Här är en liten
genomgång av de tio ”volymerna” The
Portuguese Sound Archives – Fado, utgivna av Tradisom i Portugal.
Mp3-filerna kan som tidigare nämnts inte köpas separat, utan varje ”volym”
säljs för sig. Lite synd eftersom man annars hade kunnat plocka ut det som är
verkligt bra (korta avsnitt av spåren kan man lyssna till på Tradisoms hemsida
tradisom.com) och själv ställa samman en cd av hög kvalitet, eller kanske två
eller tre. För det ska sägas: mycket av materialet hoppar jag över, antingen
för att musikerna eller musiken är mediokra, ljudkvaliteten för dålig eller för
att jag inte uppfattar musiken som fado. Tidiga inspelningar av Amália Rodrigues finns i ”volymerna” 1,
2, 7, 8, 9 och 10. De är lätta att hitta på cd och jag kommenterar dem inte
speciellt här.
Volym 1
En av de bästa
avdelningarna med fina inspelningar av mera kända musiker som Carlos Ramos, Adelina Fernandes och Alfredo Marceneiro. Kompositören Artur Ribeiro kan man höra som (bra)
sångare i hans Adeus Mouraria. Av de
mera okända namnen tycker jag om sångerskorna Aura Ribeiro och Cidália
Meiredes, den förra en elegant sopran med böjlig röst och säker
musikalitet. Meiredes sjunger Fado da
Alma till samma melodi som Amália Rodrigues Carmencita (som inte ingår här); hon saknar Rodrigues kraft och
skärpa men har perfekt kopierat hennes frasering, vilket räcker en bra bit.
Sångarna Amilcar Nogueira och Estêvão Amarante är också klart
hörvärda.
Sångerskan Dina Teresa, som slog igenom genom sin
medverkan i filmen A Severa från
1930–31, finns med här i en sång från filmen, Velho Fado da Severa. Historiskt intressant, men hon var inte någon
förstklassig sångerska.
Coimbras fado
representeras av förgrundsgestalten under 20-talet Edmundo de Bettencourt, den samtida Alberto Xavier Pinto och den senare Alberto Ribeiro. Detta slags fado brukar beskrivas som en renodlat
manlig tradition och därför är det överraskande med bidragen av Dona Margarida d’Oliveira och Dona Luiza Baharem, som båda sjunger
coimbrafado med bravur.
Gatubild från Mouraria. |
Volym 2
I de två första
avdelningarna finns Alberto Ribeiros Fado
Hilário med, men i olika arrangemang. Jag föredrar gitarrkompet i versionen
i del två. Ribeiro, som egentligen inte var fadosångare i första hand, sjöng
mycket bra och ger sången en något operamässigt framtoning. I övrigt medverkar
till stor del samma artister som i den första avdelningen.
Några sångare som är
lätta att finna på cd finns med: utöver Amália Rodrigues och Alberto Ribeiro är
det Alfredo Marceneiro, Carlos Ramos, Edmundo de Bettencourt, Fernando Farinha, Frutuoso França, Fernanda
Baptista (här stavad Batista) och Hermínia
Silva. Deras bidrag duger gott, särskilt Ramos, Marceneiro, Baptista och
Silva. Mera intressant är vad de ”okända” namnen presterar.
Amilcar Nogueiras O Menino Rico tillhör det allra bästa,
och även Aura Ribeiros Janelas da
Mouraria förtjänar många lyssnare. Till de två coimbradamerna i den första
delen sällar sig här en tredje, Fernanda
Abranches. En skicklig sångerska är Ester
de Abreu, som sjunger den en gång kontroversiella Mãe Preta, med motiv från slavhandeln, till ett konstigt ”modernt”
arrangemang. Däremot gillar jag inte alls Gilda
Valenças hantering av Amália Rodrigues slagnummer Ai! Mouraria, både på grund av sångerskan och stråkarrangemanget.
Som helhet är emellertid denna del av samlingen av god standard.
Volym 3
En rad etablerade
sångartister medverkar här med representativa inspelningar: José Afonso, Fernanda Baptista,
Fernando Farinha, Hermínia Silva, Maria
Alice, Frutuoso França, Joaquim
Silveirinha och Lucília do Carmo.
I stort sett drar de upp genomsnittskvaliteten i den här avdelningen. Det
gäller även Maria Clara, som
egentligen var mera operett- än fadosångerska. Bidragen med Afonso, Baptista,
Silveirinha och do Carmo är för mig de bästa.
De mera obekanta
namnen ger ett blekare intryck, med undantag för sångarna Joaquim Seabra och José
Lemos, som båda är bra sångare och sjunger med känsla. Manoel Monteiro är också hörvärd, men i hans fall handlar det om en
musiker som närmar sig en bredare populärmusik.
Utsikt mot Graçakyrkan
(till höger), Senhora do Monte (till vänster) och Mouraria (nedtill).
|
Volym 4
Mera kända
sångartister i denna del är José Afonso, Lucília do Carmo, Maria Alice och
Joaquim Silveirinha. Deras inspelningar är utmärkta, med ett extra plus för
Silveirinhas energiska Cuidado Com Ele.
Flera av de
bortglömda är klart hörvärda. Jag tycker Joaquim Seabra, José Lemos och Manoel
Monteiro sjunger bra även i denna avdelning. Därtill är Manuel Taveira i Cruel
Desilusão övertygande. Gitarristerna Júlio
Correia och Abel Negrão spelar
flyhänt och virtuost i Fado Robles.
Vilket som är det
vanligaste kvinnliga förnamnet inom fadon kan man ana sig till när det i
medverkandelistan finns Maria Alice, Maria
Carmen, Maria da Conceição, Maria da Graça, Maria da Luz, Maria
Guerreiro och Maria Manuela. Maria
Alice var en av de mest berömda sångerskorna i slutet av 20-talet. Maria da
Conceição var den sångerska som lanserade Mãe
Preta, den brasilianska sången om slavhandeln som censuren stoppade på
grund av den kritiska inställningen till slavhandlarna. Med förändrad text blev
den Barco Negro, en av Amália
Rodrigues stora succéer. Maria da Conceição var en av 50-talets bästa
sångerskor. Denna version av Mãe Preta
är inte densamma som originalet utan en kortversion till underligt komp med
bland annat flöjt och slagverk.
Alla de övriga
Mariorna (utom kanske Carmen) är riktigt bra. Jag gillar Maria Guerreiros Meu Portugal till en vacker traditionell
fado, liksom Maria da Luz i Fado Hilário
– alltså en fjärde sångerska i coimbrafado.
Volym 5
I denna avdelning
finns inget av fadons mera namnkunniga musiker med, om man nu inte ska räkna
sångerskorna Maria da Conceição och Natália
dos Anjos dit. Ändå är det en av de bästa delarna genom några mycket fina
inslag.
Dit hör utan vidare
just Maria da Conceição, som sjunger Ai!
Mouraria med varm röst, lugnt och innerligt med smidig frasering, kanske till
och med överlägsen Amália Rodrigues … som sagt, en av 50-talets bästa. Lika mästerlig
är Maria da Luz i Falsas Paixões, en
sångerska med vacker röst och stark förtrogenhet med fadons uttryckssätt.
Sannolikt är även denna från 50-talet, vilket jag också tror gäller Maria da
Graças O Meu Bairro, nästan i samma
klass. Jag gillar också Maria Guerreiros ettriga Perdi a Partida.
Av de manliga
sångarna fäster jag mig särskilt vid Carvalho
de Oliveira, som med övertygande melankoli sjunger Fado do Multilado i två delar. Neca
Rafael är rustik, osofistikerad och kraftfull i A Moda.
Ett av Lissabons mera kända fadohus är Kasa de Linhares i Alfama. |
Volym 6
Inte heller denna
avdelning innehåller de stora namnen, men flera riktigt intressanta
inspelningar. Fyra av dem är instrumentala, och gitarristen António Rodrigues imponerar. Natália
dos Anjos svarar för en godkänd inspelning av Fado Perseguição som kallas Não
Voltou. En av de tidigast inspelade sångartisterna, sångerskan och
skådespelerskan Delfina (eller som
här Delphina) Victor, som gjorde några
inspelningar i början av 10-talet, var utan tvekan en bra sångerska, men det
låter som hon skulle passa lika bra i operett. En utmärkt sångerska med mera
otvetydig fado är Marianna F. Alves,
och även sångarna José Bacalhau och José Taveira, den senare starkt
melankolisk, är hörvärda.
Ett stort namn i den
äldre coimbrafadon är Armando Goes,
en barytonsångare som är praktiskt taget omöjlig att hitta på cd. Men här finns
han med, i en fin inspelning, Fado da
Vida, sannolikt från slutet av 20-talet. Ännu äldre är Em Pleno Tribunal med lissabonsångaren Reynaldo Varela (här stavad Varella).
Han var den mest inspelade artisten under fados första skede på skiva och
gjorde över 150 inspelningar åren kring 1910 och därefter. Varela sjöng
frejdigt med bra röst till egenhändigt komp på spansk gitarr, men
ljudkvaliteten är undermålig.
Volym 7
Flera av de artister
som ingår i del 6 finns med även i den sjunde. Armando Goes, José Bacalhau och den
svårmodige José Taveira är tre av dem, åter i bra inspelningar. Sångerskan
Marianna F. Alves är ännu mera imponerande i inspelningen här, Os Pobresinhos. Alberto Ribeiro, som
finns med på flera ställen i antologi, var en mycket fin sångare och sjunger
avspänt och med vacker röst i Lenços
Brancos.
Avdelningen inleds av
Alfredo Marques. Han gjorde en del inspelningar åren kring 1910. I Canção Bohemia kan man genom bruset höra
att han var en skicklig sångare som sjöng med kraft och stark röst. Mera
kuriosa är två inspelningar med Maxim’s
Jazz, en liten instrumentalensemble som spelar sånger förknippade med
Alfredo Marceneiro och Maria Alice.
Volym 8
Några berömdheter medverkar
i denna del: Amália Rodrigues, Alfredo Marceneiro, coimbrasångaren António
Menano och Fernando Farinha, den sistnämnde med en lyckad version av Artur
Ribeiros sång Adeus Mouraria. Alberto
Ribeiro inleder volymen smått lysande med Linhas
Trocadas. I övrigt har gitarrerna en framträdande plats: sju av de tjugo
inspelningarna är gitarrstycken från olika tider. För två av dem svarar Salvador Freire, portugisisk gitarr,
och Georgino de Sousa, spansk
gitarr, men jag misstänker att ”Salvador Freire” i själva verket är Armando Augusto Freire, det vill säga
gitarrlegenden Armandinho. Speciellt
som ett av styckena är Fado Armandinho.
Alfredo Marques finns
med även här, med en odaterad inspelning som säkert är gjord kring 1910. Emília de Oliveiras Conde Anadia uppges vara gjord 1906 och Eduardo de Neves Fado do Coração 1913, men ljudkvaliteten i båda dessa spår är så
pass mycket bättre än i Marques inspelning att jag misstänker att tidsuppgiften
inte är helt korrekt. Däremot är det mycket troligt att Ester de Abreus Fado das Caldas är gjord 1955 – en
musikalisk sångerska i en schlagerliknande sång till instrumentalensemble.
Kakelfasad i Alfama. |
Volym 9
Sångerskan Júlia Mendes fick ett snabbt genombrott
när hon spelade huvudrollen i A Severa,
en operett om den första stora fadosångerskan Maria Severa, baserad på Júlio
Dantas roman med samma namn. Det var 1909. Sångerskan fick inte njuta av
sin framgång särskilt länge eftersom hon avled ett par år senare. I denna
avdelning finns två inspelningar med Júlia Mendes, och av ljudkvaliteten att
döma kan de vara från tiden kring 1910. Bruset är måttligt, men sångerskan
låter som om hon var instängd i en plåtburk. Man njuter mera av historiens
vingslag än av inspelningen, som sannolikt ger en reducerad bild av Mendes förmåga.
Flera andra mycket
gamla inspelningar finns med i denna del. Återigen Alfredo Marques, dessutom Luís Maceira, verksam på skiva redan
kring 1908. I Fado Trovadores sjunger
han känslosamt och med fyllig röst; ljudet är acceptabelt. Jag tycker om denna
sångare. Guilhermina Anjos var
troligen samtida, men i hennes fall är ljudet så uselt att det är svårt att få
något begrepp om hennes skicklighet. Leonor
Marques, som har två spår, var troligen en rätt bra sångerska, men återigen
sätter ljudkvaliteten krokben för en vettig bedömning.
Två fina gitarrister,
Carlos Campos och Joaquim Cavalheiro (troligen samma som
är känd som José Joaquim Carvalheiro,
från Porto) finns med, och två gamla inspelningar med en av fadons
aristokratiska sångare, João do Carmo.
Hörvärda är också Francisco José i Olhos Castanhos till gitarrkomp från
1957, samt Cauby Peixoto, som
sjunger Lisboa Antiga från året före,
med brasilianskt uttal. Samt, förstås, bidrag med Amália Rodrigues och Alfredo
Marceneiro.
Volym 10
Alfredo Marceneiro
och Amália Rodrigues finns med här också, men avdelningen domineras av Manoel
Monteiro, som här har inte mindre än nio inspelningar från 30- till 50-tal. Han
var en hygglig sångare med trevlig röst och ett avspänt sångsätt, påminnande om
Tristão da Silva (som inte finns med
i antologin). Jag tycker inspelningarna med enbart gitarrkomp är att föredra,
och att Monteiro knappast blev bättre med tiden. Chorando Baixinho och Santa
Cruz, båda från 30-talet, tillhör de bättre.
I övrigt kan noteras
ytterligare två inspelningar med Leonor Marques och två med Maria Alice.
Samlingen avslutas med den duktiga sångerskan Maria da Graça, som sjunger Evolução de Fado. Sista ordet i hela
antologin är typiskt nog ”Severa”.
Sammanfattningsvis:
av de tio delarna föredrar jag nummer ett, två, fyra och fem. Den som främst är
intresserad av gitarrmusik rekommenderas volym åtta, medan den som är nyfiken
på den urgamla fadon kanske bör börja med del nio.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar