22 november 2015

Två nya fadosångerskor träder fram


Under 80-talet hade fadomusiken förlorat den popularitet som den hade under 50- och 60-talen. Unga musiker vände sig till andra genrer som popmusik, bossa nova, jazz eller folkmusik, återväxten inom fadon var närmast obefintlig. Men då enstaka unga sångartister som Mísia och José da Câmara tog sig an fadon kring 1990, började ett nytt intresse vakna till liv, om än tvekande och långsamt till en början. Den så kallade nya fadon har sedan fortsatt och utvecklats till en framgångsvåg som hittills har varat i uppemot 25 år och ännu inte visar några tendenser att avta. Massvis med nya musiker har kommit in i fadon. Allra störst är trängseln bland sångerskorna.

Några av dem – främst Cristina Branco, Carminho, Katia Guerreiro, Mariza och Ana Moura – har blivit så starkt efterfrågade på den internationella marknaden att de bara i sällsynta undantagsfall uppträder på fadons traditionella scener i Lissabon. Den långa raden av intressanta och skickliga sångerskor som följt i deras släptåg blir allt oftare engagerade av konserter, utlandsturnéer, radio och tv samt skivinspelningar, men kan fortfarande höras på Lissabons fadoställen, i varierande grad. Här finns namn som Mafalda Arnauth, Aldina Duarte, Gisela João, Joana Amendoeira, Raquel Tavares, Carolina, Cuca Roseta, Ana Laíns, Ana Sofia Varela, Maria Ana Bobone och Terera Tapadas, med flera. Därtill kommer nu en rad nya sångerskor som ännu saknar dessa artisters rutin, men har tillräcklig begåvning och envishet för att också hävda sig på den välbefolkade fadoscenen. Som exempelvis Sara Correia och Cláudia Duarte. Här tar jag upp debutskivorna från två andra nya sångerskor. I båda fallen tror jag de har möjligheter att försörja sig på sin musik genom engagemang på fadohus och konserter. Samtidigt som de säkerligen kommer att få svårt att konkurrera med de mera etablerade namnen om den lockande utländska publiken. Men det finns en tydlig skillnad mellan dem.



Débora Rodrigues. Fado no Coração. Seven Muses. **

Detta är en säregen skiva på så sätt att den spelades in redan 2007 och 2008 men inte gavs ut då. Långt senare ville sångerskan göra om sånginsatserna, och det som finns på denna skiva är alltså kompet från den förra inspelningen och sångpålägg från 2015. Kompet är för övrigt mycket lyhört och säkert med Jaime Santos Jr på spansk gitarr och Tó Moliças på basgitarr. Fernando Silva på portugisisk gitarr, till vardags musiker på fadohuset O Faia i stadsdelen Bairro Alto, tillhör de bästa på sitt instrument i dag men är inte lika känd som flera av sina likvärdiga kolleger. Några musiker till medverkar i enstaka spår.

Débora Rodrigues lägger tyngdpunkten på traditionell fado, och där är flera av melodierna mycket välkända, vilket inbjuder till jämförelser med andra artisters varianter. Här finns också tre nya kompositioner av Fernando Silva.

Débora Rodrigues har en vek och svag sopran och sjunger återhållet, lugnt och utan åthävor. Med de begränsade resurserna finns risken att resutatet blir rätt intetsägande, men i viss mån räddas hon av sitt allvar och sin nogrannhet, och skivan som helhet lyfts av det säkra kompet. Men inte så högt att den blir särskilt angelägen. Många debutskivor under senare år har varit bättre än denna. Det är en ganska blek debut, och om man missar den finns det ingen anledning till grämelse.

Detta är ett av spåren som finns med på skivan:




Liliana Luz. Espelho da Saudade. Espacial. ****

Liliana Luz är ett fullständigt nytt namn på fadohimlen, men däremot är inte sångerskan ny. Under namnet Liliana Silva har hon sjungit i flera år på fadokrogen Senhor Vinho i stadsdelen Madragoa där jag har hört henne tre gånger. Och då undrat varför hon inte finns på skiva, men det var uppenbarligen en tidsfråga. Hennes ordinarie ackompanjör på krogen, Paulo Parreira på portugisisk gitarr, är med även här och har dessutom producerat skivan. Luís Pontes spelar både spansk gitarr och bas, och João Gentil medverkar tillfälligtvis på accordeon. Kompet fungerar väl.

Liksom Débora Rodrigues lutar sig Liliana Luz främst mot traditionell fado, som upptar hälften av skivan. Även i övrigt är det kända namn inom fadon som står som upphovsmän, men en av sångerna är Amália Rodrigues klassiker, den brasilianska sången Barco Negro, som naturligtvis är helt överlägsen i Amálias version. Annars tycker jag Liliana Luz klarar sig hyggligt när man jämför hennes uttolkningar av bekanta melodier med andras.

Hennes röst är inte så märklig, men hon har kunnighet och förtrogenhet med fadons uttryckssätt. Till skillnad från Débora Rodrigues har hon en aktiv, personligt attityd till sitt material. Hon trycker till stavelserna, lever sig in i orden och förmår skapa en dynamiskt varierad melodisk linje, och hennes fado blir – trots de måttliga förutsättningarna – uttrycksfull och energisk. Detta är desssutom en skiva som vinner i längden. Ovan har jag försett albumet med fyra asterisker, och det må vara en generös avrundning uppåt. Men jag tycker Liliana Luz är värd att lyssna till.

Här är titelnumet på skivan, Espelho da Saudade:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar