27 maj 2016

Ny fado på cd

Hermínia Silva. Memórias do Fado. Tradisom. ****1/2


Sångerskan Hermínia Silva (1907–93) tillhör de stora inom 1900-talets fado. Hon hade en mycket lång karriär på ungefär ett halvsekel och var tidigt ute att spela in skivor, 1936. Silva är ett självklart namn i antologier med äldre fado och flera samlingar med hennes musik har utgivits under senare år. Då har det handlat om en blandning av äldre inspelningar och nyare, enligt min mening mindre intressanta, från 70-talet. Denna nya sammanställning innehåller enbart Hermínia Silvas äldre inspelningar från åren 1936–52, och flera av dem har tidigare inte funnits tillgängliga på cd. Utgåvan är värdefull av två skäl. Dels finns faktiskt inte särskilt mycket fado från den här tiden överhuvudtaget. Och tiden är viktig bland annat för att en hel del ännu levande repertoar togs fram då, inte minst för Hermínia Silva. Det är välkända sånger som Fado da Sina, Velha Tendinha, Lisboa Antiga och Rosa Enjeitada, som här finns med i de ursprungliga versionerna.

Hermínia Silvas särart som sångerska, hennes charm, självironi och glimt i ögat, är tydligare i dessa tidiga inspelningar. Hennes miljö var främst teatern, och utgåvan innehåller en förteckning över alla de revyer och operetter hon var med i genom åren, liksom hennes långfilmer. Sin vänliga och varma framtoning till trots saknade hon inte förmåga att uttrycka längtan och vemod, men hon står för en mindre smärtsam och dramatisk fado än Amália Rodrigues, som för övrigt lär ha beundrat henne. Spår som A Rua Mais Lisboeta, Fado das Mãos Sujas och Fado da Cigana är utomordentliga, och hela utgåvan värdefull för alla som intresserar sig för äldre fado. Den ingår i en ny skivserie med äldre fado från Tradisom, påkostade (och ganska dyra) produkter som hade varit ännu bättre om även sångtexterna hade varit med. Ljudkvaliteten på denna cd är medioker men varierande.



Marta Pereira da Costa. Marta Pereira da Costa. Parlophone. ***1/2


Med fadomusikens stigande popularitet de senaste 25 åren har det kommit fram inte bara en mängd nya bra sångartister, utan också förnämliga gitarrister. Bland sångartisterna är de flesta kvinnor, medan männen är ännu mer dominerande bland gitarristerna. Så Marta Pereira da Costa, portugisisk gitarr, är verkligen ett undantag.

En del skickliga gitarrister, som Ricardo Rocha och Custódio Castelo, har givit ut hela album med gitarrmusik. Andra, minst lika skickliga musiker som José Manuel Neto och Bernardo Couto, har hittills nöjt sig med att ackompanjera en mängd sångartister på skivor. Hur står sig Marta Pedeira da Costa mot dessa? Jag menar att åtminstone Neto och Coutro ännu är snäppet bättre, men Pereira da Costa har verkligen blivit en mycket skicklig gitarrist och ligger inte långt efter. Hon räcker utan vidare till för en skiva som denna. Tidigare har man kunnat höra henne på antologin Brincar aos Fados och Rodrigo Costa Félix senaste album.

Klokt nog har Marta Pereira da Costa valt att vända bort en del av strålkastarljuset från sig själv och fadon. Fem sångartister medverkar i olika nummer samt en ganska stor skara musiker som i olika konstellationer presenterar musik med skilda influenser. Att kalla detta en fadoskiva är alltså felaktig konsumentinformation, även om fadon också finns med, som i Camanés Fado Laranjeira. I Encontro med sångaren och basisten Ricardo Bona låter det avspänt brasilianskt och ännu mera exotiskt i Moon med den iranska sångerskan Tara Tiba. Pianisten Filipe Raposo har skrivit ett fint arrangemang för stråkar och blåsare i Movimento, där klassisk kammarmusik anas som en påverkan. En nestor i portugisisk populärmusik, Rui Veloso, medverkar i ett stycke, sångerskan Dulce Pontes i ett annat. Den portugisiska gitarren finns alltid med och trakteras säkert och inspirerat av Marta Pereira da Costa, som också har komponerat flera av numren. Stämningen är övervägande ledig och godmodig och materialet av god klass. Arrangemangen är prydliga och sobra. Jag tycker detta är ett fint album och känner mig aningen snål när jag bara tilldelar det tre och en halv asterisk som belöning … men Marta Pereira da Costa är så färsk på skivmarknaden att jag ser detta som en lovande start som säkert kan få en ännu mera imponerande uppföljning längre fram.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar