Yuan Fawang heter en
kinesisk konstnär, född på 60-talet. Det är allt jag vet om konstnären. Han
eller hon har gjort denna tuschteckning, Bergigt
landskap i dimma. Det är förmodligen det som står på kinesiska vertikalt
till vänster i bilden.
Bilden fängslade mig
på flera sätt. Dels det rent hantverksmässiga. Tusch är inte en teknik som jag
förknippar med mjuka, luddiga former som molnen som omsluter klipporna och
träden i bilden. Tuschteckningar brukar vara skarpa och distinkta i konturerna.
Här finns en hantverkshemlighet som jag inte känner till.
Dels kompositionen av
bilden. Den har något filmiskt över sig. Den börjar nedtill med ett sjömotiv.
Man ser uddar som skjuter ut i vattnet och trädens mjuka skuggor i vattnet. På
ett ställe ligger en båt förtöjd. Sedan är det som om konstnären höjde blicken
och svepte fram över landskapet, som i en lång kameraåkning. Både träden och
klipporna lutar lite åt vänster så att det blir en rörelse diagonalt, från
nedre högra hörnet och upp mot det övre vänstra hörnet. Överallt är dimma som
döljer allt som finns på marken.
En gång åkte jag med
ett plan som skulle landa på någon av Stockholms flygplatser, jag vill minnas
att det var Skavsta. Ett tätt skikt av dimma låg mycket lågt, ända nere vid
marken. Det var som om ett moln hade lagt sig att vila över skogen. Trädtoppar
och kullar stack upp ur det vita som på Yuan Fawangs bild. Eftersom det började
mörkna hade de flesta färger tonats ned.
Svart, brunt och
grönt är de enda färgerna i teckningen. Den är inte särskilt värdefull.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar