Liksom vid det förra
årsskiftet sammanfattar jag här det gångna fadoåret utifrån de skivor med
nyinspelad fado som utkommit. I översikten ingår alltså inte skivor med
återutgivningar, bland annat av Armandinho,
Hermínia Silva och Fernando Farinha, som kommit under
året. Undantagna från listan är också António
Zambujos Até Pensei Que Fosse Minha
(Universal) och Carminhos Canta Tom Jobim (Parlophone) eftersom de
inte innehåller fado. En reservation ska också göras för Tânia Oleiros Terços de Fado,
som är helt nyutgiven och ännu inte har anlänt; jag kommer att ta upp den längre fram.
Listan över de bästa albumen med nyinspelad fado baseras
naturligtvis på mina åsikter. Sammanfattningsvis kan sägas att 2016 var ett bra
fadoår om man dömer efter skivutgivningen. Jag har tagit upp alla albumen
tidigare i bloggen och ger hänvisningar till de datum då mina mera utförliga synpunkter
publicerades. Här finns bara en kort sammanfattning under varje punkt. Som alla
topplistor börjar den bakifrån.
10. Fábia
Rebordão. Eu. Montepio.
Under 2016 utkom en
rad album som alla är hörvärda utan att vara sensationella, till exempel av Racquel Tavares, Diamantina, Carla Pires,
Maria do Ceo, Cláudia Leal och Maria Armanda.
Att jag väljer Fábia Rebordão
framför dem är närmast en tillfällighet. Men jag tycker det finns anledning att
uppmärksamma en sångerska som utvecklats mycket positivt mellan den ganska
trista debutskivan A Oitava Cor
(iPlay) och denna nya cd. 27 oktober.
9. Fado de Coimbra. Clássicos. Fado ao Centro.
Coimbras fado har främst blivit
känd genom äldre sångare som 20-talets António
Menano eller de stora namn som debuterade på 50-talet, Fernando Machado Soares och Luíz
Goes. Denna skiva är den senaste i en ganska kort rad som visar upp vad
coimbrafadons bästa artister förmår i dag. Och de hävdar sig väl gentemot sina
historiska förebilder. 17 februari.
8. António, Paulo och
Ricardo Parreira. Guitarra Portuguesa. HM Música.
Portugisisk gitarr av god
klass med bröderna Ricardo och Paulo Parreira samt deras far António Parreira.
Bröderna spelar mest standardnummer medan António Parreira också framträder som
kompositör. 12 april.
7. Ricardo Ribeiro. Hojé
É Assim, Amanhã Não Sei. Parlophone/Warner Music.
Ricardo Ribeiro är ett
pålitligt namn och en av de bästa sångarna i dagens fado. Tidigare har han mest
framträtt som en övertygad traditionsförvaltare, men på denna skiva finns en
viss nyorientering, dock utan att musiken upphör att bära fram fadons uttryck
och känsla. En av Ribeiros bästa skivor. 9 maj.
6. Joana Amendoeira. Muito
Depois. CNM.
Joana Amendoeira är en av de
bästa fadosångerskorna i dag, men utan att utmärka sig för en stark röst eller
vokal ekvilibristik. Hennes vänliga, nyanserade och innerliga tolkningar ger
henne en särprägel som är svår att motstå. Denna skiva är kanske inte helt i nivå
med henne bästa album Sétimo Fado
(Nosso Fado), men bra nära. 6 april.
5. Helder Moutinho. O
Manual do Coração. Sony Music.
Dagens fadoscen skulle vara
mycket torftigare utan de tre bröderna Moutinho, alla bland de ledande manliga
sångartisterna i dag. Helder Moutinho är mellanbrodern (Camané är äldst) som svarar för en helt övertygande insats på denna
skiva. Även om jag sätter hans förra album 1987
(HM Música) något högre.
3. Gisela João. Nua.
Montepio.
En fantastisk sångerska med en
egen, originell röst återkommer med en stark produktion där traditionell fado
har en framträdande roll och den mörka, lite beslöjade stämman ger musiken
kraft och intensitet. Kanske är Gisela
João den största begåvning som kommit fram inom fadon sedan Carminho. 27
december.
3. Pedro Moutinho. O Fado em Nós. Uguru/Pedro Moutinho.
Yngst i brödratrion Moutinho,
men knappast minst som artist. Pedro Moutinho sjunger mjukare, mera lyssnande
och ömsint än sina bröder, åtminstone på skiva. Hans nya album är i klass med
hans två närmast föregående. Det är vacker, traditionellt orienterad fado med
en allvarlig och engagerad grundhållning. Pedro Moutinho får dela tredjeplatsen
med Gisela João. 25 mars.
2. Cristina Branco. Menina.
Universal.
Ambitiös och föga
publikfriande är Cristina Branco en imponerande artist som alltid har en genomtänkt
idé bakom sina album och lika regelbundet sjunger med enastående precision och
omsorg. Sofistikerad fado, om man så vill, och kanske inte puristens
uppfattning om vad fado är. En unik röst som trots en lång meritlista inte vilar
i sökandet efter nya uttryck. 18 oktober.
1. José Manuel Neto. Tons
de Lisboa. Egeac/Museu do Fado.
Hans
gitarrspel finns på massvis med skivor, alltid som lyhörd ackompanjatör till olika
sångare. När han nu efter många års praktik ger ut en soloskiva blir det
tydligt som många länge misstänkt: att José Manuel Neto är oöverträffad på
portugisisk gitarr i dag och även bör räknas till de största historiskt, detta
trots att konkurrensen är avsevärd. Vill man bara skaffa sig en skiva med
portugisisk gitarr som den kan spelas i dag, så bör det vara denna. 7 juli.
Förnämligt med din sammanfattning Ulf, tack. Jag lär skaffa Neto. Giselas innerliga, mörka Voltaste, och hennes video, blev jag tidigt såld på :-) / DiJanneh
SvaraRaderaVoltaste finns på hennes första album. Det här nya är snarast ännu bättre. Hoppas du kan få tag på Netos skiva – det är inte alltid så lätt härifrån.
SvaraRadera