En gång i tiden ville visionära planerare och
politiker göra Stockholm till Framtidens stad och öppna den för den moderna
tidens främsta hjälpmedel, bilen. Motorleder skulle dras in i stadens centrum.
Den gamla bybyggelsen skulla trängas tillbaka för vägar, parkeringsplatser och
parkeringshus. Bebyggelsen i samband med den så kallade cityregleringen, då två
tunnelbanelinjer bands samman vid T-centralen och Gamla stan, vittnar om att ett
förverkligande av planerna påbörjades men inte verkställdes fullt ut. Att så
inte skedde är väl de flesta nöjda med i dag. Varför det inte skedde är en annan fråga, och man kan misstänka att
svaret mera har att göra med bristande resurser än en tillnyktring av det
politiska omdömet.
Cykelturister i Amsterdam. |
Stockholm är en trevlig stad att promenera i, åtminstone
på många håll. Med en mängd cykelvägar har framkomligheten för cyklister ökat
avsevärt, liksom antalet cyklister. Den som vill korsa Skeppsbron i rusningstid
får passa sig för den skara cyklister som snabbt kommer rullande nedför backen
från Söder till Gamla stan. Men många av de andra cykelbanorna är ganska
ödsliga. Den som promenerar där kan känna sig säker och behöver inte oavbrutet se
upp.
Gamla stan, Amsterdam. |
Bilarnas framfart i stadskärnorna har avstannat eller
bromsats i många andra städer än Stockholm. Det lär vara en internationell
trend att fotgängare och cyklister tar över mer och mer av stadskärnorna. Och
det är säkert välkommet för alla som vill bedriva en näringsverksamhet med
butiker, restauranger, kaféer, gallerier etc. där. Om folk inte hann stanna
till och se sig omkring skulle sådana verksamheter få det svårt.
Den som för några dagar byter ut Stockholm mot
Amsterdam kan tro sig förflyttad till ett futuristiskt scenario där
utvecklingen skenat iväg längre än någon annanstans. För i Amsterdam härskar cyklarna
och cyklisterna. Intrycket av de tusentals cyklar som står uppställda utanför
centralstationen är smått absurt. Och sedan finns cyklarna överallt där det kan
finnas cyklar. Det är mycket lätt att tro på uppgiften att de finns fler cyklar
än invånare i Amasterdam – cirka en miljon är de, cyklarna. En guide på en
rundtursbåt skämtar om de tre meter djupa kanalerna i staden: en meter gyttja,
en meter vatten och en meter cyklar.
Även om man ser cyklar uppställda överallt där cyklar
kan få plats, så finns det förstås också cyklar som används. För den som
promenerar i den vackra staden – och gångtrafikanter är det heller ingen brist
på – gäller det att vara uppmärksam. Cyklarna är tystare än bilar, bussar och
spårvagnar, och en fotgängare kan tro sig attackerad av tvåhjulingar från alla
håll. På cyklarna finns trafikanter av alla tänkbara slag, åldrar, yrken och
utseenden. Cykeln som transportmedel används tydligen inom alla
samhällsgrupper. Och i en platt stad som Amsterdam är den bekväm. Men att hitta
en plats att ställa ifrån sig cykeln på kan vara en utmaning.
Förr i tiden, då utlandsresor var mer exklusiva än i
våra dagar, kunde de som återvänt från andra länder vittna om att folk där kör bil
som galningar. I Italien körde man som galningar. I Frankrike också, och i
Spanien, och så vidare. Under det korta besöket i Amsterdam slås jag av att
biltrafiken faktiskt är försynt. Man kör inte särskilt tätt, snabbt eller
bullrigt. Bilar finns naturligtvis i tillräcklig mängd. Men då Amsterdamborna
tar sig fram väljer de att cykla eller promenera eller åka spårvagn.
Kanske är det Amsterdams tusentals cyklister, plus
alla som går till fots eller åker kollektivt, som visar hur Framtiden stad kan
se ut – väldigt olik de bilparadis som 50- och 60-talets planerare och
visionärer hade i huvudena och på ritborden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar