Skeppar Karls gränd har haft sitt namn sedan slutet av
1500-talet. Det är en i raden av gränder som förbinder Österlånggatan med
Skeppsbron i Gamla stan. Där bodde en skeppare som hette Karl i ett hus som han förvärvade 1564. Mer vet man inte om honom.
Skeppar Karls gränd. |
Carl Herrman
Tidelius (1854–1927) var lärare vid Maria skola mellan 1881 och 1914.
Han var också verksam inom Sällskapet Barnavännerna och känd för sin
hjälpverksamhet. Tidigare elever uppskattade honom så mycket att de bildade ett
sällskap med uppgift att hedra hans minne, och det var myndighetsuppvaktningar
från sällskapet om att en gata skulle uppkallas efter läraren som till slut
resulterade i att så blev fallet. En minnestavla finns uppsatt på ett av husen
vid Tideliusgatan. Bland alla författare och grevar och baroner som namngett
Stockholms allmänna platser är Tidelius en lite udda individ; en vanlig lärare
som hans elever ansåg vara så unik att han förtjänade en egen gata. Den ligger
nära Ringvägen, inte långt från Rosenlundsgatan.
Tideliusgatan. |
Geijersvägen har förstås fått sitt namn efter Erik Gustaf Geijer (1783–1847), som kom
från Värmland, son till en bruksherre. Geijer var en av 1800-talet viktigaste
kulturpersonligheter med en mångsidig begåvning som författare, poet, filosof,
tonsättare och historiker. Bland mycket annat var Geijer professor i historia
vid Uppsala universitet, i flera omgångar rektor för samma universitet samt
medlem i Svenska akademien. I svensk kulturhistoria finns det få personer som
haft så stort inflytande över samtidens tänkande. Geijer antecknade själv om
sina intressen: ”Med fem saker har jag befattat
mig – ivrigt, om ej med framgång – filosofi, historia, vältalighet, poesi och
musik. Det är de fem fingrarna på min hand, vilka jag i ärlig slöjd uppövat och
av vilka jag ej vill uppgiva någondera.”
Geijer framträdde först som konservativ nationalist. Han var
en av de drivande krafterna i Götiska förbundet och grundade dess tidskrift Iduna. Den beskrivs i Wikipedia så här:
”Tidskriften blev romantikens första riktiga
organ i Sverige, och föreningen samlade dåtidens stora konstnärer i alla fack
och en stor del av den intellektuella eliten. Syftet med själva föreningen var
att bryta upplysningens makt över kulturen och återknyta de kulturella banden
med Olof Rudbeck d.ä. och den hyperboreiska och göticistiska traditionen, varav
namnet. Han ingick i förbundet till 1817, då ett gräl med Pehr Henrik Ling
ledde till att Geijer lämnade det.”
Geijer blev emellertid inte
konservatismen trogen. Mycket uppmärksammat blev hans ”avfall” 1838 då han
anslöt sig till liberalismen. En fråga som han ägnade stor energi var slaveriet
i den svenska kolonin St. Barthélemy i Karibien, och det är till en del Geijers
förtjänst att det avskaffades 1845. Liberalismen var vid denna tid, innan någon
socialism hade etablerats, en radikal och omstridd ideologi.
Det var länge sedan, och
Geijer lever i våra dagar främst vidare tack vare sin litteratur. Patriotiska
dikter som Odalbonden och Vikingen, präglade av tankegångarna inom
Götiska förbundet, har i dag få läsare. Men hans kortare dikter tycker jag
fortfarande är läsvärda. På nyårsdagen
1838, som anses förebåda hans skifte av politisk ideologi, är väl den mest
kända.
Ensam i bräcklig farkost vågar
seglaren sig på det vida hav;
stjärnvalvet över honom lågar,
nedanför brusar hemskt hans
grav.
Framåt! – så är hans ödes bud;
och i djupet bor, som uti
himlen, Gud.
Geijer tonsatte själv en del
av sina dikter. Hans musik är värd en närmare kontakt. Utöver de tonsatta
dikterna finns riktigt fin kammarmusik av Geijer.
Mäster Samuelsgatan är lång
gata som går rakt igenom Stockholms centrum på Norrmalm. Gatan är uppkallad
efter Samuel Benedicti Hammarinus,
död 1667. Han var kyrkoherde i Klara och
Bromma församlingar och skildras som en hänsynslös men också duglig person. Han
avsattes 1663.
Bakgrunden var att en av hans pigor på gården i Bromma i ett
anfall av svårmod hade tagit livet av sig genom hängning. Ingen vågade skära
ner kvinnan eftersom det var en uppgift för bödeln. Men Hammarinus skar ner
henne. Han ansågs då ha givit sig in på bödelns arbetsområde och solkat sitt
prästerliga ämbete. Saken behandlades i flera instanser med resultatet att
Hammarinus blev avsatt. Tack vare kunglig nåd fick han senare möjlighet att
återta prästyrket, men kyrkoherde blev han aldrig mer.
Mamsell Josabeths trappor
förbinder Tjärhovsplan med Stigbergsgatan på Söder. Mamsellen ifråga hette Josabeth Sjöberg (1812–82) och bodde
hela sitt liv på Söder, men flyttade flitigt mellan olika adresser. Hennes tolv
bostäder och deras omgivningar har hon förevigat på akvareller som nu förvaras
på Stadsmuseet.
Mamsell Josabeths trappor. |
Gambrinusgatan – nog låter
det som om den är uppkallad efter någon person som hette Gambrinus?
Men gatan har fått sitt namn efter Gambrinusbryggeriet,
som på 1880- och 90-talen låg på Bergsgatan på Kungsholmen. Bakom det namnet
finns emellertid en mytisk figur från flamländsk folklore, en kung som ska ha
uppfunnit öl. Hur denna flamländske gestalt hittat till Kungsholmen är
gåtfullt. Kanske var det helt enkelt så att bryggeriet drevs eller ägdes av en
invandrad flamländare. Hur som helst finns inte längre något Gambrinusöl att
smaka, men namnet lever vidare i gatan, som är en kort tvärgata till
Hantverkargatan.
Gambrinusgatan i all sin glans |
Fler gatu- och platsnamn efter
personer längre fram.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar