabba och
bra resultat på flera områden. Musiker, uppdragsgivare och kolleger uppskattade
honom och fann honom vänlig och hjälpsam. En behaglig, hygglig, arbetsam,
kanske tillbakadragen person – sådan är den vagt tecknade bilden av Purcell som
varken kan bevisas eller vederläggas.
England hade en betydande musikalisk tradition före
Purcell, med guldåldern två tre generationer före honom. Uppsvinget för teatern
under elisabetansk tid, decennierna kring 1600, vilket skulle ha varit märkligt
även om William Shakespeare aldrig hade existerat, motsvarades av
en liknande höjdpunkt inom musiken. Med ledande namn som William Byrd, John
Dowland, Thomas Morley, John Wilbye, Thomas Weekles
och Orlando Gibbons åtnjuter den elisabetanska musiken fortfarande stor
popularitet. Men guldåldern i engelsk musik fick ett tvärt slut. Det är
överdrivet att påstå att den puritanska epoken i engelsk historia tog död på
musiklivet, men att den innebar en nedgång är odiskutabelt.
Thomas Morley. |
Oliver Cromwell var personligen förtjust i musik och använde också
musik i officiella sammanhang. Likaså fortsatte utgivningen av musik i tryckt
form. Men för kyrkan och teatern ålades stränga begränsningar. I kyrkan tilläts
bara unison vokal musik utan instrumentalackompanjemang, och det är förklarligt
att tonsättare med nya idéer, sinne för prakt eller intresse för polyfoni inte
kände sig hemma där längre. De offentliga teatrarna stängdes 1642 för att
teatern ansågs undergräva befolkningens moral – teaterkonsten dog inte därmed,
men den flyttade till marknadsplatser och torg eller ”privatiserades” till
förmögna hem. Mängder av musiker inom kyrka och teater blev arbetslösa, fick
skaffa sig nya yrken eller försöka klara sig på att undervisa. Att England
under dessa förhållanden inte var någon lockande arbetsmarknad för utländska
musiker är inte svårt att förstå. Aktuella strömningar från kontinenten fick
svårt att tränga in i landets musikkultur, och då Purcell introducerade den
italienska sonataformen under 1680-talet uppfattades den som något radikalt
nytt. I mitten av seklet gick musikens England på sparlåga, och av guldåldern
återstod bara minnet.
Oliver Cromwell 1640. |
Henry Purcell var en gynnad tonsättare, inte bara av
sin medfödda begåvning, sina kontakter bland ledande musiker, pedagoger och
tonsättare och sin närhet till hovet, utan också och inte minst av den
efterfrågan på musik som steg som en våg efter puritanismens sammanbrott,
ytterligare förstärkt av den nye kungens bejakande av utländska – särskilt
franska – impulser.
Vi bör emellertid komma ihåg att de politiska
konfrontationerna inte var över med detta. Purcell levde i en orolig tid, full
av intriger, revolter, misstänksamhet och politiskt rävspel. Katolicismen sågs
som den stora fienden, och den som förmodades sympatisera med katolikerna kunde
få svårt att hävda sig. Den ibland framförda misstanken att Purcell skulle ha
haft katolska sympatier har aldrig kunnat stärkas; han hade vänner bland
katoliker, men det är inte samma sak som att han var katolik själv.
En del av de texter Purcell tonsatte verkar för nutida
lyssnare kungafjäskande i överkant. Men 1600-talets attityd till överheten var helt
annorlunda än vår. Purcell är långtifrån ensam om att underdånigt prisa sina
uppdragsgivare. Hur många av hyllningarna som är ärligt menade och hur många
som är social konvenans är svårt att veta i dag. Gissningsvis ingick det helt
enkelt i jobbet att smeka kungligheterna medhårs.
Två händelser som varje historiebok beskriver
inträffade under Purcells barndom: den pestepidemi som 1665 dödade mer än 100
000 av Londons ca 500 000 invånare och den stora branden under året därpå,
vilken förstörde över 13 000 byggnader.
En tid av katastrofer och
intriger: detta var Henry Purcells tid.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar