António, Paulo och Ricardo Parreira. Guitarra
Portuguesa. HM Música. ****
Genom tiderna har det
funnits många skickliga musiker som sett till att den portugisiska gitarren har
blivit fadons karakteristiska instrument. Vid sidan av den vanliga rollen som
ackompanjatörer till sångartister har de ofta uppträtt som solister. Så kallade
guitarradas – här avses instrumentala
fadostycken även om ordet också betyder gitarrkonsert – brukar vara mycket
uppskattade vid konserter då sångartisten tystnar en stund och låter
instrumentalisterna ta över. Det finns också gott om skivor med portugisisk
gitarr i solistrollen.
Bröderna Paulo och Ricardo Parreira spelar på fadoställen i Lissabon och har båda gott
rykte som skickliga gitarrister. På skivan medverkar även deras far António Parreira, också han en mycket
kompetent musiker. De låter tämligen lika varandra. Möjligen har António
Parreira en lite lugnare framtoning och överlåter de mest virtuosa numren till
sina söner. De spelar sex stycken vardera, alltså sammanlagt aderton. António
Parreira spelar mest egna kompositioner medan sönerna håller sig till musik av
en rad av fadons mest bemärkta gitarrister, som Jaime Santos, Armandinho, Domingos Camarinha, Francisco
Cavalhinho, Fontes Rocha och José Nunes. Sju av styckena är variationsnummer där gitarristernas
tekniska handlag får fritt spelrum. Av kollegerna på spansk gitarr och basgitarr
kan särskilt framhållas Rogério Ferreira
(spansk gitarr), pålitlig och välkänd från många skivinspelningar.
Den portugisiska
gitarren duger till mer än fado, och gitarrister som exempelvis Pedro Caldeira Cabral och António Chainho har visat det med olika
närmanden till andra musiktraditioner som brasilianskt, indiskt, jazz eller
klassiskt. Men de tre Parreira gör inget sådant utan följer strikt den
insstrumentala fadons huvudfåra. Man bör alltså inte vänta sig några experiment
eller utflykter. Resultatet är intressant nog som det är. En väl tilltagen
speltid och genomgående fint gitarrspel gör den här skivan till en välkommen
nyhet.
Maria do Ceo. Fado. De Portugal a Galicia. Maria
do Ceo 2 cd. ***1/2
Maria do Ceo är en
rutinerad sångerska som varit med länge och har lagt ett tiotal album till sin
meritlista. Ändå kan man lyssna till fado i många år utan att höra talas om
henne. Något av de ledande namnen har hon inte blivit i Portugal, där hon förblivit
påfallande anonym. Skälet är så enkelt som att sångerskans familj flyttade till
Galicien när hon var liten, och där har hon förblivit. Galicien är den del av
Spanien som ligger just ovanför norra Portugal och så att säga hindrar landet
att nå fram till Biscayabukten. Detta nya album är en dubbel-cd som
uppebarligen är utgiven av Maria do Ceo själv, men med hjälp av en rad
sponsorer. Det är en prydlig utgåva som ser ut som en liten bok med skivorna i
fack i pärmarnas insidor. På den första skivan sjunger Maria do Ceo fado, på
den andra sånger från Galicien.
I fadoinspelningarna
kompas sångerskan av José Manuel Neto,
portugisisk gitarr, Miguel Gonçalves, spansk gitarr, och Fernando Campos Dono, basgitarr. Detta
är svårt att invända mot. Neto har demonstrerat sin lyhördhet och musikalitet
på massvis med skivor, och han är mycket bra här också, de andra gör heller
inte bort sig. Alla tre medverkar också på den andra skivan men kompletteras
där av ytterligare några musiker på olika instrument.
Fadoskivan inleds
mycket vackert med Voltarei à Minha Terra,
som är en textsättning av gitarrmästaren Armandinhos
Meditando. Detta är nog albumets
allra finaste spår. Maria do Ceo är en utmärkt sångerska med en behaglig röst
med god bärighet och en både avspänt och känsligt sångsätt. Personligen tycker
jag den kommer bäst till sin rätt i långsamma tempon, och därför är det lite
synd att fadoskivan innehåller flera snabbare nummer där hennes lediga sångsätt
skulle vinna på lite skarpare energiska anslag. Flera av sångerna är
standardnummer som Canção do Mar, Marcha do Centenário och Uma Casa Portuguesa. Alltigenom är det
kompetent, och det är mystiskt att Maria do Ceo inte har bliit ett större namn eftersom
hon etablerade sig som artist under en tid då konkurrensen bland sångerskor på
fadoscenen var mer beskedlig än nu.
På den andra skivan
sjunger hon alltså sånger från Galicien, i tre fall komponerade av henne
själv. Språket är galiciska, som påminner starkt om portugisiska, med med vissa
spanska inslag. Här finns tre folksånger och i övrigt nykomponerat material som
påminner både om folkmusik och populärmusik. Denna musik faller vid sidan av
rubriken; det är alltså inte fado men hörvärt ändå. Och för mig som utomstånde
lyssnare förefaller det som om Maria do Ceo känner minst lika starkt för dessa
galiciska sånger som för fadon.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar