Antologi. Fado do Eléctrico. CNM 2 cd. **1/2
Det finns massvis med skivantologier med fado, och just
antologier är lämpliga för den som börjar lyssna på fado. Här brukar man kunna
höra inte bara olika röster utan också olika sätt att uttolka fadon. Det har
kommit många bra antologier med fado, och därför är konkurrensen som möter
varje ny antologi avsevärd. Denna känner jag mig ganska tveksam till.
Men låt oss börja med det som är bra. Två skivor med
vardera 20 inspelningar av fado från olika tider. Onekligen finns det en hel
del fin musik på albumet, samt en del mera medioker. Stora artister ur det
förflutna som Amália Rodrigues, Maria Teresa de Noronha, Fernano Maurício, Carlos Ramos och Alfredo
Marceneiro medverkar med två nummer vardera, och här finns mycket av det
bästa av innehållet. Några nyare artister finns också med, och jag tycker Ricardo Ribeiro är lyckad i Deixem-me ser quem sou, Maria Ana Bobone sjunger charmigt i Grão de Arroz, Gonçalo Salgueiro är övertygande i båda sina spår, José Manuel Barreto likaså i A Casa. Även den fina, men tämligen
förbisedda sångerkan Patrícia Rodrigues
gör bra ifrån sig i sina två spår. En lite äldre sångerska, Maria da Fé, tolkar Naufrágio känsligt och lyhört.
Så till det mera tveksamma. Titeln betyder ”spårvagnens
fado” och den hade varit adekvat om några av sångerna handlat om spårvagnar
(det finns faktiskt sådana, som Cristina
Brancos Eléctrico Amarelo, som
inte ingår). Men det handlar inte om spårvagnar, så varför koppla ihop dem med
fadon? Antologin tycks vända sig till besökare som gillar Lissabons spårvagnar,
även om de inte har med musiken att göra.
Fernando Maurício sjunger Ingreja de Santo Estêvão, Alfredo Marceneiro A Casa da Mariquinhas och Maria Teresa de Noronha Rosa Enjeitada. Det är inspelningar som
förekommer i minst tio andra antologier, så varför inte ta med några mindre
antologiserade nummer av samma klass? Det finns mycket att välja på bland dessa
produktiva sångartister. Och varför nämns inte gitarristerna? De har oerhört
stor betydelse för fadon och samspelet sångare-gitarrister är ett av musikens unika
särdrag. Men vilka gitarristerna är får vi inte veta, inte heller när inspelningarna
är gjorda eller vilka skivor de är hämtade ifrån. Ingen introducerande text,
inga artistpresentationer.
Fastän ingen kan förneka att antologin innehåller en
hel del bra fado, förefaller den vara ett hastverk vars bakomliggande tanke
inte är skönjbar. CNM är annars ett välrenommerat skivbolag med många bra
produktioner bakom sig. Men den här nya utgåvan är ingen fjäder i hatten.
Miguel Ramos. Aqui na Alma. Egeac/Museu do Fado. ***1/2
De stora stjärnorna bland yngre fadoartister är
kvinnor. Men allt flera manliga sångare framträder, och Miguel Ramos är en av
dem som för tillfället uppmärksammas av en växande publik. I likhet med
kolleger som Carlos Leitão och Buba Espinho sjunger han en rättfram,
enkel och robust fado utan fina dekorationer i kanten. Den vilar huvudsakligen
på den traditionella fadons melodier – här finns kompositörer som Alfredo Marceneiro, Frederico de Brito och Pedro Rodrigues – och på fadons
hävdvunna uttrycksregister. Inga besynnerliga arrangemang, inga konstiga
instrument, bara gitarrer. Ingen påverkan från popmusik, brasilianskt eller
klassisk romans. Det är en typ av fado som kan ha svårt att hävda sig på stora
konsertscener, men som aldrig kommer att förlora sin självklara plats på
Lissabons fadoställen. Man kan ana inspiratörer som Fernando Maurício och João Braga, Carlos Zel eller António
Mello Correia.
Miguel Ramos har ett förnämligt komp på denna skiva,
där Ângelo Freire spelar portugisisk
gitarr, Diogo Clemente spansk gitarr
och Marino de Freitas bas – musiker
som medverkat på många skivor och brukar vara pålitliga. Så också här. Av de
elva spåren är Leio em Teus Olhos det
enda standardnumret, men flera av de andra är som sagt baserade på traditionell
fado. Miguel Ramos har kanske inte så märkvärdig röst, men han sjunger med
övertygelse och trycker till stavelserna så att musiken får energi och
engagemang. Detta är fado som inte har förändrats det senaste halvseklet och som
fortfarande dominerar på enklare fadoställen i Lissabon. Men det är sällan den
framförs med sådan kompetens som här, och gitarristerna är i hög grad
bidragande. Skivan är inte omistlig, men den är ändå en trevlig bekantskap.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar