9 juli 2015

Hjalmar Söderberg i citat


På bokrean förra året köpte jag en liten bok med den långa titeln Jag tror på köttets lust och själens obotliga ensamhet (Lind & Co 2008), med undertiteln De bästa citaten. Det rör sig alltså om en volym med citat från Hjalmar Söderbergs (1869–1941) verk, sammanställda och kommentrade av Kaj Attorps. När jag köpt boken började jag omedelbart undra varför – jag hade redan läst det mesta av Söderberg och därmed också de flesta av de citerade avsnitten. Och Söderberg är inte en författare där man måste plocka rusinen ur kakan. Det går bra att läsa hans böcker raktigenom, från början till slut utan större motstånd.


Nu är det ändå en fin liten bok med vettigt valda citat och ett intressant och ganska långt förord av Kaj Attorps. Bland annat tar han fasta på hur snålt Söderberg möttes av sin samtids kritiker och hur väl han hävdat sig långt efter sin död. Många av hans samtida som fick bättre recensioner och behandlats mycket utförligare i litteraturhistoriska översikter är nu fullständigt bortglömda, åtminstone av en bredare publik, medan Söderberg ännu tillhör de mest utlånade från biblioteken. Hans romaner, av vilka de mest lästa är Doktor Glas och Den allvarsamma leken, tycks ständigt finnas till salu i bokhandeln.

En vändpunkt i uppskattningen av Söderberg, menar Attorps, kom under 60- och 70-talen med den radikaliserade samhällsdebatten. Jag citerar ur inledningen:

”Det blåste en friskare vind i samhället, även om delar av vänstern urartade i en tokvänster. Eleverna blev frimodigare och i gymnasieklasserna gick diskussionernas vågor höga.
  Det måste ha gynnat Söderberg. Han hade varit en enagerad kritiker av samhället och den rådande ordningen, en ifrågasättare. Han kändes långt mera samtida än Heidenstam och Lagerlöf. Han låg på samma våglängd, inte i alla sakfrågor naturligtvis, men i attityd och inställning. Hans intellekt var ’modernt’ på ett annat sätt än hans generationskamraters. Hans frisinnade, förutssättningslösa, självständiga attityd kändes samtida. Med sitt genomskådande förnuft och sin illusionslösa livssyn tillhörde Söderberg den moderna tiden.”

Det som mer än något annat gör Söderberg till en samtida författtare är enligt Attorps (och jag instämmer förstås) hans språk. Hans stilistiska talang lovordares faktiskt redan av de tidigare kritiker som tyckte hans verk i övrigt var obetydigt. Ytterligare några rader från inledningen.

”I det långa loppet är stilen allt (och naturligtvis vad stilen uttrycker, dess innehåll). Ingen författare överlever som inte skriver ett bra språk. Att Söderbergs generationskamrater och tiotalisterna inte har stått emot tidens tand, beror främst på att deras språk har åldrats. Motiv, intrig, tidsskildring kan vara bra som stoff, men till slut är det språket som avgör. Den författare som efter in död av läsarna upplevs som språkligt ålderdomlig, tidsbunden, mångordig, pratig, stel – han är körd.
  Söderbergs sspråk är ett mirakel. Ja, det är faktiskt ett mirakel att hans etthundraåriga texter inte har åldrats det minsta språkligt. Det är ett språk som är naturligt, konkret, tätt, åskådligt, rytmiskt, utan varje förkonstlig eller manér. Det flyter så lätt, det kan se väldigt enkelt ut. Der är som när betraktaren står framför en viss typ av Picassoteckning och tänker att det där är väl ingen konst, det kan väl vem som helst göra. Men nu var det Picasso som gjorde det, och det var Söderberg om skrev.”

Hjalmar Söderberg.

Boken Jag tror på köttets lust och själens obotliga ensamhet innehåller ett stort antal korta utdrag ur Hjalmar Söderbergs romaner, noveller, dramer och övriga verk, även ur en del mera privata anteckningar och brev. Jag lånar några av dem här, som handfasta vittnesbörd om att Kaj Attops (och även min) uppskattning av Söderbergs språk har sin relevans. Söderbergs åsikter och värderingar skymtar väl också fram i en del av citaten. Jag behåller de titlar som Attorps försett dem med.

***

Bardomens somrar
På den tiden var sommaren annorlunda än nu. Den var en lycka, som fyllde dagen och aftonen och trängde ända in i nattens drömmar, och morgonen var lyckan själv.
Martin Bircks ungdom, 1901

***

Kristendomen
Som farsoter har de olika religionerna dragit fram över världen och han häpnade, då han tänkte på all den ödeläggelse, med vilken kristendomen hade betecknat sin väg genom tiderna och folken.
Martin Bircks ungdom

****

Vad ska du bli?
Den som ska bli diktare, är inget alls annat än ett åtlöje för Gud och människor, förrän han redan blivit erkänd och berömd. Därför måste han under alla de långa läroåren hänga en falsk skylt över sin dörr och låtsas sysselsätta sig med något som människorna anser aktningsvärt.
Martin Bircks ungdom

***

Den fria pressen
Han skrev oförbehållsamt vad han tänkte och bemödade sig att tänka så, som han trodde att redaktören tänkte; och redaktören, som var en satans karl och tänkte vad han ville, beflitade sig om att tänka så som han föreställde sig att bildat och förmöget folk i allmänhet tänkte.
Martin Bircks ungdom

***

Höstkväll
I de övre luftlagren var det hast och brådska; molnen jagade varandra från väster till öster för att borta över djurgårdsskogarna tätna till en låg, svart vägg. Det var som om himmelen varit stadd på uppbrott, på resa, på flykt.
Främlingarna, 1903

***

Oälskad
Ingenting drar ner en människa så, som medvetandet att icke vara älskad.
Doktor Glas, 1905



Kontakt till varje pris
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brists därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna någon slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.
Doktor Glas

***

Olika anlag
Det finns människor som saknar alla anlag för lycka och som känner det med pinsam, obeveklig klarhet. Sådana människor strävar inte efter lycka utan efter att få lite form och stil på sin olycka.
Doktor Glas


*** 

Svenska språket
Det är på det hela taget ett förbannat språk vi har. Orden trampar varandra på tårna och knuffar varandra i rännstenen. Och allt blir så påtagligt och rått. Inga halvtoner, inga lätta antydningar och mjuka övergångar. Ett språk som tycks vara skapat till bruk för den outrotliga pöbelvanan att plumpa ut med sanningen i alla väder.
Doktor Glas

***

Att vara ung
Champagnen hade piggat upp honom och öppnat hans hjärta. Och han sade till mig:
  Det är skönt att bli gammal. Att vara ung var för djävligt.
Det mörknar över vägen, 1907

***

Minnet
Minnet är det lim, som håller ihop vår tillvaro; tråden, på vilken våra dagar trädas upp som olikfärgade kulor; det medfödda prästbetyget, som tillåter oss att var morgon konstatera vår identitet.
Det mörknar över vägen

***

Gamla lärdomsskolan
Bredvid mig satt under sista skolåret en pojke som hette Torsten. Han hade också tråkigt. Det tråkigaste av allt var lektionerna i grekiska: både Torsten och jag fick den uppfattningen att Homeros och Xenofon hade varit lärobokförfattare.
Hjärtats oro, 1909

***

Guds ånger
Om man får tro de heliga skrifterna, synes Gud två gånger ha ångrat att han skapade världen. Första gången sände han syndafloden. Men då den var över lovade han lättsinnigt nog att aldrig göra om det, och när han nästa gång ångrade skapelsen måste han alltså finna på något annat. Då sände han sin son till världen för att lära människorna hata och förakta faderns skapelse: världen.
Hjärtats oro

Statyn av Hjalmar Söderberg vid Kungliga biblioteket i Stockholm.



Inför storstrejken 1909
Men att de fattiga lever under outhärdliga bostadsvillkor och outhärdliga villkor i det hela – däri ligger dock verkligen en fara för samhället och även för de rika, i synnerhet för dem! Men det vill de icke förstå. De ger tusan i samhället, dessa rika. De menar att de har råd till det. Men de glömmer att de fattiga har ännu bättre skäl att ge tusan i samhället!
Hjärtats oro

***

Viljans frihet
Men det finns verkligen också människor som är så lyckligt lottade att de inte vill annat än det som de kan.
Aftonstjärnan, 1912

***

Verkligheten
Verkligheten är ofta så otrolig att den verkar konstruerad.
Den allvarsamma leken, 1912

***


Glömskan
Naturen har förlänat människorna den lyckliga förmågan att glömma. Annars skulle hon inte stå ut med livet.
Den allvarsamma leken

***

Diktarnas privilegium
Ja, tänkte han, poeterna har det bra. De kan alltid finna tröst för nästan vad som helst. Om det så gäller ett helt förött och förbränt och bortslarvat liv, så finner de tröst också för det. De har förmågan att ge uttryck åt sin olyckas tröstlöshet, och just däri finner de sin tröst. Men vad ska en vanlig fattig syndare ta sig till?
Den allvarsamma leken


Och boktiteln, visst verkar den bekant? Ett citat från pjäsen Gertrud, 1906.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar