Visst hände det att
Helmer Osslund (1866–1938) målade porträtt av människor eller motiv från
kontinenten eller Medelhavsområdet. Men helt dominerande i den mycket
produktive konstnärens verk är bilderna från Norrland. Och där täcker Osslund
in de flesta landskapstyper, alltifrån breda panoraman över Torneträsk eller
Abiskos fjäll till Höga kustens strandlinjer och – kanske hans favoritmotiv –
Norrlandsälvarnas lopp, med eller utan forsar, genom skogslandskapet. Han målade
alla årstider med en särskild förkärlek för höstens orange och blåaktiga toner.
Målningarna har ofta en kraftfull storslagenhet, även de i mindre format. Osslund
hade studerat för Paul Gaugain i Paris, något som anses ha påverkat hans sätt
att måla. Det var av Gaugain han lärde sig tekniken att måla på smörpapper. Men
till skillnad från fransmannen var människorna av underordnat intresse för
Osslund. Hans Norrlandbilder bekräftar snarare uppfattningen att Norrlund är
glest befolkat.
Denna lilla målning,
som är ungefär 35 x 31 centimeter, är ovanlig för Osslund eftersom han normalt
målar med grövre linjer och färre detaljer. Jag blev förtjust i den för att den
gav ett igenkännande. I sena tonåren vistades jag ofta på den jämtländska
landsbygden, några mil utanför Östersund. Landskapet karakteriseras av breda
och låga skogsåsar med utsikter kilometervis över skog, skog, skog. I sänkorna
mellan åsarna är marken i allmänhet uppodlad och där sträcker sig enstaka
björkar uppåt. Många hus, och särskilt uthus och lador, är grå, inte rödmålade
som i Mellansverige. Typiska är också de grå molnen i en del av Sverige som har
betydligt mera nederbörd än östkusten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar