Gulbenkianmuseet är Lissabons mest kända museum. Det
är uppkallat efter Calouste Gulbenkian (1869–1955), en armenisk-engelsk affärsman
som blev kopiöst rik på att förmedla olja från Mellanöstern till Västeuropa
genom sina bolag. Gulbenkian var filantrop och tidigt engagerad i många projekt
med skolor, kyrkor och sjukhus. Han tillbringade sina sista år i Portugal och tog
själv initiativ till Gulbenkianstftelsen som bildades 1956. Den privata
stiftelsen stöder konst, kultur, utbildning och vetenskap runtom i världen. I
Lissabon finns inte bara museet och stiftelsen uppkallade efter Gulbenkian utan
också ett Gulbenkianbibliotek. En symfoniorkester är också knuten till
stiftelsen.
Gulbenkianmuseet är egentligen två museer. De ligger
nära tunnelbanestationen São Sebastião några minuters resa med metron från
Lissabons mest centrala område. Museerna ligger i ett lummigt parkområde med
fågeldammar, en vacker och rofylld vilopunkt i en stad som annars har ont om
parker i sina centrala delar. Det ena museet ägnas modern konst och visar ofta
specialutställningar; jag skrev om en sådan med konstnären José Escada i
bloggen den 11 januari i år. Museet med äldre samlingar är lite större och
mycket internationellt inriktat. Vill man se äldre portugisisk könst får man
söka på andra håll. Här ligger tyngdunkten på Europas kulturhistoria.
Men museet börjar, för den som går den avsedda vägen i ungefär kronologisk ordning, i Asien med ett stort antal gamla föremål. Dock är Gulbenkian inget arkeologiskt museum och fynd från antiken saknas. Den persiska vasen nedan är från cirka 1200.
Portugal och inte minst Lissabon är känt för
kakelarbeten som finns på många husväggar och på Museo Nacional dos Azulejos
(se bloggen den 7 december 2015). Att kakelarbetenas mönster inspirerats av
kulturerna i Mellanöstern är välbekant och bekräftas av några verk på
Gulbenkianmuseet, till exempel detta från Turkiet och en tid som i Europa var
medeltid:
Den äldsta sektionen innehåller många föremål från
Turkiet, och det är troligt att de ingick i Calouste Gulbenkians egen samling
av konstföremål. Han var verksam i Turkiet under många år. Både tallrikarna och
vasen nedan är från 1500-talet.
Från 1500-talet kommer också träskulpturerna
föreställande jungfru Maria och aposteln Johannes. Konstnären är okänd och kommer
från Swabien, det vill säga ett område i sydvästra Tyskland.
Porträttet av Sara Andriesdr är målat av holländaren Frans Hals
omkring 1626.
Medan Kentaurernas
kärlek är gjord av flamländaren Pieter Paul Rubens ett tiotal år senare.
Holländaren Jacob van Ruisdael var en tidig
landskapsmålare. Kyrka i flodlandskap
är från 1660-talet.
Fransmannen Jean-Marc Nattier har gjort porträttet av
Madame de la Porte, och detta porträtt är från mitten av 1700-talet.
Gulbenkianmuseet rymmer inte enbart konst i form av
måleri och skulptur. Här finns också guld- och silversmide, möbler, gobelänger,
klockor och prydnadsföremål. Det ger kort sagt en inblick i vad för slags lyx
de allra rikaste kunde omge sig av förr i tiden.
Museet har flera verk av den venetianske
1700-talsmästaren Francesco Guardi. Som Canal
Grande och Rialtobron från omkring 1780.
Quilleboeuf, Seines mynning är från 1833 men ger de
flesta ett mycket modernare intryck. Engelsmannen William Turner i en typisk målning.
Porträtt av Henry Michel Levy målades av fransmannen Edgar Degas 1878.
Tio år äldre är Båtar
av Claude Monet, en av tre Monetmålningar som hänger sida vid sida.
Jean D-Aires, Burguês de
Calais heter
den stora skulpturen av Auguste Rodin.
Pojke blåser såpbubblor av Édouard Manet får bli sista
målning här. Modernare konst än så är finner man inte i byggnaden med äldre
konst på Gulbenkianmuseet.
Väl ute ur lokalen, i närheten av kaféet som tillhör
museet, finns emellertid ett par modernare skulpturer. En av dem är Henry
Moores Spindle Piece.
Målningarna i detta blogginlägg är fotograferade med
en vanlig mobiltelefon i befintligt ljus. De ser självfallet bättre ut i
verkligheten. En del är lite beskurna i kanten, oftast för att ta bort den
skugga som ramen lägger in i bilden.
Förhoppningsvis kan bilderna ändå inspirera till ett
besök på Gulbenkianmuseet. Det är stort, men inte så väldigt att man kan
tillbringa dagar där eller måste välja ut bara en del av det om man har ont om
tid. Ett besök på ett par tre timmar torde räcka för de flesta, och då hinner
man ta en kopp kaffe och kanske i promenad i parken också.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar