Detta är den tredje och avslutande delen av
artikeln om Henry Purcell.
Slutsatser
Vem är mannen som ser
förbi oss på J. Clostermans målning?
Lyssnar man till större doser av Purcells musik träder en bild fram som på
vissa sätt kan skilja sig från den man möter i ett uppslagsverk. Utan tvekan är
han en unik tonsättarpersonlighet, och hans musik är oftast lätt att känna
igen. Nedanstående synpunkter är ett litet försök att fånga in väsentliga drag
hos tonsättaren Henry Purcell.
Isberget
Purcells musik liknar
isberget; bara en bråkdel syns ovanför ytan, och den som lyssnar på större
delar av hans produktion kommer att finna pärlor på de mest oväntade ställen.
Huvuddelen av de stycken av Purcell som är allmänt bekanta och som oftast
spelas in på skiva är lösryckta ur sitt sammanhang; det är sånger ur hans
sceniska verk, delar av hans anthems
och så vidare. Normalt är jag ingen vän av att man plockar loss ett avsnitt ur
en komposition och bortser från helheten, men i just Purcells fall tycker jag
att det ofta går bra. Mycket av Purcells musik är skriven som tillägg till
något annat. Han lånade gärna av sig själv och använde sina melodier i olika
sammanhang. Sällan är det helhetsintrycket av hans verk som blir det bestående,
och en del av dem innehåller transportsträckor som kan vara besvärande om man
lyssnar till musiken på skiva – i sin rätta miljö och i den avsedda situationen
torde det vara en helt annan sak. Skivor av typen The Best of ... kan vara ett utmärkt sätt att lära känna Purcell,
åtminstone en bra introduktion. (Till exempel The Essential Purcell med The King’s Consort under Roger King på
Hyperion och The World of Henry Purcell med
Kathleen Ferrier, Janet Baker, Helen Watts med flera artister, på Decca.)
Brett
register
Purcell har ett ovanligt
och mycket brett uttrycksregister. Han hade en fallenhet för att gestalta det tragiska,
och hans musik är ofta vemodig och elegisk på ett dröjande, lite långsamt och
eftersinnande sätt. Samtidigt finns det få tonsättare som så ofta visar prov på
en uppsluppen och ibland absurd humor. Han hade känsla för det högtidliga och
bullrande men också för det meditativa och stillsamma. Sånger och scener hos
Purcell ger övertygande psykologiska snabbporträtt, inte minst av kvinnor. Som
vi sett hade han också ett ovanligt brett register över olika musiktyper.
Musiklivets situation i 1600-talets England
förklarar varför Purcell tycks ha hämtat intryck från ett tidsmässigt så brett
fält. I hans musik finns inflytanden från den elisabetanska musiken, till och
med från renässansen, liksom impulser från samtida utländska mästare. Hans
musik låter inte riktigt som Georg
Friedrich Händels, men ibland är det inte långt ifrån. Som den
1600-talsmusik den är saknar den den mekaniska rytmiska rörelse som
kännetecknar mycket av 1700-talets barock. Musiken förefaller enklare i
konstruktionen. De musikaliska formerna verkar inte så ”färdiga” och lämnar
därmed större plats för överraskningar.
Åtminstone så här långt i efterhand är det
lätt att uppfatta 1600-talets barock som mera experimentell och prövande än
1700-talets, i vilken den musikaliska rörelsen är mera förutsägbar. Purcell
utnyttjar skickligt valmöjligheterna, och den som lyssnar till hans musik
kommer snart att hitta till exempel oväntade övergångar mellan solister och
kör, plötsligt inbrytande andrastämmor, kromatiska passager, tempoväxlingar med
mera. Ska han jämföras med andra tonsättare, så är det egentligen inte Bach och Händel som gäller, utan samtida tonsättare som Dietrich Buxtehude, Johann Pachelbel och Marc’Antoine Charpentier.
Marc-Antoine Charpentier. |
Frågan om Purcell är en dramatisk eller lyrisk
tonsättare beror på vilken innebörd man ger uttrycken. Purcell komponerade
mycket för scenen, och många av hans stycken är inträngande skildringar av
känslotillstånd – Didos klagosång är ett utmärkt exempel. Men för mig är ändå
Purcell övervägande en lyrisk tonsättare, och som sådan enastående under
barocken. Det är hans melodiska styrka och det en aning dröjande och
reflekterande i hans musik som ger skälen.
Helhetsintrycket är att Purcell inte var någon
utmanande eller offensiv tonsättarpersonlighet, trots att hans musik innehåller
en del harmoniska experiment som låter överraskande modernistiska. Nyckelord är
lyhördhet, vänlighet och mildhet, till och med medkänsla.
Hur engelsk är Purcell?
Frågan i underrubriken är
lätt att svara på – Purcell var en engelsman som hela livet bodde i London och
som ständigt arbetade vid engelska institutioner. Nästan all hans vokalmusik är
komponerad på engelska. Han hade god kontakt med andra framträdande
personligheter i engelskt musikliv och var uppfostrad i en engelsk pedagogisk
tradition. Han hämtade inspiration och kunskap från engelska föregångare. En
vag och ogripbar ton av engelsk folklore finns emellanåt närvarande i Purcells
musik, särskilt i hans sånger, och i den mån hans musik ger visuella
associationer, går tankarna gärna till engelska natur- och samhällsbilder, även
om en sådan sak är individuell. Men Purcell var också väl förtrogen med
utländsk musik, särskilt fransk och italiensk, och hämtade intryck därifrån,
och han ville sprida de utländska landvinningarna i hemlandet.
Speciell uppmärksamhet har ägnats Purcells
förmåga att sätta toner till text. Han använder flitigt imitativa element i sin
musik, låter ordet sorrow vila på
långsamma, murriga ackord, lägger en fallande linje på ordet down och en muntert sprittande på happy och så vidare. Melismerna i
1600-talets sångkonst ger Purcell rika möjligheter att arbeta med imitativa
effekter, men han driver inte denna teknik lika långt som exempelvis Monteverdi.
Snarare tycks Purcell lägga vikt vid att ordet ska klinga naturligt – och det
är verkligen en utmaning med tanke på det ornamenterade sångsättet.
Claudio Monteverdi. |
Purcells handlag med ordet noteras av alla som
skriver om honom. Redan under samtiden uppmärksammades hans enastående förmåga
att förena ord och ton. En modernare röst, sångerskan Janet Baker, understryker det
ytterligare:
Purcell is a superb composer
for singers because of the way he sets words. Each one is so perfectly suited
to the notes he chooses that if we faithfully obey him, he would make great
performers of us all.
Purcell själv har förstås
inte sagt mycket om saken. I Förordet till Diocletian
finns emellertid några rader:
Musick and Poetry have been
acknowledg’d Sisters, which walking hand in hand, support each other; As Poetry
is the harmony of Words, so Musick is that of Notes: and as Poetry is a Rise
above Prose and Oratory, so is Musick the Exaltation of Poetry. Both of them may
excel apart, but sure they are most excellent when they are joyn’d, because
nothing in them wanting to either of their Perfections: for thus they appear
like Wit and Beauty in the same person ...
Uttalandet om hur bra det
blir då musik och poesi förenas – i originalmanus skrivet med John Drydens handstil! – är egentligen
ganska intetsägande och belyser inte Purcells speciella talang.
När man lyssnar till Purcells vokalmusik
förefaller ord och ton vara uppkomna i samma ögonblick, musik och text bygger
på samma rytmiska mönster. Språket har stavelser som är betonade och obetonade,
långa och korta vokaler, och i det engelska språket är kontrasten mellan dem
stark. Det som gör att texten i Purcells sånger flyter så naturligt är att han
med osviklig säkerhet sammanför de betonade stavelserna med accentuerade toner.
Växlingen mellan betonade och obetonade stavelser får då – om musiken framförs
på rätt sätt – samma smidighet och variation som i det talade språket. Lyssna
på den eleganta vokala linjen i sången The
Sparrow and the Gentle Dove, till exempel! Här, liksom i många andra
sånger, kan man höra att Purcell placerar de ornamenterade fraserna på de
stavelser som förmår bära dem.
Om Purcell som tonsättare definitivt är bäst på någonting, så är det just detta:
att tonsätta det egna språket. Ingen annan har en sådan känsla för det engelska
språkets musikalitet som han. Ingen har lyssnat till språket som han.
En tjänande tonsättare
Som tidigare framgått var
Henry Purcell en man som ofta satte sin talang i tjänst hos hov, kyrka och
teater. Vi vet inte om han gjorde det gärna eller ogärna, det troligaste är nog
att han aldrig reflekterade över saken eftersom några alternativ inte fanns
under hans tid, långt före de fria konstnärernas.
Om Purcell stod bakom de
kungahyllande fraser han tonsatte är lika oklart; ingenting är känt om hans
politiska värderingar. Inte heller framstår han av de knapphändiga notiserna
som någon påfallande religiös person, men innerligheten, värmen och
koncentrationen i mycket av hans kyrkomusik lämnar få frågetecken efter sig.
Fanns det någon musik som Purcell skrev för sin egen skull, utan att någon
begärde det av honom, så var det sannolikt hans kammarmusik och en del sånger.
Det är vanligt att tonsättare från senare
tider har både en ”egenproduktion” och en ”beställningsverksamhet” och att det
i så fall finns en betydande kvalitetsskillnad mellan de båda typerna av musik.
Ett illustrativt exempel är Carl Nielsen.
Den musik där tonsättaren haft frihet att utveckla sina idéer, pröva nya grepp
och satsa sina känslor och sin energi blir oftast av en helt annan halt än den
där det gäller att tillfredsställa en betalande beställares önskemål.
För Purcell (och andra äldre tonsättare) är
det svårt att se någon sådan skillnad, om man nu överhuvudtaget kan tala om en
”egenproduktion” i hans fall. Purcell hade gott rykte som musiker och en
självständigare ställning än de flesta musiker vid den tiden. De musikhungrande
uppdragsgivarna lämnade honom fria händer och lade sig inte i
detaljutformningen av musiken, utan litade på att han kunde och gjorde sitt
jobb – och fick också ett överväldigande gensvar. Vad som för senare tider kan
te sig som exotiska och hämmande gränser för kreativiteten var kanske för
Purcell möjligheter och utrymme. Hur underställd och tjänande han än var som
konstnär, ger musiken själv inget intryck av inställsamhet. Purcell talar som
konstnär med integritet. Den personliga ton som finns i hans musik tränger
alltid fram genom den prydliga hovuniformen, och en Henry Purcell finns där i
tonerna: lyssnande, tillbakadragen, mild och melodisk.
Påfallande ofta ägnade han S:ta Cecilia sina
hyllningar. Välkända sånger som If Music
Be the Food of Love (Purcell tonsatte texten tre gånger!) och Music for a While antyder att hans
hyllningar bara i formell mening var riktade mot den världsliga makten. Musiken
själv, naturkraften som skapar glädje och endräkt mellan människorna, var
föremål för hans verkliga passion, dyrkan och hängivelse.
Helen Watts sjunger Music for a While här:
Är det därför Henry Purcell på J. Clostermans målning
verkar så frånvarande? Har han, sent på kvällen och trött vid sittningen inför
porträttmålaren, kommit på ännu en underbar melodi, ännu en hyllning till
musikens skyddshelgon? Är det därför hans blick tycks rikta sig inåt och ett
leende anas i mungiporna? Över trehundra år senare finns Purcells milda leende
kvar i hans musik – hans ständiga gömställe och verkliga självporträtt.
Hej, jag undrar om jag har lov att kopiera delar av din text till ett programblad inför en kommande konsert? Med hänvisning till källan såklart!
SvaraRaderaDet gå bra att göra det. Skulle gärna vilja veta vem som frågar och var konserten ska äga rum.
SvaraRaderaHälsningar Ulf B
Åh hjälp så snällt, tycker verkligen att texterna skulle passa. Konserten äger rum i Helsingfors den 6 nov, det är en relativt nystartad barockgrupp som spelar. Du skulle såklart vara högst välkommen som VIP;) Råkar du ha vägarna förbi? Har du en mailadress så ger jag gärna fler detaljer, jag hittade inte den på sidan.
RaderaTack för inbjudan, men tyvärr har jag ingen möjlighet att komma den 6 november. Men det var intressant att veta att det är Helsingfors som gäller. Med e-post kan jag nås på adressen ulf.svenska@gmail.com
SvaraRadera