Joana Amendoeira. Muito Depois.
CNM. ****
Sångerskan Joana
Amendoeira börjar vid ännu rätt unga år likna en veteran. Hon hade bråttom till
studion i början av sin karriär och skivdebuterade som femtonåring. Sedan dess
har hon fortsatt att vara produktiv, och nu, när hon är 33, utger hon sitt nionde
album. Jag tyckte om de närmast föregående, À
Flor da Pele (2006), Sétimo Fado
(2010) och Amor Mais Perfeito (2012),
med ett extra plus för det mellersta. Muito
Depois är hennes bästa album, tillsammas med Sétimo Fado.
Joana Amendoeira har
en avsevärd rutin och tillhör sedan länge de mest uppmärksammade sångerskorna
på fadoscenen. Hon gör det inte i kraft av en särskilt märklig eller stark röst
eller vokal virtuositet. Rösten är varm, smidig och behaglig, och hon har redan
från sina första skivor visat upp en sångstil som är mjuk och innerlig. Detta har
i kombination med en vänlig och charmerande personlighet gjort henne uppskattad
av många.
Hon är passionerat
intresserad av fado och en kännare på området. Hon sjunger gärna traditionell
fado och därför är det överraskande att den nya skivan bara innehåller två
sådana (fast Verdes Campos, Verde Vida
av en Fernando Coelho är det
troligen också, melodin verkar mycket välbekant). Resten av materialet är
komponerat av musikerna omkring henne. Som brodern Pedro Amendoeira på portugisisk gitarr, Rogério Ferreira på
spansk gitarr och basisten António
Quintino. Samt pianisten Filipe
Raposo, gitarristen (spansk gitarr) Pedro
Jóia och sångaren Paulo de Carvalho,
som samtliga medverkar i enstaka spår. Joanas sambo, gitarristen (portugisisk
gitarr) Bruno Fonseca har komponerat
två sånger men medverkar inte själv på skivan. Den flitige Tiago Torres da Silva har skrivit åtta av de sexton texterna.
Sångerskan klarar av
både snabba och rytmiska nummer och mer lågmält intima och känslosamma. På
denna skiva är det den senare typen av sånger som dominerar. Här blir det i
bästa fall inte bara vackert utan också lite rörande, personligt och ömsint.
Ett exempel på detta är Quintinos Jasmin,
ett annat Ferreiras P’ra Mudar o Rumo à
Vida. Eller den lyckliga hyllningen till Lissabon, José Nizas Teu Lindo Nome.
Jag tror det är mycket svårt att sjunga med sådan känslosamhet och intimitet
och trovärdigt låta som om uttrycket bottnade i en äkta känsla. Detta är lite av Joana
Amendoeiras specialgren, och hon visar i flera av spåren att musik inte handlar
om uppvisning utan om kommunikation.
Dora Maria. Encontros. Distrirecords.
**1/2
Många nya sångerskor
kommer in i fadon, och Dora Maria är ytterligare en. Av utseendet att döma är
hon i 25-30-årsåldern och hon presenterar sig med en skiva med en positiv,
emellanåt lite schlagerlikande musik, mestadels glad och förnöjsam. Omgivningen
kan man inte klaga på – här finns Custódio
Castelo på portugisisk gitarr, João
Chora på spansk gitarr och Carlos
Menezes på kontrabas; några andra musiker tillkommer i enstaka spår.
Också på denna cd är
den traditionella fadon i klar minoritet. Här finns Carlos da Maias Fado Perseguição under namnet Vil Comédia, en av de svagare tolkningar
jag hört av denna vackra melodi, samt ytterligare någon. I övrigt nyskrivet,
och bland upphovsmännen hittar vi Pedro
Pinhal, Jorge Fernando och gitarristerna som kompar sångerskan.
Dora Maria har en ljus
sopranröst och en hygglig sångteknik; den enda brist jag kan höra är en viss
osäkerhet på höjden. Om man kunde mäta sång med måttband skulle man säkert
komma fram till att Dora Maria och Joana Amendoeira är ungefär likvärdiga. Ändå
är det för mig en väldig skillnad. Medan Joana på sitt låmälda sätt ofta förmår
förmedla en erfarenhet och en inlevelse så att lyssnaren uppfattar sig som personligen
tilltalad, tycker jag inte Dora Maria bottnar i orden hon sjunger på samma sätt.
Här saknas energi och övertygelse, och det förefaller som hon behöver hitta
sitt eget uttryck, låta texterna berätta hennes egen historia.
Sammanfattningsvis vill jag beskriva denna skiva som att den är ett steg på
vägen till något som kanske händer i framtiden – men avståndet till en angelägen
fado är ännu betydande.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar