Sångerskan Cristina
Branco hade konsert på Södra teatern i Stockholm den 22 mars. För vilken
gång i ordningen? Svårt att säga – jag har hört henne på samma scen fem eller
sex gånger tidigare. Hon lanseras som fadosångerska, och det är hon. Men Cristina
Branco är annorlunda än den fado som man hör till vardags på Lissabons fadoställen.
Där härskar den traditionella fadon och äldre standarnummer – det är praktiskt
taget allt man hör, med någon överdrift. Denna musik som är så förankrad i
traditionen förtjänar förstås att återanvändas och förvaltas, och det är sannerligen
ingen brist på förvaltare. Däremot ser det mera tveksamt ut för ny repertoar
inom fadon.
Av de många nya artister som framträtt inom fadon
sedan 90-talet är det Cristina Branco som lanserat mest nytt material, i
särklass. Det har skett på en rad tematiskt sammanhållna album. Konserten på
Södra teatern presenterade det mesta som finns på den nya skivan Menina (Universal), presenterad i denna
blogg den 18 oktober 2016. Här har Cristina Branco vänt sig till nya, unga
poeter och kompositörer för att skapa sånger som emellanåt är knepiga inte bara
för sångerskan utan även för publiken. Cristina Branco skulle lätt ha kunnat väcka
jubel från publiken direkt genom att inleda med några anslående standardnummer,
men nu fick publiken vänta över halva konserten innan Ai, Esta Pena de Mim (det enda standardnumret på skivan) dök upp,
och sedan kom snart Miguel Ramos Água e
Mel. Konserten avslutades med Fado
Menor i den textversion som Amália
Rodrigues sjöng, Os Teus Olhos São
Dois Círios.
Nu ska man inte överdriva svårigheterna med att möta
nytt material. Den betagande, mjukt lyriska Alvorada
har en omedelbar attraktionskraft, vilket musikerna uppenbart var medvetna om
eftersom konsertversionen var rejält uttänjd jämfört med inspelningen. Jorge Cruz har skrivit Boatos, en rolig och medryckande sång om skvaller och hur det sprids. Mário Langinhas fina komposition till António Lobo Antunes-dikten Quando Julgas Que Me Amas försatte
publiken i ett tillstånd av andlös koncentration och uppmärksamhet. Här skulle
den berömda knappnålens fall mot golvet ha varit klart störande. Detta är ett av
de tillfällen då Cristina Brancos musik närmar sig den klassiska romansen, en
förnyelse av fadon som hon är tämligen ensam om. Den kammarmusikaliska tonen
understyks av lätta, luftiga arrangemang som genomförs under perfekt samspel
mellan komptrions Bernardo Couto,
portugisisk gitarr, Luís Figueiredo, piano, och Bernardo Moreira, konrabas.
Cristina Branco skapar nya utmaningar åt sig med skivor
och konserter. Det mest betydelsefulla är tydligen inte publikens omedelbara
gensvar utan en fortgående försöksverksamhet för att vidga fadons uttryck. Det
framgår också av den intervju jag gjorde med sångerskan som publicerades i
bloggen den 17 februari 2015. Ett citat:
Strävar du efter att vidga fadons musikaliska uttryck
genom att sjunga sånger som är mer komplicerade än traditionell fado och
standardnummer?
– Alltid! När man lämnar den bekväma zonen och vågar se
dess bräcklighet tycks en ny värld öppna sig för en. Jag hänger mig åt det och
normalt försöker jag ha parallella projekt på gång som hjälper mig på vägen.
Alla som har hört Cristina Branco på skiva vet att hon har en
vacker lyrisk sopranröst med fantastisk bärighet. Musiken är sofistikerad, välarrangerad,
elegant och tekniskt mycket säker. På konsert tillkommer sångerskans sceniska
utstrålning, behagfulla kroppsspråk och lika koncisa som träffade
presentationer. En Brancokonsert är dock mera än en uppvisning. Här finns det
för fadon typiska samspelet mellan ord och ton, en intensitet och övertygelse om
att de ord som sjungs är verkligt viktiga. En strimma av lidelse och energi
under en flott yta. Jag har en stor respekt för Cristina Branco för hennes
integritet och seriösa utforskning av fadons uttryck i dess gränstrakter mot
det okända, men ännu mer för de enastående resultat hon kan prestera. Och några
uppstod definitivt under konserten på Södra teatern.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar