Med
detta inlägg avslutar jag ”Recensioner i repris”. Däremot kommer jag att
återkomma till fado på skiva på olika sätt. Dessa recensioner publicerades
ursprungligen i tidskriften Lira.
Ercília
Costa
As
Primeiras Gravações 1929–1930 (2009)
Tradisom
****
Maria
Alice
As
Primeiras Gravações 1929–1931 (2009)
Tradisom
****
Det
stegrade intresset för fado har lett till en omfattande återutgivning av musik
från 1950- och 60-talen. Men det är sällsynt med återutgivningar från fadons
första storhetstid på skiva, åren kring 1930. Dessa cd är välredigerade utgåvor
med 20 spår vardera. Ercília Costa (1902–85) blev med stöd av gitarrlegenden
Armandinho snabbt en berömdhet och gjorde stora turnéer i bland annat Brasilien
och USA. Maria Alice (1904–97) var en av de populäraste sångerskorna kring
1930, både i Portugal och Brasilien. De var båda bra sångerskor som sjöng med
klara, distinkta röster och starkt uttryck. Ljudet är hyggligt med tanke på
inspelningarnas ålder. Möjligen är Costa snäppet bättre, men hennes
inspelningar från 1930 har tidigare utgivits på cd, så Maria Alice är minst
lika välkommen. För den som vill lära känna äldre fado är de här albumen av
stort värde, men en lika god anledning att lyssna till dem är den utmärkta
musiken.
Joana Amendoeira
Amor Mais Perfeito (2012)
CNM
****
På sitt åttonde album hyllar Joana
Amendoeira gitarristen José Fontes Rocha (1926–2011), som spelade med
fadodrottningen Amália Rodrigues och under senare år ofta med Joana Amendoeira
själv. Han är en av fadons mästare på portugisisk gitarr och dessutom en bra
sångkompositör, vilket framgår av denna cd där alla de tretton sångerna är
komponerade av Fontes Rocha till texter av välkända fadopoeter. Hans mest
berömda sånger Trago fado nos sentidos
och Até que a voz me doa saknas dock
i detta urval.
Sångerskan kompas smakfullt och lyhört av brodern Pedro
Amendoeira, portugisisk gitarr, Rogério Ferreira, spansk gitarr, och Paulo Paz,
kontrabas. Som vanligt sjunger Amendoeira med en varm och smidig röst,
omsorgsfull texttolkning och säker musikalitet. Fado blir hos denna sångerska
aldrig särskilt tragisk eller dramatisk. Musiken är vänlig och innerlig, en
mild melankoli skymtar fram då och då i en övervägande lugn och positiv fado.
Denna cd håller samma klass som den närmast föregående, Sétimo Fado från 2010, som jag ändå värderar lite högre på grund av
större variation och generösare speltid.
Katia
Guerreiro
Os
Fados do Fado (2010)
JBJ
& viceversa
****
Katia
Guerreiro har på fyra tidigare cd presenterat traditionell fado och nyskrivet
material till ambitiös poesi. Denna nya cd är något annat: en samling välkända
sånger som andra har lanserat. Att ge ut ”covers” kan vara riskabelt, men Katia
Guerreiro lyckas verkligen göra något eget av sångerna, som förknippas med
bland andra Amália Rodrigues, Carlos Ramos, Tristão da Silva och Hermínia
Silva. Särskilt i långsammare tempon leder hennes omsorgsfulla och nära
texttolkning till en ovanlig innerlighet – exempel är Procuro e Não Te
Encontro, Nem às Paredes Confesso och Há Festa na Mouraria.
João Veiga på spansk gitarr och Rodrigo Serrão på bas är hennes vanliga
kompmusiker, medan Paulo Valentim på portugisisk gitarr bytts ut mot Guilherme
Banza, vilket ger en mjukare klangbild. Med den går väl ihop med den avspända
stämningen på skivan, som påminner om det välvilliga lugnet efter en
framgångsrik konsert, då publiken väntar på extranumren. Och här är de, på en
välgjord och njutbar cd.
Carminho
Alma
(2012)
EMI
Music Portugal
*****
Sångerskan
Carminho, som gjorde en fantastisk skivdebut 2009, återkommer nu med ett album
som har vissa likheter med debuten. Även nu producerar Diogo Clemente, som
spelar spansk gitarr tillsammans med Marino de Freitas på basgitarr och fem (!)
mästare på portugisisk gitarr av vilka Bernardo Couto och José Manuel Neto
förekommer mest. Sångerna är traditionella fados, sånger ur andra artisters
repertoar, lite brasilianskt och resten nyskrivet. Den musikalitet, energi,
närvaro och inlevelse som sångerskan visade på sin debutskiva finns här också –
men både repertoaren och uttrycksregistret är något bredare. Ömsint och lugn är
Chico Buarques och Edu Lobos Meu Namorado, i övrigt finns det mesta från
rustik rytmkänsla till intensivt uttrycksfulla sånger där Carminho med sitt
lite slingrande sångsätt borrar sig in i texten och skapar en rikt varierad
melodisk linje, med säker känsla för form och balans. Bara i början av sin
karriär är hon för mig den mest spännande och kreativa rösten i dagens fado,
med rötterna i en lång tradition som hon för in i en helt samtida musik. Detta
album förvandlar en starkt lovande sångerska till en mästare.
Amália
Rodrigues
Amália
Nossa 1920–1999 (12 cd) (2009)
Tugaland
*****
Under
sin halvsekellånga karriär gjorde Amália Rodrigues massvis med inspelningar som
har kommit i ett otal nyutgivningar under åren. Denna nya antologi bör vara av
intresse även för den som redan har en del av sångerskan. För ett pris
motsvarande två vanliga cd får man här tolv stycken, tematiskt indelade, med
utförliga och initierade kommentarer av experterna Rui Vieira Nery,
musikvetare, och Vasco Graça Moura, poet. Ett fint bildmaterial ingår, liksom
alla texter. Men allt är på originalspråket enbart. Albumet domineras av
studioinspelningar av fado med portugisisk och spansk gitarr, men här finns
också sånger med orkester, publikupptagningar, filmmusik och ett par dussin
spanska, latinamerikanska och franska sånger.
Antologin
ger ingen helhetsbild av Amália Rodrigues musik eftersom den består av
inspelningar från 1945 till 1958 och mycket av hennes viktigaste musik kom till
senare. Men även en Amália i halvfigur är en enastående uttolkare av fado. Med
sin röst, sångteknik, musikalitet, kreativitet och förmåga att levandegöra en
text är hon en av det förra seklets allra största sångerskor. Standarden är
genomgående hög och jämn, även vad gäller gitarristerna och det melodiska
materialet. Amálias berömmelse vilar inte på tillfälliga lyckträffar; tvärtom
levererade hon i många år mästerstycken på löpande band – och många finns med
här. Att lyssna igenom dessa 134 inspelningar är inte bara njutbart, utan också
lite rörande. Man förstår varför hon ständigt nämns som en förebild av yngre
musiker. Vilken sångerska hon var!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar