Armfeldtsgatan är en tvärgata till Erik Dahlbergsgatan på
Östermalm. Vilken i ätten Armfeldt som gatan egentligen är döpt efter finns det
inga säkra uppgifter om. De det kan röra sig om var samtliga militärer och
alltså ytterligare ett tecken på att de som namngav Östermalms gator värnade om
att militära storheter ur historien ska leva vidare genom gatunamnen.
Carl Gustaf Armfeldt (1666–1736) var en
viktig gestalt under Karl XII:s kig i Finland och deltog även som officer i
fättåget i Norge, och det var Armfeldt som ledde de svenska truppernas återtåg
därifån över de jämtländska fjällen.
Sonsonen Carl Gustaf Armfeldt den yngres (1724–92) liv är ingen success
story. Han var befälhavare under Gustav III:s krig mot Ryssland 1788–90 och
intitiativtagare till ett uppror bland svenska offcerare, Anjalaförbundet, och
blev dömd som förrädare och slutade sitt liv i fängelse. Gustaf Mauritz Armfeldt (1757–1814) var däremot en favorit hos
kungen, men kom sedan i konflikt med den nya överheten efter Gustav III:s död,
dömdes, fick upprättelse, gick i rysk tjänst och slutade som finsk-rysk greve.
Lill-Jans Plan ligger där Engelbrektsgatan möter
Valhallavägen, inte så långt från Armfeldtsgatan. För att vara plan är den
ovanligt bevuxen, och denna lilla gröna plats har fått namn efter samma person
som vi också möter i namnet Lill-Jansskogen i närheten. Vem var Lill-Jan? Egentligen inte en person
utan en krog, men krogen hade namn efter sin ägare, som också var skogvaktare
och hovjägare på markerna som utnyttjades för jakt av kungehuset. En uppgift
från 1690 säger att platsen var skogvaktaren Johan Perssons tomt.
Nordenflychtsvägen ligger bland de övriga ”författargatorna”
i den västra delen av Kungsholmen, döpt efter Hedwig Charlotta Nordenflycht (1718–63). Hon var en av de främsta
poeterna under 1700-talet och livligt delaktig i den tidens debatt. Jag citerar
följande ur Wikipedias artikel:
”Nordenflycht
vann berömmelse med diktsamlingen Den sörgande Turtur-duvfan (1743) som
författades under sorgearbetet efter hennes andra makes död. 1744–1750 gav hon
ut fyra volymer som hon kallade Qwinligit Tankespel. Hon följde på ett
engagerat sätt sin samtids debatter och många av hennes verk har karaktären av
debattinlägg i politiska, filosofiska och religiösa frågor, samt i frågor om
kvinnans fri- och rättigheter. Förutom poesi skrev Nordenflycht även
rokokovisor (Dorillas kväde). Av hennes verk kan särskilt Fruentimrets försvar (1761) framhållas,
i vilken Nordenflycht efter ett långt och indignerat förord försvarar det
kvinnliga könet i vilket Rousseau klandrar kvinnan för teaterns fall, samt Fruentimbers
Plikt at upöfwa deras Wett, 1741, där hon angriper kvinnoförtrycket och
hävdar kvinnans rätt till boklig bildning.”
Nordenflycht var god vän med Gustaf Fredrik Gyllenborg och Gustav Philip
Creutz, som båda har gator uppkallade efter sig i samma område. De tre
författarna anses ha stått för franskklassicismens genombrott i Sverige.
Nordenflycht var en centralpunkt i det litterära livet i sin tids Stockholm och
samlade även många andra författare kring sig.
En sentida kollega till henne
var Birger Sjöberg (1885–1929), som
är mera förbunden med Vänersborg där han var född än med Stockholm. Men Sjöberg
bodde i Stockholm under två perioder, först 1900–01 då han arbetade som
guldsmedslärling och bodbiträde, sedan några år därefter då han var verksam som
journalist på Stockholms Dagblad.
Hans journalistiska karriär fortsatte på Helsingborgs-Posten
och Sjöberg flyttade då till Skåne. Birger Sjöbergs väg ligger i
Kristineberg och är en tvärgata till Nordenflychtsvägen.
Mest känd är Sjöberg genom
visorna i debutsamlingen Fridas visor
(1922), som Sjöberg själv tonsatte, och flera av sångerna sjungs fortfarande. I
dikterna skildrar han småstadslivet i ”Lilla Paris”, det vill säga hemstaden
Vänersborg (vars likheter med Paris inte är överväldigande). Dikterna är idylliska,
komiska, ironiska, och i huvudsak är skildringen av Frida och småstadsmiljön
solig och positiv. Sjöbergs fortsatta karriär kom dock att gå i en annan
riktning. Här citerar jag ur presentationen i litteraturbanken.se, en text
skriven av Lotta Lotass:
”Sjöbergs litterära framgångar
fortsatte med romanen Kvartetten som
sprängdes (1924). Även här är den småborgerliga småstaden
berättelsens nav. Stadens stråkkvartett ger sig in i ekonomiska spekulationer
och konflikten mellan fri konstnärlighet och säker bärgning löper som en röd
tråd genom romanen. Idyllen förmörkas av börskrasch och belåning, men
grundtonen är trots detta muntrande i tron på förnöjsamhetens och
anspråkslöshetens lön. Med diktsamlingen Kriser och kransar (1926) spränger Sjöberg plötsligt idyllen. Här
möter en omedelbar och säregen modernism, tillkommen i ett febrilt skaparrus
och under inflytande av modern bildkonst. Sjöbergs bildspråk är suggestivt,
expressivt, konkret och spänt till bristningsgränsen i skildringen av
brustenhet, splittring och själsnöd. Som hugget i sten står det kärva,
oförställda språket drivet till en hallucinatorisk intensitet där falskhet och
lögn kläs av och ställs ut i en oblidkelig och tvingande belysning. Kriser och kransar möttes med oförstånd
av kritiker och publik då den gavs ut; idag ses den som ett av den svenska
litteraturens stora banbrytande mästerverk.”
Orons eldmetoder svida – det
är givet!
Hjärna hon vädrar, hjärta hon
flår.
Gamla märken, broder ... Oron
bär i livet
irrande blick och blåsande
hår.
Var det henne lyster
flacka och gno,
växtlighet rår.
Hennes tunga syster
nämner man Ro.
Den är rund kring knogen –
den är skördemogen!
Oro är Vår.
Hör hur stormen sopar! Mars
vill allting ramma.
Vojande sång kring väntande
jord.
Din förlossning bidar du, vår
trogna mamma.
Intet jag hör – en nöd utan
ord.
Oro skall dig driva,
plåga dig slå,
tills de små flarn
buda och beskriva
susande så:
”Lidit har hon gruvligt.
Se dock vilket ljuvligt
blomstrande barn!”
Oro, du förvirrar, hetsar mig
med klådan,
blåser mig dit – och dinglar
mig dän.
Men när dött jag stirrar, drar
du eld ur lådan –
sticker ett sprak i surnande
trän.
Hellre vild och dyster,
blott du ändå
ger mig din ans!
Bröstet hårt du kryster,
tungt kan du slå,
lågor kan du tvinna ...
Bäst är dock att brinna.
Oro är dans!
Gyllenstiernsgatan ligger på
Östermalm och är en parallellgata till Oxienstiernsgatan. Johan Göransson Gyllenstierna (1635–80) var greve och riksråd, känd
för att ha organiserat den svenska härens seger över danskarna i slaget vid
Lund 1676. Han har fått ett gott eftermäle och ansågs vara rådig och
omdömesgill. Som en av kung Karl XI:s gunstlingar blev han en av rikets
mäktigaste män och hävdade ordning och sparsamhet i rikets finanser.
Klas (eller Clas) Fleming (1592–1644) var Stockholms förste överståthållare. Som
sådan bedrev han ett omfattande arbete med stadens gatureglering när gatorna
såg helt annorlunda ut än nu. Han hade säkert inte ogillat att han blivit
ihågkommen med en av de längsta och bredaste gatorna på Kungsholmen,
Fleminggatan. Före 1885 hette gatan Reparebansgatan och ännu tidigare
Glasbruksgatan.
Vid sidan av sin
administrativa karriär var Fleming militär, född i Finland, och blev med tiden
amiral med stor betydelse för den svenska flottans organisation. Som amiral
deltog han i strider mot Danmark. Det kan också noteras att Fleming var den som
anlade Wira bruk i Uppland, i dag ett välbesökt turistmål.
Stora smedjan vid Wira bruk. |
Peter Myndes Backe fick sitt
namn 1937 och ligger vid Slussen.
De flesta stockholmare har nog gått längs
gatan på väg mellan Slussens tunnelbanestation och Götgatan. Peter Mynder, som avled 1698, var en inflyttad
holländare som anlade ett tobaksspinneri i trakten. Så mycket mera har jag inte
hittat om honom.
Flera gatunamn inom kort.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar