15 april 2016

Höjdpunkter inom fadon (6). Amália Rodrigues, Perseguição (1945)


Många, många av de sånger som Amália Rodrigues (1920–99) lanserade har blivit standardnummer och sjungs av en mängd andra artister. Men det hände också att Amália Rodrigues tog upp sånger som lanserats av andra. Så är det med Perseguição, som först presenterades av sångerskan Maria Alice (1904–96) på en inspelning som gjordes på 30-talet. Maria Alice var en mycket populär sångerska i slutet av 20-talet och under 30-talet, och hon hade en betydande publik även i Brasilien. Hon uppträdde i flera revyer på teaterscenen.

Maria Alice.

Perseguição komponerades av gitarristen Carlos da Maia med text av Avelino de Sousa. Den vackra melodin har blivit en traditionell fado som använts till många texter, exempelvis Maria Teresa de Noronha i As Minhas Penas och Camanés Mais um Fado no Fado. Då kallas melodin Fado Perseguição.


Amália Rodrigues första inspelning av sången är en av de tidigaste hon gjorde, en av de sexton som kom till under sångerskans besök i Brasilien 1945. Jag saknar uppgifter om kompmusikerna, men på portugisisk gitarr medverkar säkerligen Fernando de Freitas medan musikern på spansk gitarr får finna sig i att vara anonym här.

Amália Rodrigues.
De flesta anser nog att Amália Rodrigues inspelning är betydligt överlägsen Maria Alices. Här tar jag med även denna. Kompmusikerna på denna version är okända; möjligen är det Carlos da Maia på portugisisk gitarr. Observera att Maria Alice inte sjunger exakt samma text.

Se de mim, nada consegues,
Não sei por que me persegues
Constantemente na rua.
Sabes bem que sou casada
Que fui sempre dedicada
E que não posso ser tua.
Lá por que és rico e elegante,
Queres que eu seja a tua amante,
Por capricho ou presunção?
Eu tenho o marido pobre
Que tem uma alma nobre,
E é toda a minha paixão.

Rasguei as cartas sem ler,
Nem nunca quis receber
Jóias ou flores que trouxesses.
Não me vendo, nem me dou,
Pois já dei tudo o que sou
Com o amor que não conheces.

Här är Amália Rodrigues version:

Och Maria Alice kan man höra här:

Av mig kommer du inte att få någonting,
jag vet inte varför du förföljer mig
hela tiden på gatan.
Du vet att jag är gift
och att jag alltid är hängiven
och att jag inte kan bli din.
Bara för att du är rik och elegant
vill du att jag ska bli din älskarinna,
av en nyck eller av övermod?
Jag har en fattig man
som har en ädel själ
och han är all min passion.

Jag rev sönder breven utan att läsa dem,
och ville aldrig motta dem,
juvelerna och blommorna du lämnade.
Jag säljer inte mig själv, eller ger mig till någon
för att jag har givit allt som jag är
med en kärlek som du inte känner.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar