Den som tycker om att
höra fadomusik från konsertscenen och bor i Stockholmstrakten har inte haft
mycket att glädjas åt under senare år. Förr hade Södra teatern framträdanden
med ledande fadoartister någon gång om året, men det var länge sedan nu, och
ingen fado finns att upptäcka i programmet för kommande höst och vinter.
Stockholmare kan ändå se fram emot två konserter under oktober. Den 2 oktober
uppträder Mariza på Konserthuset och den 8 sjunger Carminho på Kulturhuset.
När Mariza har besökt
Sverige de senaste åren har Uppsala konserthus varit värd. I Stockholm har hon
inte framträtt sedan hon besökte Chinateatern för uppemot tio år sedan. Mariza
slog igenom genom sin första skiva, Fado
em Mim, som utkom 2001 och blev uppmärksammad av BBC, som utnämnde den till
bästa euopeiska skiva med så kallad world
music för det året. Genomslaget i Storbritannien banade väg för en vidare
internationell berömmelse, som Mariza underhöll genom ett flitigt turnerande –
enligt uppgift cirka 160 konserter om året – runtom i världen. Hon etablerade
sig tidigt som den nya fadons största internationella stjärna.
Hon är verkligen en
utomordentlig sångerska med stark röst, fin sångteknik och ett intensivt
uttryck. Hennes efterföljande skivor har också varit framgånsgrika, och jag
sätter extra plus för Transparente
från 2005 och Fado Tradicional från
2010. Sedan dess har Mariza varit mera tillbakadragen, av personliga orsaker.
Den turné där Stockholmsbesöket ingår är lite av en återkomst. Hon kommer med
en ny skiva, Mundo, senare under
hösten. Turnén, med gitarristen Pedro Jóia som musikalisk ledare, är i första
hand inte till för att lansera skivan utan presenteras som en sammanfattning av
en framgångsrik karriär på 15 år. Det ska bli intressant att höra hur hon
hanterar sitt program i en så stor lokal som Konserthuset.
Några dagar senare alltså
Carminho, som är nyare på fadoscenen, dessutom elva år yngre, född 1984. Då hon
skivdebuterade med albumet Fado 2009
var hon emellertid redan känd lokalt, efter många framträdanden på fadoställen
i Lissabon. Vid den tiden sjöng hon två kvällar i veckan på en restaurang i
stadsdelen Alfama, och hon kan fortfarande dyka upp på fadohus när hon vill och
har en stund över. Hon kommer från Lissabon och har fadon genom familjen;
hennes mor Teresa Siqueira är ett någorlunda känt namn som fått en ny
aktualitet tack vare dotterns framgångar. Carminhos följande album Alma från 2012 och Canto från 2014 har blivit lika stora framgångar som debutskivan. Det
betyder att de hamnat i toppen på försäljningslistorna i Portugal.
Carminho är en mycket
intressant sångerska med stark röst, energi och inlevelse. Hennes sångstil
bygger på stora dynamiska kontraster och en livligt ornamenterad melodisk
linje. Hon har nämnt Lucília do Carmo, Fernando Maurício och Amália Rodrigues
som influenser. Jag har hört henne bara två gånger tidigare, dels på det
kulturhus som hon snart återkommer till, dels på en utomhuskonsert i Lissabon.
Jämte Mariza, Cristina Branco och Katia Guerreiro är hon i dag en ledande
representant för den nya fadon. Och för mig är hon kanske den mest intressanta
av alla eftersom hon bara står i början av sin karriär och har fina möjligheter
att utvecklas – och att själv utveckla den nya fadon.
Både Mariza och
Carminho är öppna för influenser från andra musiktraditioner, främst
brailianskt och afrikanskt (Mariza är rentav född i Moçambique och har en afrikansk mor), jazz och
folkmusik. Vilka riktningar deras musik ska ta i framtiden är inte lätt att
säga i dag, men kanske kan konserterna i oktober ge antydningar. Ska man döma
efter biljettpriserna är Mariza ungefär dubbelt så attraktiv som Carminho –
men biljettpriserna säger egentligen bara att Mariza tills vidare har en något
större stjärnstatus än Carminho. Vars konsert jag ser framåt emot i minst samma
grad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar