I september har fadosångaren António Zambujo två
konserter i Sverige, den 29 september klockan 19 i Göteborgs konserthus och den
30 september klockan 19 i Stockholms konserthus. Så här beskrivs Zambujo i informationen
kring konserterna:
”António Zambujo tillhör den nya generationen av
portugisiska fadoartister och har på senare år skördat stora framgångar världen
över. Genom samarbeten med artister som Chet Baker, João Gilberto och Tom
Waits har han vidgat gränserna för fadon och på sitt eget unika sätt
integrerat element av jazz, folkmusik och bossa nova.
António Zambujo föddes i Beja, Alentejo
(södra Portugal) 1975. Under uppväxten upptäckte han den traditionella sången
Cante Alentejano som snabbt blev en av hans starkaste influenser. Runt 8 års
ålder upptäckte António fadon och blev snabbt förälskad i fadoikoner som Amália
Rodrigues, Alfredo Marceneiro, Maria Teresa de Noronha och João Ferreira Rosa.
Vid 16 år ålder vann
han en regional fadotävling och den professionella karriären började på allvar
när den berömda portugisiska gitarristen och kompositören Mário Pacheco
uppmanade honom att sjunga i hans Clube de Fado i Lissabon. Under fyra års tid
turnerade António flitigt runt om i Portugal med Clube de Fado och nådde stora
framgångar.”
António
Zambujo har sällskap av Ricardo Cruz, kontrabas, Bernardo Couto, portugisisk
gitarr, José Miguel Conde, klarinett, João Moreira, trumpet, samt
Marcos Alves, slagverk.
António
Zambujos första album heter O Mesmo Fado
(SPA), som jag lite fritt översätter till ”samma gamla fado”. Dock är det inte
samma gamla fado som Zambujo har bjudit på i fortsättningen. Han har en ”modern”
framtoning och rör sig gärna i fadons utkanter. Han är inte ensam om att närma
sig brasiliansk musik eller folkmusik från hemregionen Alentejo, men gör det
mer än de flesta. Ofta experimenterar han med udda arrangemang och instrument
om normalt inte hör hemma i fadon, vilket också framgår av musikerna som följer
med till Sverige – klarinett, trumpet och slagverk är inga vanliga
fadoinstrument. Dessutom är hans sångsätt ovanligt. Medan många sångartister
sjunger med energi och går i närkamp med orden, har António Zambujo ett sångsätt
som är mycket avspänt och till och med kan uppfattas som sävligt, lojt. Han har
en behaglig röst och ett ledigt scenuppträdande.
António
Zambujo har sjungit i Sverige tidigare. Säkert har han sin publik i vårt land,
och han är givetvis välkommen tillbaka. Det vore också roligt om
konsertarrangörer upptäckte och tog hit några av de andra ledande manliga
sångartisterna inom dagens fado, som till exempel Pedro Moutinho, Gonçalo
Salgueiro eller Ricardo Ribeiro.
Här
är ett smakprov på António Zambujos musik:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar