De fyra symfonierna
av Johannes Brahms (1833–97) tillhör sedan länge standardrepertoaren på
konsertscenen och är bland de oftast spelade klassiska verken över huvud taget.
Och det gäller alla fyra. För den unge Brahms skulle säkert en sådan utveckling
tett sig osannolik. Han ville skriva symfonier men var hämmad av Beethovens
inflytande över den klassiska symfoniformen. Andra tonsättare, som Berlioz och
Liszt, frigjorde sig från detta inflytande genom att komponera symfonier av
annat slag: mera programmatiska, avvikande i formen. Men Brahms, som var en
romantiker med förankring i det klassicistiska, var avvisande till sådana
experiment. Konflikten mellan dem som förespråkade en programmatisk musik och
dem som höll fast de klassicistiska formerna och sökte en ”absolut” musik som
bara betydde sig själv var avsevärd under stora delar av 1800-talet.
Det sägs att Brahms
arbetade med sin första symfoni i tjugo år, av och till, innan han hittade ett
uttryck som var hans eget. Han var 43 år då den var klar. På vägen omvandlades
skisserna till en symfoni till Brahms första pianokonsert (1859). Ungefär på
samma sätt var det med stråkkvartetten, en kammarmusikalisk genre där Beethoven
också hade ett enormt inflytande.
Det här innebar inte
att Brahms avstod från att skriva för orkester eller kammarensemble. Flera av
hans viktigaste kammarmusikaliska verk kom till långt före stråkkvartetterna,
till exempel de båda stråksextetterna. Och 1860 publicerades de båda
serenaderna för orkester.
Dessa verk av en ung
Johannes Brahms är rätt stora, den första serenaden i D-dur kräver cirka 45
minuteras speltid, den andra i A-dur knappt en halvtimme. Båda är fin musik men
min favorit har blivit den mera koncentrerade andra. Brahms är lätt igenkännlig
i orkestrering och tematik, men musiken saknar den storslagenhet som
kännetecknar framförallt den första symfonin. Det är vänlig, mild,
lättillgänglig musik.
Den andra serenaden
är komponerad för en orkester utan violiner. Den lite murrigare klangen medför
inte att musiken blir särskilt allvarlig eller solenn. Möjligen med undantag
för tredje satsen, ett eftertänksamt adagio. Finns det några mörka skuggor, så
är det i adagiot, som jag uppfattar som serenadens centrum. Hela verket
omfattar fem satser och inleds med ett mjukt, melodiskt allegro. Den melodiska
ingivelsen är genomgående, formerna är överskådliga och det finns en
måttfullhet och balans som inte skapar motstånd. Av symfonierna pekar serenaden
mest fram emot den andra, ”pastorala” symfonin.
Serenaderna är
tillkomna strax efter den första pianokonserten, 1860, och över femton år före
den första symfonin. De är intressanta steg på vägen, men också värdefulla verk
i sig själva. Att jag lyssnat mera på den andra serenaden än den första kan
vara en tillfällighet. Kanske är det anspråkslösheten och koncentrationen i
detta verk som avgör. Jag har lyssnat till Concertgebouw-orkestern i Amesterdam
under ledning av Bernard Haitink.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar