Få av de stora
klassiska tonsättarna hara en så enhetlig och lättöverskådlig produktion som Anton Bruckner (1824–96). Det handlar
om elva symfonier (varav nio är numrerade), tre stora mässor och några andra
kyrkomusikaliska verk, en stor stråkkvintett. Det är på detta som Bruckners berömmelse
vilar. En starkt personligt utformad musik med stora linjer och former, starka
dynamiska kontraster, en lugn, nästan flegmatisk underliggande puls och en
lyrisk värme. Tonsättarens självklara och okomplicerade katolska tro har många sett
som en förutsättning för denna musik. Hans osäkerhet och bristande
självförtroende, som gång på gång drev honom till omarbetningar och missmod
efter andras kritiska synpunkter, får man däremot läsa om. Bruckners musik är
som om den var uttryck för en vision som han tecknar utan tvekan.
Ett requiem är en
dödsmässa. Några komposistioner av detta slag har blivit berömda och framförs
ofta, även i Sverige. Bruckners requiem kan här inte konkurrera med mera
berömda requiem av Wolfgang Amadeus Mozart, Giuseppi Verdi, Johannes Brahms
eller Gabriel Fauré. Såväl Brahms som Verdis requiem är stora verk även till
omfånget. Bruckners lilla requiem är mycket mer koncentrerat och kräver bara
drygt en halvtimme, men det är skrivet för en ganska omfångsrik musikalisk
apparat: orkester, kör, orgel och fyra sångsolister. Jag har lyssnat till
inspelningen med Joan Rodgers, sopran, Catherine Denley, kontraalt, Maldwyn
Davies, tenor, Michael George, bas, Corydon Singers och English Chamber
Orchestra under ledning av Matthew Best (Hyperion). I albumkommentaren skriver
Robert Simpson bland annat (min fria översättning): ”Det är alls inte något
perfekt mästerverk, men verket igenom imponerar det med sin naturlighet, sin
fullständiga ärlighet, sparsamheten med de musikaliska medlen, och framför allt
med sin lugna individualitet. Det kan säga vara den första manifestationen av
Bruckner som en omätligt löftesrik ung man.”
Löftena skulle
infrias senare, och Bruckner ger i sitt tidiga requiem ingen antydan om på
vilket sätt det skulle ske. Musiken är konservativ och anknyter till
wienklassicismen. Den kan påminna om Haydns sena mässor, och liksom i dessa
har tonsättaren god hand med sina musikaliska resurser och bjuder på
inspirerad, ljuv melodik. Hela mässan är jämn och ska jag peka ut ett enskilt
avsnitt som höjdpunkt så får det bli Benedictus.
Jag tycker inte Anton
Bruckner behöver be om ursäkt för det requiem han komponerade innan han blev
den Bruckner vi känner genom de storslagna symfonierna. Requiem var ett verk på
vägen dit. Utan det kanske han hade hittat sin symfoniska särart i alla fall.
Men jag tycker inte man behöver passera requiem med likgiltighet. Det är
skickligt komponerad, stämningsfull, ärlig och framförallt mycket skön musik
som sannolikt är lättare att närma sig än Bruckners stora symfonier.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar