Mariza. Mundo (Warner Music) ****
Efter fem års tystnad
kommer nu ett nytt album med fadosångerskan Mariza. Det är en lång tid, men inte excepionellt lång. Kanske kan
man ändå tala om en återkomst. Nya skivan Mundo
skiljer sig mycket från den närmast föregående Fado Tradicional (2010, EMI Music Portugal), men påminner lite om Terra (2008, EMI Music Portugal) i den
meningen att Mariza här blandat fado med annan musik av latinamerikanskt och
afrikanskt ursprung där hon sjunger på spanska respektive den kapverdiska
varianten av portugisiska.
För närvarande reser
Mariza runt på en turné för att lansera skivan. Under sin konsert i Stockholm
förklarade hon sitt val av repertoar med musikens anknytning till hennes eget
och hennes släkts historia (hon är född i Moçambique och har en afrikansk mor, fadern har
länge bott i Latinamerika). Därför känns det sympatiskt att hon vill anknyta
till musiken därifrån. Men jag tycker hon är en av de allra främsta
sångerskorna inom dagens fado, medan det rimligen finns musiker från Afrika och
Latinamerika som kan hantera musiken från dessa omåden lika bra som Mariza. Så
för mig förblir hon främst fadosångerska, och här har hon en utpräglat modern
framtoning och är inte rädd att tänja på fadons diffusa gränser mot annan
musik. Konservativa fadolyssnare skulle nog inte godkänna mer än hälften av
sångerna på skivan som fado.
Tre av sångerna är
komponerade av Rui Veloso, Pedro da Silva Martins och Paulo de Carvalho. Ingen av dem brukar beskrivas som fadomusiker. Men som
tongivande gestalter inom portugisisk populärmusik är de ändå påverkade av
fadon. Medan Mariza på sin förra cd betygade den traditionella fadon sin
respekt, har hon på den nya skivan bara tagit med en enda, Alfredo Marceneiros Maldição, känd genom Amália
Rodrigues och många andra som tagit upp den. Mariza hanterar den
övertygande. Kända fadoprofiler som Jorge
Fernando, José Fontes Rocha och Mário Pacheco finns också med som
upphovsmän.
Mariza är skicklig
sångerska med stark röst och säker sångteknik. Sina färdigheter har hon
tidigare visat upp i inspelningar som i några fall fått drag av uppvisning.
Mariza har som få andra förutsättningar att briljera, och hon har emellanåt bejakat
möjligheterna att göra det. På den nya skivan tycker jag mig ana en lugnare,
mera avspänd attityd, och det ryms gott om mera dämpade och eftertänksamma
tonfall. Som i det bästa spåret, Jorge Fernandos Sombra. Skivan avslutas med Paulo
Abreu Limas och Rui Velosos Meu Amor
Pequenino (”min lilla älskling”) och här låter det verkligen som om Mariza ömsint
sjunger för ett litet barn, inte för en internationell publik.
Mariza kompas av José Manuel Neto, portugisisk gitarr, Pedro Jóia, spansk gitarr, och Charlie Mendes, basgitarr. Det låter
utmärkt. Några andra musiker medverkar mera tillfälligtvis, som Israel Suarez på slagverk och pianisten
Alfonso Perez. Veteranen Joel Pina, nu 95 år gammal, dyker också
upp på ett spår med sin basgitarr.
Hur denna nya skiva
ska värderas i förhållande till Marizas tidigare avgörs kanske mest av vilka
sånger man föredrar. Jag gillar den mer än Terra,
men tycker att den tio år gamla Transparente
(EMI Music Portugal) fortfarande är hennes bästa album. Men Mundo är ingen dålig återkomst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar