23 januari 2019

Sydostasiens förändring med fotografens ögon

Två fotografer från Sydostasien, Lim Sokchanlina från Kambodja och thailändaren Dow Wasiksiri, ställer ut på konst- och kulturcentret i Bangkok. Förmodligen är det en tillfällighet att båda fotograferna ställer ut bilder som domineras av byggnader. De är folktomma, lite ödsliga. Med sina bilder berättar de ändå om sina länder.


För Sokchanlina, född 1983 och verksam också med video och installationer, finns ett tydligt samtidskommenterande syfte. Jag citerar direkt från informationstexten kring utställningen. 



His photographs represent the complexities of many issues in the economy, society, culture and environment that reflect the ongoing development in Cambodia and neighbouring countres.

National Road No. 5 (2015) is a series of photographs that record destruction of homes and settlement on the Thai-Cambodian border sponsored by Japanese construction in the name of development. Wooden shacks with corrugated sheets sliced in half are like shattered paradise shared by neighbouring countries.

His photographs portray a range of domestic structures in transitional phases. In some cases the road has crept to the edge of the dwelling, in others the building has been cut in half, or demolished. Lim’s landscapes seem to record a past, present, and future at once …





Dow Wasiksiri är en mer rutinerad fotograf, född 1956, med flera separatutställningar bakom sig, även i utlandet. Med bildserien Quiet Encounters har han velat skildra ”peri-urban”-motiv runtom i hemlandet. ”Peri-urban” brukar översättas ”stadsnära” och syftar på områden som inte är riktig landsbygd men heller inte stad. ”For Dow, this raw mixture of development blurs the space between urban and rural”, enligt informationstexten. Som vidare säger, bland annat:



The artist took to photographing the peri-urban landscapes while travelling around the country that he encountered along the way between the places he was visiting. /…/ He doesn’t make judgements about what it looks like. Instead he lingers quizzically at scenes we tend to glance by without noticing. Through these photographs he wants to ponder on the tastes and lifestyles that have led Thai society to change our landscapes in this way.

Både Lim Sokchanlina och Dow Wasiksiri vill med sina bilder fånga dagens tillstånd i länder i Sydostasien som genomgår stora förändringar. Lyckas de? Det är närmast en fråga för dem som bor i dessa områden och själva är delaktiga i förändringen. För oss som kommer utifrån har bilderna emellertid en atmosfär, en stämning som är fängslande. Bilderna från Thailand är lite mera spretiga i motiven än de från Kambodja. Skillnaderna i levnadsstandard i det thailändska samhället och kontrasterna mellan kulturer som möts är påtagliga, något som möjligen blir särskilt uppenbart i områden som varken är landsbygd eller stadslandskap.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar