Om sin komposition
och dess inspirationskällor berättar Andrea Tarrodi: ”En av dem var Mozarts Serenad nr 10 för tretton blåsare,
särskilt den tredje satsen, Adagio.
De långa, sångbara melodiska linjerna och den underliggande rytmen var ett
uttryck jag själv ville finna. Den andra inspirationskällan var Quiet Nights med Miles Davis och Gil
Evans, ett album jag lyssnade intensivt till under vintern och våren 2013. Med
dessa ganska olika utgångspunkter började jag komponera. Så småningom började
verket finna sin form och musiken började leva sitt eget liv. Den liksom flöt
fram och formades till något annorlunda, fastän man ännu kanske kan finna spår
av inspirationskällorna. För mig är det som om stycket skiftar färg. Det börjar
med en mörkt blå/lila ton som gradvis övergår till ett nästan vitt ljus. Sedan
kommer xylofonen in med skarpa röda toner som efter en stund nästan exploderar
med resten av ensemblen i ett färgrikt fyrverkeri. Till slut upplöses musiken i
ett gulvitt, dimmigt skimmer.” (Texten kommer från häftet som följer med cd:n;
min översättning från engelska.)
Analogin med färger
är inte ny. Den ryske tonsättaren Alexandr Skrjabin (1872–1915) var tidvis
närmast besatt av sambandet mellan färger och toner och bearbetade det med
hängivenhet. För mig är Tarrodis uttalande mera ett sätt att beskriva ett
musikaliskt skeende än en förutsättning för att man ska uppskatta verket. Visst
kan inspirationskällorna skönjas i musiken, men de är inget man tänker på om
man inte har läst vad Tarrodi själv har sagt om saken. Det nämnda Mozartstycket
är ett underverk av mjukt melodiskt flöde och klangkänsla, och Miles Davis
samarbete med orkesterledaren Gil Evans resulterade många gånger i musik med en
subtil klanglig finish. Just klangernas utveckling tillhör det mest
fascinerande i Andrea Tarrodis verk.
Att kalla ett
musikstycke som är två år gammalt för klassikt är väl att vara ute i förtid.
Jag vill inte ens påstå att det kommer att bli klassiskt i framtiden. Däremot
är det klassiskt i den meningen att Andrea Tarrodi arbetar i en klassisk
tradition, och har tillgång till äldre musik ur olika genrer att hämta näring
från. Det finns ingen tillkämpad avantgardism i hennes musik, ingen ambition
att slå in dörrar som blev rejält sönderslagna redan på 50- och 60-talen. Man
kan, om man så vill, höra inflytanden i hennes musik från impressionism och
romantiskt tonmåleri. Växelspelet mellan de olika blåsarstämmorna och
xylofonen, vandringen av korta motiv genom stämmorna och det minituösa
detaljarbetet kan leda tankarna till barockens kontrapunktik. Och uppenbart är
tonsättaren starkt medveten om form och struktur.
Serenad i sju färger är lagom lång för att inte svacka in i longörer eller
onödiga utvikningar, i inspelningen med Västerås Sinfonietta åtta och en halv
minut. Jag blev så pass fascinerad av serenaden att jag lyssnade igenom den
flera gånger innan jag fortsatte med den andra musiken på skivan. Också den är
mycket hörvärd. Här finns till exempel en fin cellokonsert, inspirerad av det
skotska höglandets landskap, med cellon lysande spelad av Jakob Koranyi.
Fågelsång har en huvudroll i Birds of
Paradise för orkester, ett stycke där jag anar – fastän jag inte vet om det
är avsikten – en viss humor, och ännu mer den glädje som ett fritt skapande
skänker i framgångens stund.
Serenad i sju färger för blåsare och slagverk beställdes av Västerås
Sinfonietta/Västmanlandsmusiken och framfördes först av deras blåsare och
slagverkare. Tonsättaren är född 1981. Skivan med Andrea Tarrodis intressanta
musik är utgiven 2015 av dB Productions.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar